نسخه Pdf

تازه‌ها

تازه‌ها

«در سایه پیامبر» رونمایی شد
به گزارش قفسه کتاب، نشست رونمایی از کتاب «در سایه پیامبر» از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد و احمد خاتمی گردآورنده کتاب، محمد محمدپور استادیار بنیاد دایره المعارف اسلامی، علیرضا واسعی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و علی‌اکبر اشعری از پیشکسوتان فرهنگ و نشر کشور در این نشست به ایراد سخن پرداختند.


 بخشی از تاریخ اسلام ریشه در سیره پیامبر دارد
دکتر احمد خاتمی ابتدای سخنان خود از اهمیت سیره نبوی سخن گفت و بیان کرد: اهمیت سیره نبوی مثل اهمیت تاریخ است و درواقع یکی از انواع تاریخ‌نگاری سیره‌نویسی است. بنابراین بخشی از تاریخ اسلام که بخش مهم و قابل‌توجهی است ریشه در سیره پیامبر دارد.
 او بیان کرد: در صدر اسلام درباره احوالات پیامبر سیره می‌نوشتند، بنابراین توجه به سیره و سیره‌نویسی از اهمیت بالایی برخوردار بود. البته نادرستی‌ها و ناروایی‌هایی هم در سیره‌نویسی اتفاق افتاده، زیرا سیره‌نویسی تحت‌تأثیر افکار سیاسی و فرهنگی افراد مختلف بوده است.
 او با اشاره به این‌که برخی حاکمان با جریان واقعی سیره‌نویسی سازگاری نداشتند، بیان کرد: بنابراین طبیعی بود شرایط برای برخی سیره‌نویسان سخت شود و آنها تحت تأثیر نان و نام سیره‌نویسی کنند.
 خاتمی افزود: اهل قلم باید توجه داشته باشد سره را از ناسره بازشناسد و حوادث حقیقی و زلال سیره نبوی را به کام پیروان اهل بیت بچشاند. در کتاب در سایه پیامبر این اتفاق افتاده است و ما مجموعه‌ای از سیره نبوی را به صورت خاص، خالص و مطمئن در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم. با انتشار این اثر، فرصت بررسی بخش مهمی از تاریخ اسلام برای محققان سیره پیامبر فراهم شده است تا برای پژوهش‌های خود به این منبع رجوع کنند.
 او درباره این اثری که گردآورده کرده است - مجموعه مقالات در سایه پیامبر- بیان کرد: اقبال محققان به ما قوت قلب می‌دهد که کار مورد توجه قرار گرفته و شرایط برای محققان خارج از کشور هم محقق شده است.
 
سیره پیامبر به عنوان یک گفتمان دربیاید
علی‌اکبر اشعری درباره اهداف انتشارات دفتر فرهنگ یکی از نیازهای جامعه را شناخت سیره پیامبر دانست و گفت: لازمه این‌کار این بود که سیره به عنوان یک گفتمان دربیاید و ما برای این‌کار از داستان کوتاه و جشنواره خاتم شروع کردیم.
 او بیان کرد: جشنواره خاتم موضوع داستان و روایت داستانی با الهام از بینش، روش، کنش و منش پیامبر اکرم(ص) است که در رفتار انسان امروز با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر باشد.اشعری درباره کتاب در سایه پیامبر بیان کرد: این کتاب تلاشی است در تبیین برخی مبانی سیره‌پژوهی و معرفی ابعادی از سبک زندگی پیامبر(ص) که زیر نظر احمد خاتمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و مشارکت برخی همکاران او صورت گرفته است.
ضمیمه قاب کوچک