خطای انسان و حق حیوان

خطای انسان و حق حیوان

گیاهان و حیوانات برای سلامت سیاره ما بسیار مهم هستند. تعادل ظریف در اکوسیستم‌های ما به تنوع زیستی متکی است و جنایات حیات‌وحش تهدید بزرگی برای این موضوع است.

«روز جهانی حیات‌وحش» هر سال در سوم مارس(12اسفند) به منظور افزایش آگاهی در مورد حیوانات و گیاهان در حال انقراض و راه‌های مبارزه با جنایات حیات‌وحش گرامی داشته می‌شود. موضوع امسال این روز «مشارکت برای حفاظت از حیات‌وحش» انتخاب شده است. امسال در این روز سازمان ملل متحد یک مشارکت ویژه را جشن می‌گیرد: پنجاهمین سالگرد کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوران و گیاهان وحشی در خطر انقراض(CITES). میلیاردها نفر در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه روزانه از گونه‌های وحشی جهت تامین غذا، انرژی، مواد اولیه، دارو، تفریح، الهام و بسیاری از کمک‌های حیاتی دیگر به رفاه انسان بهر‌ه‌مند می‌شوند. روز جهانی حیات‌وحش فرصتی است برای جشن‌گرفتن بسیاری از اشکال زیبا و متنوع جانوران و گیاهان وحشی و افزایش آگاهی از مزایای بسیاری که حفاظت از آنها برای مردم فراهم می‌کند. در عین حال این روز به ما یادآوری می‌کند که نیاز فوری به افزایش مبارزه با جنایات حیات‌وحش و کاهش گونه‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی که اثرات اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی گسترده‌ای بر جای گذاشته‌اند، وجود دارد.

جنایات علیه حیات‌وحش
جرایم حیات‌وحش شامل فروش غیرقانونی و خرید اعضای بدن حیوانات و همچنین سرقت یا کشتن حیواناتی است که توسط قوانین دولتی محافظت می‌شوند. گیاهان و جانوران جهان در معرض خطرات بزرگی از جانب جنایتکاران هستند؛ از شکار فیل برای عاج گرفته تا قاچاق گونه‌های گیاهی در خطر انقراض، جنایات حیات‌وحش اغلب مرزهای ملی زیادی را در بر می‌گیرد، بنابراین یک رویکرد بین‌المللی برای مقابله با آن مورد نیاز است. اینترپل در زمینه انواع تجارت‌های غیرقانونی حیات‌وحش فعالیت‌های گسترده‌ای را پیگیری می‌کند. گیاهان و جانوران وحشی می‌توانند توسط مجرمان در طول کل زنجیره تامین، از شکار غیرقانونی و حمل و نقل گرفته تا فرآوری و فروش، مورد بهره‌برداری قرار گیرند. سایر فعالیت‌های غیرقانونی از جمله پولشویی، فساد اداری و کلاهبرداری اسناد، اغلب با جرایم حیات‌وحش مرتبط است.

تخریب محیط زیست
جنایات علیه حیات‌وحش تنها محدود به تجارت غیرقانونی اعضای بدن حیوانات یا قاچاق گونه‌های نادر نمی‌شود. فعالیت‌های انسانی باعث تخریب جنگل‌ها، اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و بسیاری زیست‌بوم‌های دیگر می‌شود که زمانی پر رونق بودند. هزاران گونه گیاهی و جانوری به دلیل تخریب زیستگاه، آلودگی سوخت‌های فسیلی و بدتر شدن بحران آب و هوا در آستانه انقراض قرار دارند. در کنار اینها تخریب‌های محیط زیستی دیگر چون جنایات در بخش شیلات، استخراج غیرقانونی معادن و قاچاق فلزات گرانبها و ضایعات نیز بر بحران موجود افزوده است. ما اکنون به اقدامات جسورانه‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تسریع در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد انعطاف‌پذیری آب و هوا نیاز داریم. 

مشارکت در حفظ حیات‌وحش 
وقتی سخن از حفظ حیات‌وحش به میان می‌آید، اغلب انتظار می‌رود سازمان‌های متعدد بین‌المللی، دولت‌ها و سازمان‌های محلی محیط‌زیستی دست به کار شده و اقدامات موثری انجام دهند. درست است که تمامی این دست‌اندرکاران نقش کلیدی در حفظ حیات وحش دارند اما ما مردم نیز می‌توانیم با مشارکتی هر چند اندک و ناچیز در این راه موثر باشیم. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشارکت مردمی، آموزش به کودکان و نوجوانان است؛ آنها رهبران آینده حفاظت از حیات‌وحش و سزاوار آینده‌ای هستند که در آن ما انسان‌ها در هماهنگی با حیات‌وحش زندگی کنیم. برای کمک به حفظ حیات‌وحش با محیط‌بانانی که از حیوانات در خطر انقراض محافظت می‌کنند، همسو شوید. حتی انتشار یک عکس از یک گونه در حال انقراض هم گامی کوچک اما موثر خواهد بود.

 حقایقی از حیات 
 50هزار گونه وحشی نیازهای میلیاردها نفر در سراسر جهان را برآورده می‌کنند. از هر پنج نفر در سراسر جهان یک نفر برای درآمد و غذا به گونه‌های وحشی متکی است، در حالی که 2.4میلیارد نفر برای پخت و پز به سوخت چوب وابسته هستند. در حال حاضر در جهان یک میلیون گونه در آستانه انقراض قرار دارند. شاید عجیب به نظر برسد اما کاکتوس‌ها، جلبک‌های دریایی، زرافه‌ها، طوطی‌ها و درختان بلوط گروه‌هایی از گونه‌های در معرض خطر هستند.  تجارت حیات‌وحش یکی از سودآورترین تجارت‌های غیرقانونی در جهان است که ارزش آن تا 20میلیارد دلار در سال برآورد شده است. در حال حاضر 128گونه جانوری در ایران در خطر انقراض قرار دارند. آمار دقیقی از گونه‌های گیاهی ایرانی در خطر انقراض وجود ندارد.