دستمزد در ابهام و اختلاف

«جام‌جم» حقوق ۲۰میلیون کارگر ایرانی در سال آینده را پیگیری می‌کند

دستمزد در ابهام و اختلاف

هنوز هیچ دعوت‌نامه‌ای برای برگزاری جلسه تعیین دستمزد کارگران در سال1402 ارسال نشده‌است. این خلاصه‌ترین خبری است که در مورد مهم‌ترین موضوع انتهای سال که زندگی بیش از 20میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد، است.

این در شرایطی است که دستمزد اصلی‌ترین منبع درآمدی شاغلان کشور است و باید به‌موقع و در وقت کافی برای آن تصمیم‌گیری کرد. با این حال یکی از چالش‌برانگیزترین موارد در رابطه با تصمیم‌گیری در امور اقتصادی کشور، تعیین میزان افزایش دستمزد کارگران است. از یک طرف کارفرمایان بر پایین نگه داشته شدن سطح دستمزدها اصرار دارند و از طرفی کارگران می‌خواهند رقمی برای افزایش دستمزد به‌دست آید که بالاتر از رقم مد‌نظر دولت و کارفرمایان در مذاکرات مزدی است اما دلیل این چالش‌برانگیز بودن چیست که تا چند هفته مانده به پایان سال، هنوز تکلیف دعوت جلسات دستمزد 1402روشن نشده‌است؟ 

معیار تعیین دستمزد کارگران   
طبق قانون کار، دستمزد کارگران باید «هر ساله» بر‌اساس دو معیار «تورم اعلامی» و «هزینه‌های زندگی» تعیین شود. تفاوت تورم و هزینه‌های زندگی در این است که نرخ تورم یک داده اسمی محسوب می‌شود اما هزینه‌ها،  تورم واقعی را که در سبد هزینه‌های زندگی احساس می‌شود، نمایندگی می‌کند. بنابراین تورم، داده دقیقی برای میزان افزایش هزینه‌های زندگی محسوب نمی‌شود. برای نمونه بهمن امسال اعلام شد که نرخ تورم کل کشور 47.7درصد است اما نرخ تورم کالاهای خوراکی (متوسط نرخ تورم و نه حداکثر آن) بالای 70درصد است. از طرفی نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری کشور 52.7درصد است. قانون کار گفته که دستمزد بر‌اساس تورم تعیین شود اما هیچ اشاره‌ای به نوع تورمی که باید معیار قرار گیرد، نکرده‌است. 
 
سبد معیشت به جای تورم 
به همین دلیل از نیمه دهه 90 بحث تعیین هزینه‌های زندگی بر‌اساس سبد هزینه‌های معیشت تعیین شد. شاخص مربوط به سبد معیشت، تغییرات تورم در مجموعه‌ای از پرتقاضا‌ترین کالاها و خدمات در سبد مصرف کارگران را نشان می‌دهد؛ کالاهایی که خانوارهای کارگری بیشترین تقاضا را برای خرید آنها در بازار ایجاد می‌کنند. نرخ سبد معیشت در سال‌های اخیر به‌صورت رسمی و غیررسمی محاسبه شده‌است. نرخ رسمی سبد معیشت، در شورای عالی کار و بر‌اساس داده‌های هزینه خانوار که دولت در تعیین نوع کالاها و خدمات آن مداخله دارد، سنجیده می‌شود؛ البته با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان اما نرخ غیررسمی را گروه‌های کارگری و کارفرمایی در جلسات درون‌گروهی خود محاسبه می‌کنند. محاسبه نرخ سبد معیشت، محل اصلی اختلاف این سه گروه است؛ گرچه از همان نیمه دهه 90 هیچ‌گاه دستمزد بر‌اساس نرخ سبد معیشت افزایش نیافت. آخرین نرخ سبد معیشت غیررسمی که مهر ماه امسال از سوی نمایندگان کارگران محاسبه شده‌بود، حاکی از رشد هزینه‌های زندگی و رسیدن آن به 18میلیون و 290 هزار تومان بود اما آخرین نرخ سبد معیشت رسمی مربوط به پایان سال 1400 بود که نرخ آن به حدود 9 میلیون تومان می‌رسید. امسال برخی نمایندگان کارگران، نرخ سبد معیشت را برای خانوارهای کارگری حدود 24 میلیون تومان محاسبه کرده‌اند؛ البته این نرخ هنوز به‌صورت خبری و رسمی از سوی آنها اعلام نشده‌است. باید توجه داشته‌باشید که این نرخ براساس یک خانوار حدود 3/3 نفری محاسبه شده‌است. 
 
