جشنواره‌های رادیویی به برنامه‌سازان انگیزه می‌دهد

جشنواره‌های رادیویی به برنامه‌سازان انگیزه می‌دهد

حجت‌ا... جعفری، معاون صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌های رادیویی بر ارتقای سطح برنامه‌سازی گفت: برگزاری جشنواره به صورت ذاتی موجب رقابت بین برنامه‌سازان و ارتقای سطح برنامه‌سازی می‌شود و داوری آثار جشنواره و شناسایی نقاط قوت‌و‌ضعف تولیدات می‌تواند در تولیدات جشنواره‌های آتی اثر مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. جشنواره ایجاد بستری برای مقایسه و تبادل تجربیات بین مستندسازان و افزایش سطح کیفی تولیدات، در اختیار قرار گرفتن دانش عمومی در حوزه مستند برای تمامی برنامه‌سازان است.

او برای تقویت جریان مستندسازی راهکارهایی پیشنهاد داد و گفت: برنامه‌ریزی جامع همراه با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود و لحاظ کردن بودجه و اختصاص زمان کافی برای ساخت مستند رادیویی، تهیه‌کردن فهرستی از موضوعات که ظرفیت ساخت مستند رادیویی دارند و پیشنهاد به تهیه‌کنندگان، برگزاری جلسات مستمر هم‌اندیشی برای ساخت مستندهای رادیویی بین تهیه‌کنندگان، توجه به مردم و قصه‌های‌شان و ایده گرفتن از آنها، تدوین اصول و قواعد برنامه‌سازی برای ایجاد تفاوت و تمایز بین برنامه‌های مستند رادیویی با سایر ساختارها، توجه به ظرفیت‌های پنهان مستندسازی از ظرفیت‌های بومگردی و گردشگری روستاها و مناطق محروم کشور، تداوم و استمرار برگزاری جشنواره‌ها، اختصاص بودجه مناسب جهت انگیزه بیشتر برای مستندسازی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مستندسازی،اختصاص زمان کافی ومناسب در جدول پخش برای مستندهای رادیویی، برطرف کردن دغدغه‌های برنامه‌سازان، کشف استعدادهای برنامه‌سازی در حوزه مستند، راهکارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو هست.  
جعفری ادامه داد: روند برگزاری جشنواره‌‌های رادیویی در طی سال‌های اخیر استمرار بهتری پیدا کرده و همچنین کمیت‌و‌کیفیت آثار ارسالی روند رو به رشدی داشته است. بدون شک استمرار جشنواره‌های رادیویی سالانه انگیزه برنامه‌سازان را بیشتر خواهد کرد. همچنین برای برگزیدگان جشنواره بهتر است امتیازات و امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا شاهد آثار فاخر در جشنواره‌های بعدی باشیم.