ریفلاکس معده

ریفلاکس معده

در این ستون پاسخ سوالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره 300011240 روزنامه جام‌جم ارسال‌کرده‌اید، از متخصصان مربوطه پیگیری‌می‌کنیم.

سوال:
لاله.ش هستم از اصفهان تماس می‌گیرم. 32سال دارم. مدتی است که صبح‌ها سرفه خشک دارم و گاهی به‌خاطر سرفه دچار حالت تهوع می‌شوم. علاوه براین‌که احساس می‌کنم دهانم ترش‌شده و بوی نامناسبی می‌دهد. در طول روز دچار نفخ هستم و گاهی به حدی است که احساس گرسنگی نمی‌کنم. به پزشک مراجعه نکرده‌ام اما یکی از دوستانم که دچار مشکلاتی شبیه من است، پس از مراجعه به پزشک تشخیص ریفلاکس معده داده شده و به من توصیه کرد از داروهای او استفاده کنم. آیا مشکل من هم همین است و می‌توانم از داروهای دوستم استفاده کنم؟

پاسخ: 
نخست این‌که مشکل هر شخصی باید پس از مراجعه و بررسی پزشک تشخیص داده شده و سپس دارو تجویز شود. بنابراین مصرف داروهای فرد دیگر حتی اگر مشکل شما دقیقا شبیه آن شخص باشد، توصیه نمی‌شود. به این دلیل که میزان و مدت زمان مصرف و سایر توصیه‌های پزشکی برای هر فرد به شرایط همان شخص بستگی دارد. بنابراین از مصرف داروهای دوست‌تان خودداری کنید. دوم این‌که با نشانه‌هایی که به آن اشاره کردید به نظر می‌رسد شما هم به مشکل ریفلاکس معده ـــ بازگشت اسید معده از معده به مری و دهان ـــ دچار هستید. به عوارض دیگر اشاره نکردید اما ممکن است بر اثر ریفلاکس، مقداری از اسید‌معده وارد ریه شده و عفونت ایجاد کند. احساس سیری‌ای که به آن اشاره کردید، ناشی از نفخ و اسید بالای معده است. علاوه براین‌که ممکن است بازگشت اسید معده به دهان ـــ اشاره کردید مزه دهان شما تلخ است ـــ باعث آسیب به تارهای صوتی و خش‌دار شدن و گرفتگی صدا شود. ریفلاکس معده با مشکلات دیگری هم می‌تواند همراه باشد. بنابراین توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کرده و شرایط خود را بررسی کنید.  

​​​​​​​دکتر ایرج خسرونیا - متخصص داخلی- گوارش