شرایط فاجعه‌بار

شرایط فاجعه‌بار

سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که مرکز این زمین‌لرزه تقریبا در 18کیلومتری عمق زمین روی داده و پس‌لرزه‌ قوی 6.7ریشتری حدود 10دقیقه پس از نخستین زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است. لرزش در لبنان، فلسطین، قبرس و یونان نیز احساس شده است.

به گزارش گاردین چند ساعت پس از این زمین‌لرزه مرگبار، در حالی که تیم‌های امدادی برای یافتن افراد آسیب‌دیده  به منطقه آمده بودند، مقیاس تخریب کم‌کم آشکار شد. رسانه‌های دولتی تصاویری از مردم در جنوب ترکیه را نشان داد که مجنون‌وار در خیابان‌ با لباس‌های خواب زیر برف ایستاده‌ و امدادگران را تماشا می‌کنند که در میان آوار خانه‌های تخریب‌شده در حال حفاری هستند.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در آستانه انتخابات 14ماه می‌ قرار دارد، برای نظارت بر واکنش موثر به این فاجعه، تحت فشار قرار خواهد گرفت. او گفت تیم‌های جست‌وجو و نجات بلافاصله به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده‌اند. اردوغان در توییتی نوشت: «امیدواریم هرچه زودتر و با کمترین آسیب از این مشکل عبور کنیم و به کار خود ادامه دهیم.»سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت: «همه تیم‌های ما در حالت آماده‌باش هستند. ما هشدار سطح 4 را به‌صدا در آورده‌ایم که شامل کمک‌های بین‌المللی می‌شود.»مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان (GFZ) اعلام کرد که این زمین‌لرزه در نزدیکی شهر قهرمان مراس در جنوب ترکیه رخ داده است، سرویس نظارتی EMSC نیز اعلام کرده که احتمال خطر سونامی در حال ارزیابی است.تلویزیون‌هایTRT و Haberturk تصاویری از مردمی را نشان دادند که در اطراف ساختمان ویران‌شده در قهرمان مراس جمع شده و به دنبال بازماندگان بودند. مسجد معروفی که قدمت آن به قرن سیزدهم بازمی‌گردد در استان مالاتیا تاحدی فروریخته است. در شهرهای دیگر، امدادگران در تلاش برای رسیدن به بازماندگانی هستند که در زیر آوار گرفتار شده‌اند. یکی از این امدادگران ضمن مصاحبه‌ با تلویزیونNTV در مقابل یک ساختمان مسطح‌شده در شهر دیاربکر می‌گوید: «ممکن است 200 نفر زیر آوار باشند.»
فیلم‌های اولیه تیم‌های امداد محلی نشان می‌دهد که استان ادلب در شمال سوریه می‌تواند یکی از بدترین مناطق آسیب‌دیده باشد. منطقه‌ای که پس از یک دهه جنگ داخلی آسیب زیادی دیده و میلیون‌ها نفر از آوارگان داخلی در آن زندگی می‌کنند. رسانه دولتی سوریه از فروریختن تعداد زیادی ساختمان در استان حلب خبر داد، در حالی که یک منبع در خدمات مدنی حما گفت که چندین ساختمان در این استان نیز فروریخته است. شاهدان گفتند که مردم در دمشق و همچنین شهرهای لبنان، بیروت و طرابلس، پیاده به خیابان دویدند و به سمت خودروهای خود رفتند تا در صورت فروریختن از ساختمان‌های خود دور شوند.
   
 منطقه‌ای زلزله‌خیز و بی‌ثبات
زمین‌لرزه صبح دیروز یکی از قوی‌ترین زلزله‌هایی بود که حداقل در یک قرن اخیر منطقه را لرزاند. ترکیه در یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز جهان قرار دارد. دوزچه یکی از مناطقی بود که در سال1999 توسط زمین‌لرزه 7.4ریشتری (بدترین زلزله ترکیه در چند دهه گذشته) آسیب دید. این زمین‌لرزه جان بیش از 17000نفر را گرفت که حدود 1000 نفر آنها در استانبول بودند. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.8ریشتر در ژانویه2020 آلازیغ را لرزاند که بیش از 40کشته برجای گذاشت. در اکتبر همان سال، زلزله‌ای به بزرگی 7ریشتر در دریای اژه رخ داد که 114کشته و بیش از 1000زخمی بر جای گذاشت. کارشناسان از مدت‌ها پیش هشدار داده بودند که یک زمین‌لرزه بزرگ می‌تواند کلانشهر استانبول را ویران کند؛ شهری که در آن ساخت و سازهای گسترده بدون رعایت نکات ایمنی در جریان است. ناچی گورور کارشناس زلزله‌شناسی در آکادمی علوم ترکیه، از مقامات محلی خواست سدهای منطقه را از نظر شکاف بررسی کنند تا از وقوع سیل بالقوه فاجعه‌بار جلوگیری کنند.

آیسا اسدی - حوادث