نسخه Pdf

کلاهبرداری با طرح «پانزی»

کلاهبرداری با طرح «پانزی»

رئیس پلیس فتای استان زنجان نسبت به کلاهبرداری با عنوان طرح پانزی هشدار داد.

سیداحمد موسوی در این باره بیان کرد: پانزی، یکی از روش‌های کلاهبرداری است که در آن فرد کلاهبردار با دادن وعده‌هایی به ظاهر منطقی افراد مختلف را توصیه به سرمایه‌گذاری می‌کند.
رئیس پلیس فتای استان زنجان افزود: در طرح پانزی معمولا فرد کلاهبردار با معرفی یک برند یا شرکت و ساخت پلتفرم‌های ‌مختلفی مانند سایت یا اپلیکیشن موبایل سعی در متقاعدسازی مخاطبان خود دارد تا پول‌های خود را برای سرمایه‌گذاری به او بدهند.
وی با بیان این‌که از مهم‌ترین و رایج‌ترین این وعده‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری از طریق ارز دیجیتال اشاره کرد، افزود: بسیاری از افراد ناآگاه این تصور را دارند، چون این نوع بازار مالی بر اساس شنیده‌ها پرسود است، پس حتما این سرمایه‌گذاری هم مطمئن خواهد بود، بنابراین به‌راحتی اعتماد می‌کنند.
موسوی افزود: در این نوع کلاهبرداری برای جلب رضایت و اعتماد سرمایه‌گذاران ابتدا از پول افراد تازه وارد، سود افراد قدیمی‌تر پرداخت می‌شود تا به این شکل سرمایه‌گذار بیشتری جذب شود.
رئیس پلیس فتای استان زنجان ادامه داد: اما غافل از آن‌که این سیستم ساختار یافته درنهایت به دلیل اشباع‌ شدن و نبود سرمایه‌گذار جدید نابود شده و معمولا فرد یا افراد کلاهبردار با سرمایه‌های به دست آمده از مالباختگان متواری می‌شوند.
وی به شهروندان توصیه کرد: افرادی که دانش کافی ندارند و صرفا سودای یک‌شبه ثروتمند شدن را دارند بدون آن‌که ذره‌ای به این نوع از کلاهبرداری شک کنند به‌راحتی در دام این‌گونه افراد می‌افتند و همه ثروت خود را در یک چشم به هم زدند از دست می‌دهند.