نسخه Pdf

مجرمانی به اسم کارگران خدماتی

مجرمانی به اسم کارگران خدماتی

این روزها برخی شهروندان برای خانه‌تکانی، از کارگرانی استفاده می‌کنند که اغلب از سوی شرکت‌های زیرپله‌ای خدماتی، معرفی می‌شوند. از سوی دیگر توسعه کسب و کارهای اینترنتی که به نوعی در کشور ما جوان است، مطرح می‌شود. این‌که برخی افراد سودجو با تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و به بهانه خانه‌تکانی قصد کلاهبرداری از مردم را دارند یا همچنان تبلیغات کاذب خود را روی دیوارهای شهر می‌چسبانند و افراد ساده‌لوح بدون تحقیق با شماره‌های درج شده تماس گرفته و کارگرانی را به خانه خود دعوت می‌کنند که برخی سارق و حتی قاتل می‌شوند.

در سال‌های گذشته پرونده‌هایی در اسفندماه تشکیل شده که سارقان هنگام سرقت در پوشش نظافتچی دست به قتل زده و جان انسان‌ها را گرفته‌اند. در این پرونده‌ها که اغلب زنان سالخورده قربانی شده‌اند، افراد به طمع طلا دست به قتل زن خانه زده‌اند به همین دلیل پلیس به زنان توصیه می‌کند در صورت امکان در زمان حضور کارگر در خانه، تنها نباشند و از یکی از اعضای خانواده بخواهند در آن زمان در خانه حضور داشته‌باشد. همچنین ضرورت دارد در زمان حضور کارگران در خانه، به هیچ وجه اشیا و اموال قیمتی را در معرض دید قرار ندهند و مدارک را از دسترس دور کرد تا مشکلی پیش نیاید. برخی شهروندان با گرفتن نظافتچی در این ایام، شروع به درد دل کردن با این افراد می‌کنند این در حالی است که با توجه به توصیه پلیس نباید به هیچ وجه اسرار خانوادگی را بازگو کرد و نباید اطلاعاتی از اعضای خانواده در اختیار کارگران قرار داد؛ چرا که در صورت گرفتار شدن در دام سارقان یا افراد سودجو، این موضوعات و اطلاعات می‌تواند علیه خانواده و فرد مورد استفاده قرار گرفته و دردسر آفرین شود.
پلیس می‌گوید برخی موسسات خدماتی غیرقانونی برای نظافت خانه‌ها، کارگر به منازل می‌فرستند، لذا شهروندان باید نسبت در این خصوص هوشیار بوده و از خدمات موسسات قانونی بهره‌مند شوند. این گونه موسسات به صورت خودجوش، تبلیغ می‌کنند و در فصل خاصی از سال مثل ایام نزدیک به نوروز فعال می‌شوند. شهروندان نباید هر فردی را برای انجام نظافت منزل، بپذیرند و برای این منظور از موسساتی استفاده کنند که پرسنل خود را زیر نظر دارند. این موسسات ثبت شده‌اند و به صورت قانونی فعالیت می‌کنند و در مقابل افرادی که به منزل شما می‌فرستند، پاسخگو هستند.
ضمیمه نوجوانه