چرا بعد خانوار مهم است؟ 
سال 1395 بر‌اساس محاسبه جمعیت ایران و جمعیت خانوار (شهری و روستایی) میانگین بعد خانوار از سوی مرکز آمار، 3/3 نفر محاسبه شد؛ یعنی هر خانوار از سه بزرگسال و یک غیر بزرگسال تشکیل شده‌است. از آن زمان هزینه‌های سبد معیشت خانوار را با بعد 3.3نفر اندازه‌گیری می‌کنند. این در شرایطی است که به‌گفته شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، سال 95 جمعیت ایران 24 میلیون خانوار بود و سال 1400 به 26 میلیون و 250 هزار خانوار رسیده‌است. در نتیجه تفاوت زیادی ایجاد شده‌است، البته بین خانوار و خانواده تفاوت وجود دارد و باید متوجه این تفاوت بود. زمانی که فرزند یک خانواده زندگی‌اش را جدا می‌کند و در شهری دانشجو می‌شود، در سرشماری آن را خانوار محاسبه می‌کنند اما این صرفا یک مغلطه در محاسبه محسوب می‌شود، چراکه فرزندی که زندگی مستقل را به‌دلیل دانشجویی، طلاق و... از سر می‌گیرد، می‌تواند تحت تکفل پدر و مادر باشد. در نتیجه از سال 95 به این سو، تغییرات جمعیتی اتفاق افتاده که نمی‌توان در محاسبه هزینه‌های زندگی کارگران به آن بی توجه ماند. 
 
دیدگاه کارگران به سبد معیشت
به گفته نمایندگان کارگران که در مذاکرات مزدی سال‌های گذشته حاضر بودند، نمایندگان مرکز آمار در بحث‌های خود تایید کرده‌اند که بعد خانوار از 3.3 نفر به 3.4نفر افزایش یافته‌است البته در کمال تعجب صحبت‌هایی در مورد کاهش بعد خانوار در جلسات کارگروه جانبی شورای عالی کار (کمیته دستمزد) در جریان مذاکرات مزدی 1402 اعلام شده‌است. باید در نظر داشته‌باشید کمیته دستمزد شورای عالی کار، مانند شورای عالی کار که به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجاهت تصمیم گیری ندارد و صرفا محل مذاکره برای ارائه جمع‌بندی‌ها به شورای عالی کار است. 
 
اهمیت محاسبه کالری 
یکی از دیگر مواردی که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد، کالری مصرفی بدن است. کالری عامل تعیین کننده‌ای در بخش خوراکی هزینه‌های سبد معیشت است. هرچه کالری مورد نیاز بدن واقعی‌تر محاسبه شود، قیمت سبد معیشت که باید معیار تعیین دستمزد قرار گیرد، واقعی‌تر محاسبه می‌شود. میزان کالری مورد نیاز بدن در منابع مختلف متفاوت محاسبه شده‌است اما برای زن و مرد آن را متفاوت محاسبه می‌کنند. منابع ایرانی تعذیه برای مردان 2800 تا 3000 کالری در روز و برای زنان 2200 کالری را در نظر گرفته‌اند. مرکزسلامت ملی بریتانیا (NHS) هم میزان آن را برای زنان 2000 کالری در روز و برای مردان 2500 کالری در روز در نظر گرفته‌است. در مذاکرات مزدی کمیته دستمزد شورای عالی کار هم بر سر نحوه محاسبه کالری سبد معیشت مزد 1402 اختلاف نظر وجود دارد. عامل اختلافی که می‌تواند بر تشکیل نشدن جلسه اصلی شورای عالی کار تاثیر گذاشته‌باشد.
 
ضریب همبستگی مزد و بیکاری 
همبستگی بالای دستمزد و بیکاری یکی از مواردی است که کارفرمایان بسیار بر ماهیت آن اصرار دارند به این معنی که هرچه دستمزد بالاتر برود، تعداد افرادی که بیکار می‌شوند و تعداد افرادی که پشت نوبت ورود به بازار کار می‌مانند، بیشتر می‌شود در حالی که کارگران برخلاف این مورد را اصرار دارند. به همین دلیل، نمایندگان کارگران پیشنهاد داده‌اند به‌جای این‌که همبستگی مزد و بیکاری برای یک سال یا دو سال محاسبه شود و معیار قرار گیرد برای 40سال اخیر محاسبه شود تا تغییرات بلند مدت آن مد نظر قرار گیرد. این‌گونه ابعاد رابطه دستمزد و بیکاری روشن می‌شود. مولفه اختلافی دیگر، تاثیر دستمزد بر تورم است. کارفرمایان این‌طور ادعا می‌کنند که هر چه دستمزد بالاتر برود بر حجم عرضه و گردش پول در جامعه تاثیر مستقیم می‌گذارد و در شرایطی که حجم تولید کالاها و خدمات تغییری نکرده، تورم ایجاد می‌شود. درمقابل، کارگران می‌گویند که تورم به واسطه افزایش هزینه‌های دولت در بودجه و کسری بودجه ایجاد می‌شود و تورم ناشی از افزایش دستمزد کارگران که شاغل بخش خصوصی محسوب می‌شوند و دستمزد آنها ارتباطی با منابع و مصارف بودجه ندارد، تاثیر چندانی بر حجم عرضه پول ندارد، چراکه دولت مجبور نیست برای تامین دستمزد کارگران استقراض کند. 
 
