فراخوان سراسری علیه نتانیاهو

تداوم مخالفت‌ صهیونیست‌ها با اقدامات کابینه جدید

فراخوان سراسری علیه نتانیاهو

در ادامه مخالفت‌های داخلی و بین‌المللی با مواضع کابینه بنیامین نتانیاهو، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و بنی گانتز، وزیر جنگ پیشین این رژیم فراخوان تظاهرات دادند.

در گزارش تایمز اسرائیل آمده است: «درحالی‌که بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه به دفاع از اصلاحات قضایی گسترده (کابینه خود) ادامه داد و حزب لیکود از این اقدام به‌عنوان گامی ضروری و مورد تایید عمومی برای ایجاد توازن مجدد در قدرت سیاسی و قضایی یاد می‌کند، چهره‌های اصلی اپوزیسیون از اسرائیلی‌ها خواستند برای مبارزه با آنچه آنها اقدامات مخرب دموکراسی می‌خوانند به خیابان‌ها بیایند.»
نتانیاهو روز دوشنبه در جلسه کابینه از اصلاحات قضایی جنجالی مد نظر خود دفاع کرد و مدعی شد ساکنان فلسطین اشغالی حامی این اقدام هستند.
نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با بیان این‌که «کاری که ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که اسرائیل را به تعادل صحیح بین مقامات سیاسی و قضایی برگردانیم» افزود، طرح چند ماده‌ای برای افزایش قدرت سیاسی بر قوه قضاییه «دموکراسی را از بین نمی‌برد» بلکه آن را «بازسازی» می‌کند.
این ادعا در شرایطی مطرح شده که سران اپوزیسیون رژیم‌صهیونیستی و حتی برخی مخالفان خارجی نتانیاهو از اصلاحات مد نظر قضایی او به‌شدت انتقاد کرده و آن را تلاشی برای فرار از محاکمه وی در رابطه با پرونده‌های فساد خوانده‌اند. بنی گانتز، وزیر جنگ سابق رژیم‌‌صهیونیستی و رهبر کنونی حزب اپوزیسیون «وحدت‌ملی» در نشست اعضای حزب خود به‌شدت علیه نتانیاهو موضع گرفته و خواستار اعتراضات سراسری علیه او شده است.
گانتز با هشدار درباره طرح نتانیاهو برای اصلاحات قضایی گسترده در رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که این طرح به «جنگ‌داخلی» منجر خواهد شد.
این سیاستمدار کنونی صهیونیست و رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی از ساکنان فلسطین اشغالی خواست به‌صورت قانونی در خیابان‌ها اعتراض کنند. وی افزود: «اکنون زمان بیرون رفتن در تعداد بسیار زیاد و تظاهرات است. اکنون زمان آن است که کشور بلرزد.»
وزیر جنگ پیشین رژیم‌صهیونیستی پیش از این به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هشدار داده بود که شیوه و کابینه وی، بر آینده این رژیم تأثیر منفی خواهد گذاشت.
گانتز افزود: اگر نتانیاهو به مسیر حال حاضر خود ادامه دهد، مسئولیت جنگ داخلی که در جامعه صهیونیستی رخ خواهد داد، بر عهده او خواهد بود. از سوی دیگر، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی و رهبر حزب اپوزیسیون «یش عاتید» هم در سخنانی جداگانه و در جمع حامیان حزب متبوعش، به‌شدت علیه اصلاحات قضایی مد نظر کابینه نتانیاهو موضع گرفت. یائیر لاپید با بیان این‌که این اقدام کابینه نتانیاهو «یک تغییر رژیم شدید است» هشدار داد که اصلاحات مد نظر کابینه نتانیاهو «دموکراسی را از بین می‌برد». نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی بر لزوم برپایی تظاهرات خیابانی جهت مقابله با این اقدام تاکید کرد و تظاهرات در خیابان‌ها را «جنگ برای خانه‌مان» خوانده است. در همین حال، رسانه‌های عبری وابسته به رژیم صهیونیستی گزارش دادند، تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه کابینه جدید بنیامین نتانیاهو باعث تشدید شکاف‌های سیاسی در تل‌آویو بین کابینه جدید و مخالفان او شده است؛ اختلافاتی که ممکن است به دستگیری مخالفان منجر شود.
طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه المیادین به نقل از وبگاه عبری مفزک لایف، پس از این‌که بنی گانتز، وزیر سابق جنگ رژیم اشغالگر گفت که مسئولیت جنگ داخلی به‌عهده نخست‌وزیر نتانیاهو خواهد بود، زویکا فوگل، عضو کنست خواستار دستگیری گانتز و یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین به اتهام شورش شد. آلموگ کوهن، مقام صهیونیست دیگری است که در مصاحبه با شبکه۱۳ رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «اگر لاپید و گانتز دست از تفرقه، تحریک افکار عمومی و خونریزی در خیابان‌ها برندارند، دستگیر خواهند شد.»

21 کشته در انفجار مقابل وزارت خارجه افغانستان
منابع خبری از وقوع انفجار در ورودی ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل خبر دادند. بر اساس اعلام منابع 21نفر در این انفجار جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل، این انفجار حدود ساعت16 در جاده وزارت خارجه افغانستان رخ داد. خبرگزاری اسپوتنیک نوشته است، در انفجار کابل ۲۱نفر از جمله سه عضو طالبان کشته شده‌اند اما خبرگزاری الجزیره به‌نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده که در این حادثه هفت نفر جان باخته‌ و 10نفر زخمی شده‌اند.