بران تا بمانی

بران تا بمانی

امروز یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین مسابقات سال آغاز می‌شود؛ «فرمول یک». جدال سریع‌ترین ماشین‌های زمینی. جنگی بزرگ روی پیست‌های مدرن دنیا. رقابت برای دریافت سنگین‌ترین پاداش‌ها و درنهایت برنده شدن یک راننده و یک تیم. می‌گویند در فرمول یک باید برانی تا بمانی...

ترکیب تیم‌ها
10تیم هر‌کدام دو راننده و دو ماشین. این یعنی 20راننده برتر دنیا قرار است روی پیست برای صدم ثانیه‌ها با هم بجنگند. جدال اول در بحرین است؛ همان پیستی که دو سال قبل نزدیک بود گروژان جان خود را در آن از دست دهد. بحرین در بهترین هوای سال، میزبان مسابقه است. روز جمعه گذشته دور تمرینی برگزار شد و آلونسو با ثبت زمان یک ساعت و 30دقیقه و 907هزارم ثانیه در جایگاه اول ایستاد. دیروز هم مسابقه تعیین خط برگزار شد‌ تا جایگاه نفرات در مسابقه امروز مشخص شود. ترکیب تیم‌ها را در زیر می‌بینید؛ 

ردبول: مکث ورشتپن و سرجیو پرز

فراری: شارل لکلرک و کارلوس ساینز

مرسدس: لوئیس همیلتون‌ و جورج راسل

استون مارتین: فرناندو آلونسو و لنس استرول

هاس: نیکو هالکنبرگ و کوین مگنوسن

آلپین: پیر گسلی و استپان آکون 

مک‌لارن: لندو نوریس و اسکار پیاتسری

آلفارومئو: گوانیو ژو و والتری بوتاس

ویلیامز: لوگان سارجنت و آلکس آلبون

آلفاتائوری: نیک دی وریس و یوکی سونودا
     
جنجال آلونسو
به نظر می‌رسید رقابت امسال بین سه تیم فراری، ردبول و مرسدس بنز باشد ولی تیم آلمانی خیلی زود پای خود را از رقابت بیرون کشید! برخلاف ادعای توتو وولف، مدیر مرسدس که گفته بود تیمی رقابتی هستند، لوئیس همیلتون بعد از تمرین روز جمعه به خبرنگاران حرف‌های عجیبی زد: «من فکر می‌کنم کار با مفهوم ماشین جدید مرسدس دشوار خواهد بود. پس از پایان تمرین متوجه شدیم که خیلی عقب هستیم. فاصله زیاد است. من تمام تلاشم را می‌کنم اما این چیزی است که وجود دارد. ما فقط سعی می‌کنیم در حال حاضر روی شرایط کار کنیم. در مسیرهای طولانی، ردبول یک ثانیه سریع‌تر از ما بود. فکر می‌کنم از نظر سرعت مسابقه به فراری بسیار نزدیک هستیم. به نظر می‌رسد که استون مارتین در رتبه دوم قرار دارد و ما بین سوم و چهارم هستیم.»
حرف‌های همیلتون مثل بمب صدا کرد. مدیران مرسدس هم شوکه شدند. باید دید آیا فردا پیش‌بینی این راننده به حقیقت می‌پیوندد؟ 
لکلرک راننده فراری هم نه به‌شدت همیلتون ولی از ماشین پرضعف کمپانی ایتالیایی گفت: «با این ماشین نباید انتظار پول‌پوزیشن(جایگاه اول در شروع مسابقه) داشته باشیم!»
با اوجگیری مشکلات مرسدس و فراری در همین ابتدای فصل، موقعیت به استون مارتین رسید تا خود را بالا بکشد. آنها که در سال‌های گذشته بین سه تیم اول نبوده‌اند در اولین تمرین خود را به جایگاه دوم بعد از ردبول رساندند. 
     
درآمدها
حضور در فرمول یک هزینه‌های هنگفتی دارد. کمپانی‌ها تلاش می‌کنند هر سال ماشین مدرن‌تر و قدرتمند‌تری را عازم رقابت‌ها کنند. امسال هزینه تولید بعضی از ماشین‌های مسابقه بین 18 تا 20 میلیون دلار بوده است. درآمد تیم‌ها هم در طول رقابت‌ها بسته به جایگاه‌شان متفاوت و بسیار بالا خواهد بود. هرچند سال گذشته اعلام نشد تیم ردبول قهرمان مسابقات چه درآمدی داشته ولی رقم بدون شک زیر 400 میلیون دلار نبوده است. کمپانی‌ها علاوه بر درآمد از مسابقات، از اسپانسرها هم پول سنگینی می‌گیرند. مثلا مرسدس بنز سالانه 75 میلیون دلار از پتروناس دریافت می‌کند. ردبول هم قراردادی پنج ساله به ارزش 500 میلیون دلار با شرکت «اوراکل» امضا کرده است. 

​​​​​​​سعید اکبری - گروه ورزش
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها