ثبات لبنان‌؛ خط قرمز جریان مقاومت

گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با وئام وهاب، سیاستمدار لبنانی:

ثبات لبنان‌؛ خط قرمز جریان مقاومت

در حالی که توطئه‌های غرب، رژیم صهیونیستی و جریان غربگرای 14 مارس در بیروت علیه مقاومت به قوت خود باقی است، نمایش مقتدرانه حزب‌ا... لبنان در پرونده میدان گازی کاریش و ایجاد نقش محوری در گفت‌و‌گوهای داخلی در بیروت با هدف انتخاب رئیس‌جمهور، بار دیگر قدرت مقاومت را در برابر دیدگان دشمنان این گفتمان نمایان ساخت. با توجه به تحولات داخلی لبنان و نسبت آن با تحولات منطقه‌ای این کشور، گفت‌و‌گویی با وئام وهاب، وزیر سابق لبنانی و رهبر حزب توحید العربی صورت داده‌ایم.

درهفته‌های اخیر، شاهد بحرانسازی‌های دوباره غرب و رژیم صهیونیستی علیه جریان مقاومت در لبنان هستیم. به نظر می‌رسد هر بار در ماجرای انتخاب رئیس‌جمهور یا تشکیل کابینه، این فعالیت‌های بازدارنده به نقطه اوج خود می‌رسد. آیا این تحلیل صحیح است؟
بله. دقیقا همین‌طور است. ثبات لبنان، خط قرمز دشمنان مقاومت است. این روند سال‌هاست ادامه دارد اما هر بار به یک بهانه خاص. در هر حال، لبنانی‌ها مطالباتی دارند که نمی‌توان به‌سادگی از آنها صرف‌نظر کرد. آنها خواستار تشکیل دولتی هستند که با فساد مبارزه کند و در مقابل کسانی که دست به احتکار و گرانفروشی می‌زنند، ایستادگی کنند. در این میان، گروه‌های مقاومت مسئولانه در صحنه حضور دارند. گروه‌های مقاومت اصلی‌ترین دغدغه خود را حل مناقشات سیاسی در لبنان می‌دانند اما در مقابل، برخی گروه‌های دیگر تلاش می‌کنند تا به ایجاد و تثبیت بحران‌های مختلف در کشورمان بپردازند. 

 به قدرت مقاومت اشاره کردید. اخیرا در پرونده مربوط به میدان گازی کاریش، حزب‌ا... و جریان مقاومت پیروزی حقوقی و میدانی بزرگی را در برابر رژیم صهیونیستی به دست آوردند. نظر شما در این خصوص چیست؟
این پیروزی درحالی به دست آمد که دشمنان مقاومت در تلاش بودند تا به لحاظ تبلیغاتی و محیطی، مانع از مطالبه‌گری لبنان در‌خصوص حقوق ذاتی خود شوند اما جریان مقاومت و در راس آن سید‌حسن نصرا...در مواجهه با دشمن صهیونیستی اساسا کوتاه نیامد. بهتر است بگویم جریان مقاومت در صیانت از حقوق ملت لبنان حاضر نشد ذره‌ای عقب‌نشینی کند و درنهایت به پیروزی بزرگی دست پیدا کرد. آنچه در میدان گازی کاریش رخ داد، به‌وضوح نشان می‌دهد که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به ما(لبنان) ضربه‌ای بزند، ما هم دارای قدرت و هم خلاقیت هستیم. ما در سایه این قدرت و توان، از منابع و ثروت‌های خود محافظت می‌کنیم.  پس از سرکار آمدن کابینه ائتلافی جنجالی نتانیاهو، بعضا تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌هایی 

در‌خصوص جنگ میان تل‌آویو و گروه‌های مقاومت مطرح می‌شود. همچنین نتانیاهو، بن گویر و برخی اعضای کابینه رژیم اشغالگر قدس تهدیداتی را به صورت مستمر در این خصوص مطرح می‌کنند. چه تحلیلی در این خصوص دارید؟
ما اتفاقا وقوع جنگ را به دلیل وحشت صهیونیست‌ها از قدرت مقاومت پیش‌بینی نمی‌کنیم مگر آن‌که اسرائیلی‌ها بر اساس محاسباتی اشتباه، حرکتی نسنجیده صورت دهند. در این صورت، دشمن صهیونیستی بدترین ضربه ممکن را از جریان مقاومت دریافت خواهد کرد. سیدحسن نصرا... و کسانی که طرفدار جریان مقاومت هستند، با درایت و قاطعیت در برابر هرگونه اقدام دشمن صهیونیستی خواهند ایستاد و بدترین ضربه ممکن را به تل‌آویو وارد خواهند کرد. جریان مقاومت هم در جریان جنگ 33روزه سال 2006 و هم قبل و بعد از آن نشان داده است که از تهدیدهای اسرائیل هراسی ندارد‌. در مقابل هر تجاوز این رژیم، صدها موشک سهم صهیونیست‌ها خواهد بود.
 
تمرکز دستگاه‌های امنیتی و تبلیغاتی غرب روی بیروت و تحولات داخلی لبنان، محرز است و شما نیز به این مسأله اشاره کردید. چرا این روند در طول سال‌های اخیر به نقطه اوج خود رسیده است؟
حمایت برخی کشورها از رژیم صهیونیستی، در شکل‌گیری این روند تاثیرگذار بوده است. مسئولان اتحادیه اروپا و افرادی مانند جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از آثار و تبعات جنگ اوکراین سخن می‌گویند و همه توان خود را در خدمت اوکراینی‌ها قرار می‌دهند اما زمانی که سخن از منافع مردم منطقه (غرب آسیا) به میان می‌آید یا رنج و درد مردم سوریه و عراق و یمن را می‌بینند، بلافاصله سکوت می‌کنند. آنها حامیان چنین جنایاتی هستند. ملت‌های منطقه به‌خوبی ماهیت رژیم صهیونیستی و حامیان آن را شناخته‌اند و نسبت به رویکرد دوگانه آنها نسبت به موضوعات گوناگون بین‌المللی آگاه شده‌اند. البته، باید بگویم که ماهیت جریان‌های مقاومت نیز روز‌به‌روز برای ملت‌های منطقه بیشتر عیان و آشکار می‌شود. دلسوزی و دغدغه جریان‌های مقاومت جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه و پیشگیری و اقدام در برابر توطئه‌هایی که دشمنان علیه امنیت منطقه صورت می‌دهند، بر کسانی که آزادانه و بدون پیشداوری تحرکات منطقه را رصد می‌کنند، محرز شده است.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل