نسخه Pdf

مخاطبان با تماشای مجموعه «مسافر» به معتادان می‌گفتند بیمار!

مخاطبان با تماشای مجموعه «مسافر» به معتادان می‌گفتند بیمار!

همه چیز از پشیمانی پیرمردی (آتش تقی‌پور) در بستر مرگ آغاز می‌شود! 25 سال پیش مراسم عروسی دخترش (آناهیتا نعمتی - اینجا در نقش مادر) بر اثر لجاجت او به‌هم می‌خورد. داماد (جمال اجلالی) دو سال بعد به زندان می‌افتد و عروس هم هنگام وضع حمل دخترش، افسانه (آناهیتا نعمتی) فوت می‌شود. بعد از پیروزی انقلاب پدر افسانه از زندان آزاد می‌شود و قیمومت دخترش را به‌دست می‌گیرد و برای همیشه او را از زندگی پدربزرگ(آتش تقی‌پور) خارج می‌کند.

اکنون پس از گذشت سال‌ها پدربزرگ که از کردهٔ خود پشیمان است و می‌خواهد جبران مافات کند از نوه خود رضا (دانیال حکیمی) که در فرانسه زندگی می‌کند می‌خواهد به کشور برگردد و افسانه را پیدا کند تا ثروت سهم مادرش را به او بدهد.
رضا در جست‌وجوی خود با منیژه (پانته‌آ بهرام) دوست دوران کودکی افسانه آشنا می‌شود. منیژه که با پدر (کیومرث ملک‌مطیعی)، مادر (صدیقه کیانفر) و برادرش (حمید مهین‌دوست) و زن برادرش (ساناز سماواتی) زندگی می‌کند افرادی معتاد و خلافکار هستند. آنها پس از اطلاع از این‌که پای ارث و میراث زیادی در بین است به قصد کلاهبرداری از آنها نزد دایی منیژه، مجید (ابوالفضل پورعرب) می‌روند تا او برای این کار نقشه‌ای بکشد.
مجید هم که معتاد و خلافکار است نقشه‌های زیادی برای به دام انداختن افسانه می‌کشد. افسانه که پزشک است و در یک بیمارستان کار می‌کند، قصد دارد با رئیس بیمارستان، دکتر صارمی (حمیدرضا افشار) ازدواج کند اما دوست افسانه (شیوا ابراهیمی) از این موضوع آگاه می‌شود. دکتر صارمی سعی می‌کند نقشه‌های مجید را نزد افسانه فاش کند اما مجید نیز همراه بستگان و دوستش کامران (فرداد صفاخو) نقشه خود را پیش می‌برد تا این که...
پخش این روزهای سریال مسافر در قدم اول بسیاری از خاطرات را برای مخاطبان زنده می‌‎کند و از طرف دیگر برگ زرینی از کارنامه درخشان سیروس مقدم را ورق می‌زند؛ کارگردانی که در آن دوره سریال‌های زیادی برای تلویزیون ساخت و اینجا هم ترکیب بازیگران این سریال در نوع خود جالب توجه بود. 
ابوالفضل پورعرب بازیگر سرشناس سینما بود و دانیال حکیمی هم در تلویزیون جزو پرکارها به شمار می‌رفت. پیچیدگی‌های داستانی و عاشقانه‌های به لحظه سریال، باعث شده بود تا لقب یکی از مجموعه‌های تلویزیونی خیابان خلوت‌کن را به خود اختصاص دهد.
کیومرث ملک‌مطیعی از بازیگران فقید این سریال به شمار می‌رود که آثار بسیاری از جمله «زیر آسمان شهر» را از او به یاد می‌آوریم یا صدیقه کیانفر که در این سریال نقش خانم خاکباز را ایفا کرد و 5خرداد99 از دنیا رفت در این مجموعه تلویزیونی یکی از بازی‌های خوب خود را به نمایش گذاشت.  
این سریال که برای اولین‌بار سال79 از شبکه تهران پخش شد این روزها دوباره از شبکه آی‌فیلم روی آنتن می‌رود. این سریال که یکی از محورهایش پرداختن به موضوعِ خانمانسوز اعتیاد بود در زمان خود توانست تأثیرگذاری خوبی داشته باشد تا جایی‌ که در برخی نوشتارها آمد که چقدر توانست همذات‌‌پنداری خوبی در میان خانواده‌های ایرانی و مخاطبان ایجاد کند. 
این سریال باعث شد مردم یک فرد معتاد را به عنوان یک بیمار ببینند و از او فاصله نگیرند؛ بلکه سعی کنند به او کمک کنند.    
زاویه و دید خوب و جالب نویسنده درباره موضوع اعتیاد هم به نوعی مزید بر علت شد تا این سریال مورد توجه قرار گیرد؛ همه با علاقه قصه این سریال را پیگیری کنند و اکنون هم که این سریال بازپخش می‌شود، مخاطبان زیادی داشته باشد.
یکی از ویژگی‌ها و نتیجه تماشای سریال مسافر، آشنایی مردم با فعالیت‌های انجمن‌های غیرانتفاعی مانند NA و کنگره 60 بود که با روش‌های جدید و به صورت گروهی به معتادان کمک می‌کنند تا اعتیادشان را ترک کنند.
داستان این سریال باعث شد مخاطبان با تماشای هر قسمت از این سریال به فکر فرو بروند و به معتادان نگاه دیگری داشته باشند و بی‌تفاوت از کنارشان عبور نکنند.