نسخه Pdf

سبزه نارنج سین سبز سفره هفت‌سین

سبزه متفاوتی که استعداد درخت شدن دارد

سبزه نارنج سین سبز سفره هفت‌سین

سبزه یکی از ارکان اصلی سفره هفت‌سین به شمار می‌رود اما همه ساله برای سبزه عید شاید صدها تن گندم، عدس یا دانه‌های خوراکی دیگر به هدر برود. سبزه‌هایی که اغلب بعد از پایان ایام عید و در روز طبیعت عملا دور انداخته و به زباله تبدیل می‌شوند. اما راهکار چیست؟ طبیعتا نمی‌توان سفره هفت‌سین بدون سبزه را تصور کرد اما با سبز کردن دانه‌هایی مثل هسته نارنج هم سبزه زیبایی خواهیدداشت و هم می‌توانید دانه‌های سبز شده را در باغچه یا گلدان بکارید و سال آینده یک یا چند درخت نارنج داشته‌باشید.

به طور معمول جوانه زدن نارنج بین دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد و این موضوع تا میزان زیادی به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری شما وابسته است. معمولا بهترین زمان برای کاشت هسته نارنج حدود ۳۰ روز قبل از تحویل سال است؛ یعنی برای کاشت سبزه نارنج از اواخر ماه بهمن باید اقدام کنید. اگر برای کاشت سبزه هسته نارنج حداقل یک ماه زودتر اقدام کنید، قطعا تا شب عید و لحظه تحویل سال سبزه‌های زیباتر و پرتری خواهیدداشت. پس بهتر است همین حالا دست به کار شوید.

 مراحل کاشت سبزه نارنج
بعد از این که هسته نارنج را برای یک روز خیس کردید، در این مرحله از کاشت سبزه نارنج باید به آرامی و بدون این که به هسته‌ها آسیب وارد کنید، پوست آنها را جدا کنید. سپس برای این که هسته‌ها خشک نشوند، آنها را داخل ظرف آب بریزید. بعد از جدا کردن پوست هسته نارنج باید یک گلدان مناسب برای سبز کردن سبزه نارنج انتخاب کنید. ته گلدان را سوراخ کنید. سپس مقداری خاک در گلدان بریزید. هسته‌ها را با فاصله نه خیلی زیاد و نه خیلی کم با دقت در عمق دو سانتی‌متری گلدان بکارید.
 بعد از کاشت هسته نارنج در گلدان در این مرحله از آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید مقداری خاک سپس کمی سنگریزه روی هسته‌ها بریزید و سطح آنها را بپوشانید.
بعد از این که مراحل کاشت سبزه نارنج کامل شد، آن را در محلی پر نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و مقداری آب به دانه‌ها دهید. بهتر است تا ۱۰ روز اول روی گلدان پلاستیک بکشید و روزی چند بار با اسپری به دانه‌ها آب دهید.
گلدان را در مکان مناسب قرار دهید و از آن مراقبت کنید. معمولا هسته نارنج بعد از ۱۴ تا ۳۰ روز جوانه می‌زند. در این روزها سعی کنید هر روز دانه را با اسپری آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.
به طور معمول برای درست کردن سبزه عید از گندم و برخی از انواع غلات و حبوبات استفاده می‌شود که بعد از ۱۳ روز عید شروع به پوسیدگی و خراب شدن می‌کند. از طرفی ریختن این سبزه‌های پوسیده موجب زشت شدن محیط اطراف ما و از بین بردن مقدار زیادی منبع غذایی می‌شود. از همین رو در چند سال اخیر پیشنهاد شده است که به جای استفاده از این نوع سبزه‌ها از هسته نارنج و مرکبات استفاده شود.
 ماندگاری این سبزه‌ها بسیار زیاد است و امکان انتقال آنها به داخل خاک و کاشت یک نهال پرتقال و نارنج نیز به راحتی وجود دارد. به علاوه با این روش شما می‌توانید در روز 
سیزده به در به جای دور ریختن سبزه‌های پوسیده عید، یک نهال زیبا و سبز به طبیعت هدیه دهید و با این کار به محیط‌زیست نیز کمک کنید. جوانه‌های نارنج کم‌کم بزرگ خواهندشد و به نهال تبدیل می‌شوند و بعد از دو سال می‌توانید آنها را به باغچه منتقل کنید و درختانی زیبا داشته‌باشید.

نکات کاشت سبزه نارنج و مرکبات
 جدا کردن پوست هسته نارنج موجب می‌شود جوانه‌های نارنج زودتر رشد کنند.

 بعد از کاشت نارنج، حواس‌تان باشید خاک گلدان همیشه مرطوب باشد و با اسپری خاک را مرطوب کنید.

 سبزه نارنج در آب به خوبی رشد نمی‌کند و برای بزرگ شدن باید آن را در خاک بریزید.

 برای تهیه سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج بهتر است از خاک معمولی سبک و خاک برگ استفاده کنید. 

 بعد از بزرگ شدن جوانه‌ها می‌توانید تا دو سال آن را در گلدان نگه دارید سپس به باغچه منتقل کنید.

 تا زمان جوانه زدن هسته نارنج، گیاه برای رشد به نور و دمای مناسبی نیاز دارد، اما بعد از سبز شدن دانه‌های گیاه، شما دیگر به نور مستقیم نیازی ندارید.

  برای کاشت سبزه هسته نارنج سعی کنید از دانه‌های سالم و بزرگ‌تر استفاده کنید.

  سبزه نارنج با پوست نیز رشد می‌کند، اما مدت زمان رشد و جوانه زدن آن طولانی‌تر خواهدبود.
 
مریم احمدی - چاردیواری
ضمیمه چار دیواری