فاطمه(س) مجموعه صفات خداوند

فاطمه(س) مجموعه صفات خداوند

فردا جمعه بیست‌وسوم دی ماه برابر با ۲۰جمادی‌الثانی مصادف با ولادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) و روز زن است.

ایشان در سال پنجم پس از بعثت در روز بیستم جمادی‌الثانی در مکه به دنیا آمده‌اند. پیامبر اکرم(ص) نام ایشان را فاطمه گذاشتند. کلمه فاطمه اسم فاعل است که از مصدر «ف ط م» گرفته شده؛ فطم در زبان عربی به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمده‌ است. 
در مورد علت این نامگذاری در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: (إنّ ا... عَزَّوَجَلَّ فَطمَ ابْنَتِی فاطِمَه وَوُلدَها وَمَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِکَ سُمّیتْ فاطِمَه: خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هر کس را که آنها را دوست داشته باشد، از آتش دوزخ جدا کرده است به این دلیل او فاطمه نامیده شده است).
زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه از القاب و صفات حضرت‌زهرا(س) به شمار می‌آیند. 
(زهرا) به‌ معنای درخشنده است و از امام‌صادق(ع) روایت شده است: «چون دخت پیامبر در محرابش می‌ایستاد (مشغول عبادت می‌شد)، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید؛ همان‌طور که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد». 
(صدیقه) به‌معنی کسی است که به‌جز راستی چیزی از او صادر نمی‌شود. (طاهره) به معنای پاک و پاکیزه، (مبارکه) به‌معنای با خیر و برکت،(بتول) به معنای بریده و دور از ناپاکی،(راضیه) به معنای راضی به قضا و قدر الهی و(مرضیه) یعنی مورد رضایت الهی.
همسر امام علی(ع) و مادر امام‌حسن(ع)، امام‌حسین(ع) و حضرت‌زینب(س) تنها زن معصوم اسلام هستند که آیه قرآن درباره ایشان و اهل بیت علیه‌السلام نازل شده است: (انما یریدا... لیذهب عنکم الرجس اهل‌البیت و یطهرکم تطهیرا در معصوم بودن او همین بس که خداوند به واسطه خشم او خشمگین و به واسطه رضاى او راضى مى‌شود). سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بضعه، درشان و فضیلت حضرت فاطمه(س) نازل و نقل شده‌اند.
برکاتی که از حضرت فاطمه زهرا(س) به ما رسیده از جمله تسبیح معروف ایشان است که احادیث در فضیلت آن بسیار است. خواندن ۳۴ مرتبه ا... اَکبَرُ، ۳۳ مرتبه اَلْحمدللّه و ۳۳ مرتبه سُبْحان ا... پس از هر نماز.
 سخن گفتن فرشتگان با حضرت فاطمه‌زهرا(س) یکی از ویژگی‌های ایشان معرفی شده است. این ویژگی موجب شد حضرت را محدثه بنامند. گفت‌وگوی فرشتگان با حضرت فاطمه‌زهرا(س) در زمان پیامبر و پس از رحلت ایشان، برای تسلی دادن حضرت‌فاطمه(س) و خبر دادن از آینده نسل پیامبر بوده است.
روز ولادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) به عنوان روز «زن» نامگذاری شده و در این روز مقام مادر گرامی داشته می‌شود.