گفتمان مقاومت در برابر سینمای لیبرال

در نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد

گفتمان مقاومت در برابر سینمای لیبرال

نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور جلال غفاری قدیر دبیر جشنواره هفدهم، سید محمد حسینی مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمدعلی مومنی مدیر کمیته بین‌الملل جشنواره و رفیعی دبیر اجرایی جشنواره دیروز در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

اکران آثار جشنواره فیلم مقاومت در ۳۵۴ نقطه کشور
در ابتدای این نشست،‌ جلال غفاری قدیر، دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در سخنانی گفت: هفدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف در آذر ماه فراخوان داد و با وجودی ‌که زمان کمی برای دریافت آثار اعلام شد، استقبال خوبی صورت گرفت. این رویداد سینمای به صورت دوسالانه برگزار می‌شود برای همین ایجاد هیجان در بین هنرمندان امری سخت و دشوار است ولی آنچه در واقعیت دیدیم ما را شگفت‌زده کرده، چون هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌المللی اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم. این رویداد سینمایی به سینما نگاهی صرفا سینمامحور ندارد و بیشتر تأکید ما روی مضمون است. در ضمن نگاهی تک‌بعدی به بحث مقاومت نداریم بلکه رویکردمان گفتمان‌محور است.
غفاری قدیر با بیان این‌که ۱۷محور موضوعی در جشنواره وجود دارد، گفت: سینمای شهید و شهادت، سینمایی خلیج‌فارس، سینمای امید صادق، سینمای دفاع‌مقدس هشت ساله ایران، سینمای انقلاب اسلامی، سینمای زنان مقاومت، سینمای پیشرفت، سینمای افول آمریکا، سینمای فلسطین، سینمای جبهه مقاومت، سینمای دفاع از حرم، سینمای مکتب حاج قاسم سلیمانی، سینمای خیزش و نهضت جهانی مستضعفین، سینمای وحدت اسلامی، سینمای عبرت‌های تاریخ مقاومت، سینمای جوانان و سبک زندگی مقاومت و سینمای اربعین، ۱۷موضوع این جشنواره را در برمی‌گیرد و آثار جشنواره در ۳۵۴ نقطه از کشور اکران و در نهایت آثار برگزیده معرفی می‌شود.
     
از جایزه سردار سلیمانی تا محسن حججی
دبیر جشنواره مقاومت در تشریح بخش‌های مختلف این جشنواره، گفت: این رویداد سینمایی پنج بخش دارد. بخش اصلی، بخش نسل روایت، بخش دفاع مقدس، بخش جهان بدون اسرائیل و بخش روایت قلم. جایزه هر یک از این بخش‌ها به نام یکی از مفاخر کشور نام‌گذاری شده است. جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی، جایزه شهید محسن حججی، جایزه مرحوم رسول ملاقلی پور، جایزه شهید عماد مغنیه و جایزه شهید آوینی جوایزی هستند که در پنج بخش جشنواره به برگزیدگان داده می‌شود. وی با بیان این‌که حمایت جشنواره به زیرساخت‌ها نیز معطوف شده است، تأکید کرد: معمولا بیشتر ضعف‌های سینما نشأت گرفته از کمبودهای کیفی در فیلمنامه‌های سینمایی است و برای همین به واسطه جایزه روایت قلم تلاش داریم در زیرساخت‌ها نیز به رشد مطلوبی دست پیدا کنیم. دبیر جشنواره با بیان این‌که در حوزه دفاع‌مقدس موضوعات هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود، تصریح کرد: همان‌گونه که شخصیت‌های برجسته‌ای چون شهید چمران، شهید بروجردی، شهید همت و ... در هشت سال دفاع‌مقدس وجود دارد، موضوعات دفاع مقدسی نیز دایره کارکردشان بسیار وسیع است؛ لذا فقط کافی است با دقت و ظرافت بیشتری به آن پرداخته شود. 
     
سینما در کنار مردم
غفاری قدیر تاکید کرد: غرب برای سینمای لیبرال، خودش ادبیاتی تعیین کرده است. این اتفاق در حوزه مقاومت نیز باید رخ بدهد، یعنی ادبیاتی همسو با دفاع‌مقدس در سینمای کشورمان داشته باشیم. بر همین اساس محور قرار دادن خلیج‌فارس در این دوره یکی از اقدامات برای رسیدن به خواسته مورد نظر است. وی با تاکید بر این‌که اختتامیه در خلیج‌فارس برگزار می‌شود و طی این مراسم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی را با حضور فیلمسازان برجسته خواهیم داشت، تصریح کرد: فضاهای تخصصی نقد سینمای ایران و جهان را نیز برگزار می‌کنیم، همزمان در ۳۱ استان اکران‌های سراسری خواهیم داشت. خوشبختانه ظرفیت‌های ملی در این دوره درگیر شدند، چون سینما با در کنار مردم بودن معنا پیدا می‌کند. 
دبیر جشنواره مقاومت درباره تعداد آثار توضیح داد: در بخش اصلی که «جایزه شهید سلیمانی» نام دارد  ۶۷۴ اثر، در بخش نثر روایت ۲۹۱ اثر، در بخش جایزه دفاع‌مقدس ۳۵۲ اثر، در بخش جهان بدون اسرائیل ۱۴۹ فیلم و در بخش روایت قلم ۴۰۰ فیلمنامه و ۲۰۰ پژوهش وجود دارد.
غفاری قدیر خاطرنشان کرد: سینمای دفاع‌مقدس ما سینمای شرمنده نیست و بسیار پرافتخار است و آثاری تولید کرده که افتخار حفظ وطن را به تصویر کشیده است.
     