نظر متفاوت کارفرمایان 
در سوی مقابل کارگران، کارفرمایان قرار دارند که معتقد به متعادل شدن هزینه‌های اقتصادی بنگاه‌ها با دستمزد هستند. آنها در 11 ماه گذشته مخالف افزایش 57 درصدی دستمزد 1401 بودند و آن را با هزینه‌های تعادلی (نسبت دستمزد با هزینه‌های بنگاه داری) منطبق نمی‌دانند. بر همین اساس آنها نمی‌خواهند دستمزد1402 از نسبت‌های دستمزد 1401 تبعیت کند؛ هرچند بین نرخ رسمی سبد معیشت سال 1401 (هشت میلیون و 979 هزار تومان) با نرخ دستمزد مصوب این سال (پنج میلیون و 600 هزار تومان) تناسبی وجود نداشت. 
محمد برهانی، رئیس کمیسیون اقتصادی کانون کارفرمایان استان تهران در این مورد به جام‌جم گفته با این‌که کارفرمایان به افزایش هزینه‌های زندگی اذعان دارند و مخالف افزایش دستمزد نیستند اما اعتقاد دارند که در دستمزد 1402 باید مولفه‌های جانبی دستمزد کارگران (حق مسکن، بن خوار بار، سنوات و...) افزایش یابند و نه حداقل دستمزد؛ به قدری که کفاف هزینه‌های زندگی کارگران را بدهد.

معمای تعیین دستمزد 1402  
انباشت اختلاف‌های یاد شده در تعیین دستمزد موجب شده وزیر کار هنوز برای تشکیل جلسات چراغ سبز را روشن نکند؛ در حالی که دستمزد اهمیت بالایی در تعریف اندازه سبد مصرف کارگران دارد. در نتیجه نمی‌توان در روزهای آخر سال و در فرصت محدود در مورد آن نتیجه‌گیری کرد؛ البته نمایندگان کارگران می‌گویند عجله‌ای برای تعیین دستمزد 1402 ندارند. مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار در این مورد به جام‌جم، گفت: «تشکیل جلسات بر اساس دعوت‌نامه، به عهده وزارت کار است حالا چه نمایندگان کارگران را دعوت کنند و چه نکنند.» فرامرز توفیقی، به اهمیت عواملی چون کالری مصرفی و بعد خانوار در تعیین دستمزد سال 1402 اشاره کرد:«بعد خانوار در حال حاضر و بر اساس سرشماری سال 95، 3.3 نفر است؛ البته مرکز آمار پیش‌بینی کرده که بعد خانوار روند کاهشی دارد اما این صرفا پیش‌بینی است و نمی‌توان بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد. باید به این بعد هم توجه کرد که با وجود تشکیل خانوارهای جدید از دل خانواده‌های ایرانی، همچنان همبستگی مالی میان پدر و مادر و فرزندان وجود دارد؛ ضمن این‌که بعد خانوار در سطح روستا 3.4نفر است و در سطح کشور بیشتر خانواده‌ها همچنان جمعیت چهارنفره دارند. نکته بعدی که توفیقی به آن اشاره کرد، میزان کالری مصرفی است:«کالری مصرفی در سبد معیشت گروه مزدبگیر، حداقلی محاسبه می‌شود؛ یعنی رقمی که صرفا برای زنده ماندن کاربرد دارد و نه برای فعالیت روزانه یک کارگر. برای این‌که کالری مد نظر از یک سبد تغذیه به دست آید، باید پروتئین، چربی و کربوهیدرات در کنار یکدیگر مصرف شوند. درباره کالری که انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای ایران، اعلام می‌کند و در کمیته دستمزد شورای عالی کار مبنای محاسبه نرخ سبد معیشت یک خانوار 3.3نفری قرار می‌گیرد، همین کالری حداقلی است. کالری لازم برای بدن یک انسان فعال که در اینجا یک کارگر باشد، بیشتر است. از طرفی اگر برای تامین کالری مجبور به مصرف مثلا 100گرم میوه، 150گرم سبزیجات و... باشیم، باید متوجه باشیم که مثلا باید 500گرم سبزی بخریم و پس از دورریز آن، 100گرم سبزی به دست می‌آید. در مورد مواد پروتئینی، چربی و... هم همین است؛ ضمن این‌که ریزمغذی‌ها را در سبد معیشت محاسبه نمی‌کنیم.»  مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار یادآور شد: «وزارت کار خط فقر سال 1400 را 14.7میلیون تومان در تهران اعلام کرده‌است که با توجه به هزینه‌های زندگی در انتهای سال1401 نمی‌تواند تعیین نرخ سبد معیشت قرار گیرد. در سال‌های گذشته هم نرخ سبد معیشت که به شورای عالی کار ارائه می‌شد تا معیار تعیین دستمزد قرار گیرد هم با داده‌های واقعا مشهود تورمی سبد معیشت، سازگار نبود؛ هرچند همان نرخ هم معیار تعیین دستمزد قرار نمی‌گرفت.» 

پیام عابدی - گروه اقتصاد