12فناوری سبز که سرنوشت محیط‌زیست را عوض می‌کند

12فناوری سبز که سرنوشت محیط‌زیست را عوض می‌کند

حفاظت از محیط‌زیست از اقدامات مهمی است که در سال‌های اخیر نظر بسیاری از دانشمندان و شرکت‌های مهم در حوزه فناوری را به خود جلب کرده است. در سال‌های اخیر، هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان، بیشتر بر آنچه جوامع جهانی و افراد می‌توانند برای حفاظت بهتر از محیط‌زیست انجام دهند، متمرکز شده‌اند.

پیشرفت‌های چشمگیر حوزه فناوری در بخش‌های مختلف از دورکاری گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل و موارد دیگر، نویدبخش این است که فناوری می‌تواند نقش مهمی در تولید انرژی سبز، مدیریت آلودگی و کاهش ضایعات داشته باشد. در ادامه ۱۵مورد از مهم‌ترین فناوری‌های سبز در سال۲۰۲۲ ارائه شده که استفاده جهانی آن می‌تواند سرنوشت محیط‌زیست را به سمت بهبود و احیا سوق دهد.

1- هیدروژن سبز
«هیدروژن سبز» موضوع داغ این روزهاست و به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به بخش اصلی از ترکیب انرژی پاک جهان است. چالش‌های کنونی هزینه‌های بالا و مسائل ایمنی جدی مرتبط با تولید انرژی هیدروژن است. با این رویکرد پیشرفت در فناوری الکترولیز و پیل‌سوختی در حال کاهش مسأله هزینه است. به‌علاوه، فناوری حسگر جدید، تولید، انتقال و استفاده از انرژی هیدروژن که در فرآیندهای احتراق (خودرو) یا الکتروشیمیایی را ایمن‌تر می‌کند، از دیگر موارد مهمی است که در رابطه با مصرف هیدروژن در حال توسعه است.

2- کدگذاری کارآمد از منظر انرژی 
نیاز به محاسبات در «ابر عمومی»(public cloud) در حال افزایش است و با واردکردن برنامه‌های متعدد، نیاز به رایانش ابری حتی بیشتر خواهد شد. درحالی‌که ما فناوری سبز را در حوزه‌های مختلف معرفی می‌کنیم و به سمت مراکز داده لبه‌ای حرکت می‌کنیم، به‌عنوان فروشندگان نرم‌افزار، باید مستاجران خوبی برای زیرساخت‌های ابری باشیم و نرم‌افزاری با انرژی کارآمد بنویسیم که انرژی کمتری در محاسبات مصرف می‌کند. فناوری ابری، نوعی از برون‌سپاری برنامه‌های کامپیوتری است. با کمک این فناوری، کاربران می‌توانند از هر مکان و در هر زمان به اطلاعات ذخیره‌شده دسترسی داشته باشند و شرکت ارائه‌کننده خدمات میزبانی وب این بستر را برای آنها فراهم می‌آورد. 

3- جمع‌آوری داده‌ها با تمرکز سبز
با حرکت رو به جلو، فناوری تجمیع داده‌ها در مورد مصرف انرژی و انتشار کربن، ظرفیت تاثیرگذاری زیادی دارد، زیرا براساس گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست، برق دومین سهم بزرگ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌ویژه در آمریکا به خود اختصاص می‌دهد. هنگام مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، داده‌ها بسیار مهم خواهند بود و فناوری جمع‌آوری داده‌ها باید مورد استقبال قرار گیرد. 

4- انرژی زمین‌گرمایی/ بازیابی لیتیوم
مایلز وارد، از پژوهشگران حوزه انرژی زمین‌گرمایی می‌گوید: من به‌شدت از کاری که منابع حرارتی کنترل‌شده در نزدیکی خانه من در «پالم اسپرینگز» کالیفرنیا انجام می‌دهند، هیجان‌زده هستم. آنها انرژی زمین‌گرمایی را با استخراج نمک لیتیوم ترکیب می‌کنند و میدان ژئوترمال دریای نمکی سالتون را به منبع عظیمی برای انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد باتری در همان زمان تبدیل می‌کنند!
 
5- برنامه‌های موبایل برای مدیریت حفاظت
آندریاس سولجوسکی، مسئول بخش نرم‌افزار نپتون، در این رابطه می‌گوید: برای دستیابی به اهداف جهانی حفاظت از «۳۰ در ۳۰» یعنی حفظ ۳۰ درصد از زمین و آب تا سال ۲۰۳۰، وزارت حفاظت نیوزیلند از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند برای مدیریت موثرتر فرآیند حفاظت استفاده می‌کند. ابزارهای ساده اما مؤثری مانند اینها را باید حتما دولت‌ها در نظر بگیرند زیرا همه ما با هم برای دستیابی به اهداف حفاظتی جهانی خود، کار می‌کنیم.