آثار ۵۰ کشور در جشنواره هفدهم 
در ادامه این نشست محمدعلی مومنی‌ها، مدیر کمیته بین‌المللی جشنواره در سخنانی با اشاره به این‌که بیش از ۵۰ کشور برای این جشنواره اثر فرستاده‌اند، تصریح کرد: در جشنواره از فیلمسازان بزرگ ۲۰ کشور، مهمان داریم که برخی به‌صورت مجازی در نشست‌ها حاضر هستند. همچنین هیات‌های سینمایی از ترکیه، سوریه، یمن و لبنان به جشنواره می‌آیند و هیات سوریه تمایل داشته که از سال آینده جشنواره در سوریه برگزار شود. مومنی‌ها درباره شب‌های فیلم مقاومت تأکید کرد: در کشورهای حوزه مقاومت شب‌های فیلم خواهیم داشت و آثار به نمایش در خواهد آمد همچنین در افتتاحیه و اختتامیه از چند شخصیت بین‌المللی تجلیل خواهد شد. مدیر کمیته بین‌الملل اعلام کرد: یکی از موضوعاتی که روی آن تأکید ویژه داریم، تولید مشترک بین کشورهای حوزه مقاومت است زیرا اگر این اتفاق رخ دهد هم بر کیفیت آثار افزوده خواهد شد و هم دایره مخاطبان آن گسترده‌تر می‌شود. یکی دیگر از اقدامات بخش بین‌الملل، راه‌اندازی غرفه‌های فروش فیلم است. این بخش به معنای بازار فیلم نیست اما سعی می‌کنیم فیلم‌هایی که در حوزه مقاومت تولید می‌شود در معرض دید جهانیان قرار گیرد.
     
جشنواره‌ای با آرمان‌های بزرگ
سید محمد حسینی، دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: این جشنواره مسیر صحیحی را طی می‌کند، چون موضوعی مطابق با ارزش‌های انقلاب و دفاع‌مقدس، محور کارش است. وی با بیان این‌که جشنواره مقاومت اتفاقی مهم در سینمای ایران است، گفت: جشنواره می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا تولیدات به سمت خاص هدایت شود و این اتفاق در جشنواره فیلم مقاومت هم می‌تواند رخ دهد. جشنواره مقاومت به سینمای ایران شخصیت می‌دهد، چون الگوها و شاخصه‌های که در آن قرار دارد، کاملا ملی و ایرانی است. مومنی تأکید کرد: در هر جای دنیا ژانرها شکل مشخصی دارد اما در ایران است که فقط ژانری باعنوان سینمای دفاع‌مقدس وجود دارد. به این منظور فیلم «موقعیت مهدی» را مثال می‌زنم در هیچ فیلم اکشن و جنگی نمی‌توان شاخصه‌هایی را که در موقعیت مهدی وجود دارد، مشاهده کرد.
مدیر کمیته بین‌الملل جشنواره عنوان کرد: این جشنواره گامی در جهت وفاق ملی است، زیرا در هر عرصه‌ای اختلاف نظر وجود داشته اما در حوزه دفاع‌مقدس یکپارچگی کاملی دیده می‌شود، چون همه به بحث ایثار و فداکاری به دیده احترام می‌نگرند. وی تأکید کرد: این جشنواره کارکرد ایدئولوژیک دارد اما آرمان‌ها و هدف‌‌هایش مشخص است.

آغاز جشنواره مقاومت از 12اسفند
محسن رفیعی، دبیر اجرایی جشنواره در این نشست گفت: دوره هفدهم جشنواره بین للمللی فیلم مقاومت روز ۱۲اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ افتتاح می‌شود و افتتاحیه آن همزمان با افتتاح این جشنواره در ۳۲ استان کشور است. مراسم پایانی جشنواره در ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰ تا ۲۳ روی عرشه کشتی ایرانی در سواحل نیلگون خلیج‌فارس برگزار خواهد شد و برنامه‌های متعدد و متنوعی برای مدعوین و حضار در نظر گرفته شده است و بیشترین وجه آن آموزشی، نقد فیلم و نمایش آثار منتخب جشنواره و ارتقای سطح نگرش فیلمسازان به مفهوم مقاومت است. ما در تهران شاهد حضور ۴۵درصدی آثار نسبت به شهرهای دیگر کشور هستیم و استان قم و اصفهان بعد از تهران صدرنشین هستند.