نسخه Pdf

خانه‌داری خانه‌نشینی نیست

تبیین جایگاه خانه‌داری از منظر اسلام و رهبری

خانه‌داری خانه‌نشینی نیست

بحث خانه‌داری زنان و زنان خانه‌دار یکی از موضوعات مناقشه برانگیزی است که همیشه بر‌سر آن بحث وجود داشته‌است. تصور اغلب ما از یک زن موفق، زنی است که تحصیلات عالیه داشته و از شغل و جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار باشد. هیچ‌گاه یک زن خانه‌دار برای بسیاری از افراد جامعه ما به عنوان الگویی از یک زن موفق و زن تراز محسوب نمی‌شود. اما آیا واقعا موفقیت و الگو بودن یک زن مساوی است با تحصیلات عالیه، شغلی و جایگاه اجتماعی بالا؟ و آیا یک زن خانه‌دار نمی‌تواند زنی فعال و موثر باشد و خانه‌داری مترادف با انفعال و  گوشه‌نشینی است؟

برای پاسخ به چنین سوالی کافی است به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار بانوان نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم خانه‌داری لزوما به معنای خانه‌نشینی و انزوا نیست و زنان خانه‌دار می‌توانند حتی فراتر از حد تصور ما موثر بوده و در جامعه نقش داشته‌باشند.  رهبر فرزانه انقلاب در عین حال که تاکید دارند، اصلی‌ترین نقش یک زن از نظر اسلام همین نقش خانه‌داری است، خانه‌داری را به معنای خانه‌نشینی نمی‌دانند و تاکید می‌کنند: «بعضی اینها را با هم اشتباه می‌کنند؛ وقتی می‌گوییم خانه‌داری، خیال می‌کنند می‌گوییم داخل خانه بنشینید، هیچ کار نکنید، هیچ وظیفه‌ای انجام ندهید، تدریس نکنید، مجاهدت نکنید، کار اجتماعی نکنید، فعالیت‌های سیاسی نکنید؛ معنای خانه‌داری این نیست.»
از نگاه ایشان خانه‌داری یعنی خانه را داشته‌باشید؛ در کنار داشتن خانه، هر کار دیگری که از عهده‌ شما برمی‌آید و میل به آن و شوق به آن را دارید، می‌توانید انجام بدهید؛ منتها همه در ذیل خانه‌داری است. براین اساس اگر نگاهی به سیر و سلوک زنان بزرگی همچون مادران و همسران شهدا بیندازیم، می‌بیینم بسیاری از اینها زنانی خانه‌دار بوده‌اند که در کنار خانه‌داری و فراهم آوردن فضای امنیت و آرامش برای همسر و فرزندان، فعالیت‌های اجتماعی خود را هم داشته‌اند و در پشت جبهه و خدمات اجتماعی گوناگون در قالب ساماندهی خیریه‌های محلی و کمک به اقشار نیازمند و همچنین فعالیت‌های آموزشی و عام‌المنفعه فعال بوده‌اند بدون آن‌که شغل و جایگاه اجتماعی خاصی داشته‌باشند. در نهایت هم توانسته‌اند فرزندانی را تربیت کنند و به جامعه تحویل دهند که هرکدام‌شان قهرمانان بی بدیل حماسه‌ای به بزرگی هشت سال دفاع‌مقدس یا مدافعان حرم بوده‌اند. 

آزاده مطهری - چاردیواری