 6- چاپ سه‌بعدی
مارگاریتا سیمونوا، چاپ سه‌بعدی را یک فناوری سبز معرفی می‌کند، زیرا زباله کمتری تولید می‌کند. به‌جای این‌که با یک بلوک از مواد برای ساختمان‌سازی شروع کنید، از همان ابتدا و فقط از حداقل منابع لازم برای ساخت یک شیء (حتی ساختمان!) استفاده می‌کنید. امروزه پرینت سه‌بعدی صنعت تولید را متحول کرده و این همان آینده‌ای است که فناوری‌های نمایی همگرا آن را ممکن می‌کند.

7- فناوری‌های حمل‌ونقل متمرکز
با بهینه‌سازی، فناوری تأثیر بزرگ و پایداری بر صنعت حمل‌ونقل و لجستیک می‌گذارد. بهینه‌سازی مداوم بازده مسیر به کاهش زمان بیکاری کمک می‌کند. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده به کارکرد کامیون‌ها در راندمان مطلوب کمک می‌کند. بسیاری از پیشرفت‌های صنعتی جدید در مراحل مختلف بلوغ هستند که به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند. 

8- کد «بازیافت‌شده»
درحالی‌که فناوری چالش‌های مهمی را در بسیاری از جنبه‌های حفاظت از محیط‌زیست حل می‌کند، فرصت بهتری هم در این زمینه وجود دارد. استفاده مجدد از فناوری فرصتی عالی برای صرفه‌جویی در صدهاهزار ساعت انرژی محاسباتی است. میلیون‌ها کتابخانه کد در دسترس عموم است که می‌توان از آنها برای ساخت راه‌حل‌های دیجیتال و درعین‌حال کاهش تقاضای انرژی فناوری اطلاعات استفاده کرد.

9- مشاوره یا آموزش با واقعیت ترکیبی
وقتی صحبت از راه‌حل‌های «سبز» می‌شود، فناوری‌های مرتبط با واقعیت ترکیبی و ارتباطات نقش بزرگی دارند. تحقیقات در آزمایشگاه‌ها بیشتر نیاز به نظارت متخصص دارد اما به‌جای سفر در نیمه‌‌راه جهان، باید به‌زودی عینک‌های واقعیت را بر چشم زد. این فناوری همچنین می‌تواند طی مراحل جراحی پیچیده استفاده شود؛ متخصصان مختلف از سراسر جهان می‌توانند بدون خروج، از خانه در یک اتاق عمل حضور پیدا کنند. این همان چیزی است که می‌تواند بسیاری از هزینه‌های زیست‌محیطی مانند هزینه سوخت برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل را به میزان زیادی کاهش دهد. اینها مواردی است که رابرت استرزلکی بر آن تاکید دارد.

10- بلاک‌چین
روش امضای سنتی نیاز به چاپ، امضا، اسکن و برگرداندن در هر دو طرف دارد. بلاک‌چین می‌تواند جایگزین روش‌های قراردادی مرسوم بین نهادها شود و امکان ثبت یک توافق یکپارچه و دقیق را فراهم کند. علاوه‌براین، اتخاذ این رویکرد هم ضایعات را از بین می‌برد و هم بخش‌های شغلی را که به‌طور سنتی با کاغذ و امضا ایجاد می‌شد، دوباره ایجاد کند. 

11- بتون کربن منفی
این روزها نوآوری‌های شگفت‌انگیزی در حال رخ دادن است، از برداشت مواد کمیاب خاکی گرفته تا ساخت باتری‌های مبتنی بر آهن تا جذب گرمای هسته زمین. از فرصت‌های مهم در مصالح ساختمانی «بتون کربن منفی» است. ساختمان‌ها ۴۰درصد از کل انتشار کربن را تشکیل می‌دهند و بتون، پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در جهان است. بدین ترتیب استفاده از بتون کربن منفی فرصتی برای معکوس‌کردن تأثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای ساختمان بر آب‌وهواست.

12- مدیریت هوشمند دما
از نظر تاریخی، گرمایش و سرمایش بیش از نیمی از کل صورتحساب انرژی مسکونی را تشکیل می‌دهد، اگرچه این سهم در سال‌های اخیر کاهش یافته اما همچنان بخش بزرگی از هزینه‌ها را شامل می‌شود. پیشرفت‌های بیشتر فناوری مربوط به تنظیم دمای داخل می‌تواند مصرف برق را کاهش داده و به حفاظت از محیط‌زیست کمک شایانی کند.