ترویج بُعد اجتماعی تنظیم‌گری در حوزه سوادرسانه‌ای

ترویج بُعد اجتماعی تنظیم‌گری در حوزه سوادرسانه‌ای

برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «آموزش سواد صوت‌و تصویر فراگیر از دبستان تا دانشگاه، چالش‌ها و راهکارها» و باحضور محمدمهدی مومنی‌ها مدیرکل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا، مهناز رونقی عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد و لیلا وصالی معاون آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران به‌صورت تلفنی، از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

مهناز رونقی، عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد درخصوص میزان توجه به امر سواد رسانه‌ای گفت: در سال‌های اخیر، سواد رسانه‌ای در حوزه آموزش، صداوسیما، برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها مورد توجه قرار گرفته است اما از دید من باید بیش از این به آن توجه شود.
مدیرکل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا در ادامه درباره این‌که کاربران و دانشجویان چقدر برای سواد رسانه‌ای خودشان تلاش می‌کنند و در این خصوص دغدغه‌مند هستند، گفت: پیش از این‌که دانشجویان و خانواده‌ها دغدغه داشته باشند، باید مسئولان امر و آموزش و پرورش به این موضوع اهمیت دهند و نگران این قصه باشند.
رونقی درباره جایگاه پژوهش در حوزه سواد رسانه‌ای گفت: در حوزه سواد رسانه‌ای در سال‌های اخیر کارهای بسیاری ازجمله تالیف کتاب و برگزاری دوره‌های مختلف انجام شده است. در حوزه سواد بصری صوت‌و تصویر مطلب داریم اما به‌صورت سواد تصویری دیجیتال کمتر و سواد صوتی از همه آنها کمتر است؛ در واقع  آنچه در این زمینه وجود دارد مربوط به پادکست‌ها و موارد آموزشی ــ مهارتی است.
مومنی‌ها درباره اقدامات ساترا در زمینه ارتقای سواد صوت‌و تصویر فراگیر بیان کرد: در حوزه تحقیقات و اقدامات آکادمیک همکاری‌های خوبی با دانشگاه صداوسیما داشته‌ایم و از دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها خواسته‌ایم به این موضوع بپردازند؛ همچنین در حوزه سواد رسانه‌ای و تنظیم‌گری در حال ساخت مستند، برنامه و کلیپ‌های کوتاهی هستیم که در بسترهای فضای مجازی و تلویزیون آنها را نمایش دهیم، به‌علاوه کتابی هم گردآوری شده است که ازطریق سروش چاپ خواهد شد.در این بخش از برنامه دکتر لیلا وصالی، معاون آموزشی انجمن سواد رسانه‌ای ایران که به‌صورت تلفنی مهمان برنامه بود، عنوان کرد: تعریفی که یونسکو از سواد دارد شامل ۱۲ نوع سواد است که یکی از آنها سواد رسانه‌ای است و کسی که توانسته باشد آن را تبدیل به مهارت کند دارای سواد است.
وصالی گفت: سواد رسانه‌ای یک اتفاق جدا افتاده از بقیه موارد نیست و ما درباره یک مهارت صحبت می‌کنیم؛ این مهارت در زندگی روزمره به کار می‌رود بنابراین در این حالت بیش از هر چیزی باید در‌نظر بگیریم زمانی‌که کسی می‌خواهد کلاسی تشکیل دهد نیازمند یک ارتباط اغنایی است و بحث روان‌شناسی رفتاری را باید درنظر بگیریم.
مومنی‌ها در پایان برنامه با بیان این‌که ضرورت و گفتمان‌سازی در بحث سواد رسانه‌ای و تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر بیش از پیش احساس می‌شود، تاکید کرد: باید با ترویج بُعد اجتماعی تنظیم‌گری به این حوزه پرداخت و در حوزه راه‌اندازی شبکه ملی باید اقداماتی انجام شود زیرا تا زمانی که انجام نشود ما مشکلات بسیاری خواهیم داشت.