سفره‌های لاکچری برچیننده صمیمیت

سفره‌های لاکچری برچیننده صمیمیت

اگر نگاهی به صفحات فضای مجازی در روزهای پایان سال بیندازیم می‌بینم که این صفحات از تبلیغ فروش و یا معرفی سفره‌های لاکچری برای آغاز سال نو حکایت دارد. این در حالی است که این اتفاق می‌تواند ما را از هدف اصلی نوروز که افزایش محبت و صمیمیت است، دور کند.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگوبا جام‌جم در این خصوص می‌گوید: «نغییر سال نو و ورود به سال جدید در هر فرهنگی دارای تشریفات و مراحل مختلفی است که رعایت آنها در طول تاریخ فرهنگ اجتماعی باعث قوام آرمان‌های ملی شده است.»
او توضیح می‌دهد در کشورهای اروپایی تزیین درخت کاج یکی از نمادهای سال نو به شمار می‌رود. این در حالی است که این کار لطمه زیادی به طبیعت می‌زند اما با وجود این، مردم این جوامع با تزیین درخت کاج و چیدن کادوها به دور آن سال نو را جشن می‌گیرند و سال‌ها و قرن‌های زیادی است که این رسم دنبال می‌شود. 
ابهری بر این موضوع تاکید می‌کند که در کشور ما سفره هفت سین یکی از زیباترین و ماندگارترین آرمان‌های فرهنگی است که توسط خانواده‌ها انجام می‌شود و هفت نماد و کالا در درون سفره هفت سین چیده می‌شود که افراد با نشستن دور آن، سال نو را جشن می‌گیرند و اصولا این سفره‌ها تا پایان سال در خانه‌ها می‌ماند. 
به اعتقاد او هرکدام از اقلام این سفره بیانگر و نمایش‌دهنده یک آرمان بوده که در تقدیس طبیعت، سلامت و شادمانی چیده شده و همواره در بین رفتارهای مشابه جایگاه ممتار و خاصی دارد. از سبزه و سمنو تا سکه و قرآن کریم و آینه هرکدام نمایانگر یکی از ارکان زندگی و زیست دنیا به شمار می‌روند. 
او با تاکید بر این‌که متاسفانه این حرکت فرهنگی نیز مانند بسیاری از کارهای تاریخی و فرهنگی ما دستخوش چشم و هم چشمی و رقابت‌های آزار دهنده شده، توضیح می‌دهد این اتفاق سبب شده موضوع هفت‌سین از مسیر فلسفی و تاریخی‌اش 
خارج  شود. 
این آسیب‌شناس اجتماعی بر این باور است که گاهی سفره‌های هفت سین مظهر رقابت و بازنگری در تشریفات شده که هیچ ارتباطی با نوروز و آئیین‌های این سنت تاریخی ندارد. 
ابهری به این موضوع اشاره می‌کند که متاسفانه رسانه‌ها نیز در این راستا حرکتی انجام نداده و کاری نکرده‌اند که نسل جدید با فلسفه هفت‌سین و اقلام موجود در آن آشنا شود. این در حالی است که فضای مجازی در خلأ این فرهنگسازی فرصتی پیدا کرده که آموزه‌های اشتباه را بین مردم جا بیندازد. 
او تاکید می‌کند که برخی از افراد سفره هفت‌سین را مظهر ادیان دیگر دانسته و آن را مغایر با باورهای اصیل اسلامی قلمداد می‌کنند. این در حالی است که وجود قرآن کریم به‌عنوان مقدس‌ترین کتاب آسمانی ما مسلمانان در سفره هفت‌سین، بیانگر وجود باورهای دینی و اسلامی است.

 سنتی ماندگار 
ابهری می‌گوید: «خانواده‌ها باید اصالت فرهنگی و ساده‌زیستی را در چیدمان سفره هفت‌سین و اقلام موجود در آن رعایت کنند و اجازه ندهند که این سنت تاریخی دستخوش رقابت‌های پوچ و بی‌محتوا شود.»
به‌ هر حال وقتی در یک جامعه ارزش‌ها تغییر پیدا کند و داشته‌های مادی جای آنها را می‌گیرد، افراد برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی می‌کوشند خود را به ابزار روز مجهز کنند. آنها می‌پندارند که داشتن این ابزار موجب می‌شود سریع‌تر پیشرفت کنند و بیشتر دیده شوند. اگر رسانه‌های صوتی، تصویری و نوشتاری جامعه مفاهیم عمیق‌تر و ارزشمندتری را مورد توجه قرار دهند، مخاطبان نیز به همان اندازه می‌کوشند به لایه‌های عمیق‌تری از زندگی توجه کنند اما وقتی همه چیز در سطح باقی می‌ماند، نباید توقع داشت که فرزندان ما بازیچه این داستان نشوند.

مهرسانا اردشیری - گروه جامعه