معوقات بانکی در بانک‌های قرض‌الحسنه  فقط 0.5درصد است

وزیر اقتصاد:

معوقات بانکی در بانک‌های قرض‌الحسنه فقط 0.5درصد است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که قرض‌الحسنه نماد بزرگ اقتصاد اسلامی و هسته سختی برای آن است، گفت: در بانک‌های دیگر ۵‌درصد معوقات وجود دارد اما معوقات بانک‌های قرض‌الحسنه تنها 0.5درصد است.

سیداحسان خاندوزی در مراسم نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، افزود: سال۱۴۰۲ با رفع محدودیت‌ها از شبکه بانکداری قرض‌الحسنه به سمت توسعه بانکداری قرض‌الحسنه می‌رویم.
خاندوزی با اشاره به این‌که مجموعه دو بانک قرض‌الحسنه، ۲۳میلیون نفر عضو داشته‌اند که همین دو بانک به 4.5میلیون نفر تسهیلات ارائه داده‌اند، تصریح کرد: مزد خدمت به جای کارمزد در بانک‌های قرض‌الحسنه مطرح شده و این نوع نگاه تحولی در بانکداری ایجاد خواهد کرد که این کار را بقیه بانک‌های کشور نیز باید اجرا کنند.
وی بیان کرد: در کشور ما نزدیکی به منابع قدرت برای دسترسی به منابع بانکی قطعا تأثیرگذار بوده و هر که نزدیک‌تر بوده سهم بیشتری داشته و هر که دورتر بوده دسترسی کمتری داشته است اما دولت سیزدهم به‌دنبال شمولیت مالی برای عموم مردم است.به گفته وزیر اقتصاد شبکه بانکداری کشور باید همراه شمولیت، شفافیت را نیز در راستای مهم‌ترین اهداف خود تعریف کند تا اعتماد از دست رفته مردم را به شبکه بانکداری بازگرداند.این مقام مسئول ادامه داد: ما سیاست‌گذاران اقتصادی باید کاری کنیم تا فرهنگ سودهای غیرمولد و سوداگری باب نشود و باید به سمت فرهنگ نیکوکاری و قرض‌الحسنه رفته و عملا با سوداگری و سفته‌بازی در بازارهای مصرفی مبارزه کنیم.  وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته فرصت اجتماعی کردن اقتصاد را از دست دادیم و سد و مرزی بین مردم و فعالان اقتصادی قرار داده شد. بازیگران سطح خرد اقتصاد با دیواری از دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور که گاهی به جای کمک مانع‌تراشی هم می‌کنند، مواجه شده بودند و این اقدامات برای کاهش و برداشته شدن این فاصله است.
   
به‌دنبال ترویج بانکداری قرض‌الحسنه هستیم
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که افزایش سرمایه ۱۱۴ هزار میلیارد تومانی در بانک‌ها را داشته‌ایم، گفت: با این شرایط باید قوانین متناظر بر هر بانک وجود داشته باشد، زیرا که هم‌اکنون سپرده قانونی در بانک‌های قرض‌الحسنه، تجاری و توسعه‌ای متفاوت است.
سید‌عباس حسینی افزود: بانک‌های قرض‌الحسنه اکنون الگوی بانک‌های تجاری شده‌اند، مدل کسب‌و‌کار بانک‌های قرض‌الحسنه بسیار ارزشمند بوده و بانکداری قرض‌الحسنه نشان می‌دهد که هم می‌شود کسب‌و‌کار کرد و هم رضایت مردم و خدا را هم داشت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هر اقدامی که بتواند به ارتقای جایگاه بانکداری قرض‌الحسنه کمک کند، دنبال خواهیم کرد و این را وظیفه خود دانسته و در وزارت اقتصاد به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.
   
10‌درصد تسهیلات نظام بانکی قرض‌الحسنه است‌
دبیرکل بانک مرکزی در نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه گفت: دستورالعمل جدید اجرایی صندوق‌های قرض‌الحسنه در سال آینده ابلاغ می‌شود. محمد طالبی‌، دبیرکل بانک مرکزی با بیان این‌که 10‌درصد تسهیلات بانکی صرف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه می‌شود، گفت: این رقم نشان از رشد قابل‌توجه قرض‌الحسنه در شبکه بانکی کشور دارد. نکته قابل‌توجه اینجاست، این 10‌درصد علاوه بر مبالغی است که از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.
به گفته طالبی، نظام قرض‌الحسنه‌های خانوادگی و صندوق‌های قرض‌الحسنه خارج از شبکه بانکی باید تقویت شود و آنچه که اهمیت دارد، باید چالش‌های نظام مالی و قرض‌الحسنه را در نظر بگیریم که با مصوبات شورای پول و اعتبار منطبق باشد.
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد دستورالعمل نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک با سرمایه کمتر از 400 میلیارد تومان و تک‌شعبه‌ای، گفت: گام‌های خوبی برای نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه برداشته شده است و هدف ما رونق قرض‌الحسنه در کشور است. طالبی بیان کرد: اساسنامه‌ای برای صندوق‌های قرض‌الحسنه تهیه شده که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار برای اجرا در صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای و بزرگ در سال آینده ابلاغ می‌شود. در حال حاضر افراد زیادی در شبکه بانکی هستند که حاضرند منابع خود را در خدمت منافع قرض‌الحسنه و برای حل مشکلات مردم و کار راه‌اندازی در اختیار افراد قرار دهند اما مهم‌ترین مسأله آنها اعتماد به بانک است که باید بانک منابع آنها را در جهت اهدافی که مدنظر آنهاست، به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کند.دبیرکل بانک مرکزی بیان کرد: در قرض‌الحسنه علاوه بر انگیزه‌های الهی و نیت معنوی، مهم‌ترین مسأله جلب اعتماد افراد است و منابع آنها باید در جایی مصرف شود که مدنظر آنها  قرار دارد.
   
رونمایی از اولین اوراق قرض‌الحسنه
محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران ضمن رونمایی از نخستین اوراق قرض‌الحسنه بازار سرمایه به آغاز پذیره‌نویسی این اوراق از امروز برای اولین‌بار در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در راستای تنوع‌بخشی به ابزار‌های تامین مالی در بازار سرمایه، فرابورس ایران از امروز ۱۴اسفندماه، میزبان پذیره‌نویسی نخستین اوراق قرض‌الحسنه بازار سرمایه به مبلغ 1000 میلیارد ریال است.
شیرازی با بیان این‌که امروز با بهره‌گیری از ظرفیت این اوراق در نماد «مهریران» می‌توان در راستای ترویج سنت قرض‌الحسنه؛ طرح‌های عام‌المنفعه و خیرخواهانه را از طریق جذب سرمایه‌های خرد خیرین، تأمین مالی کرد، درخصوص جزئیات این اوراق افزود: این اوراق توسط بانک مهر ایران منتشر می‌شود و مدت آن ۲۴ ماه است که پذیره‌نویسی آن از روز 14 اسفند آغاز و تا پنج روز کاری ادامه خواهد داشت.
سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهرایران نیز، با اشاره به رونق فرهنگ قرض‌الحسنه باوجود شرایط اقتصادی کشور گفت: ٢٥درصد از مردم در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده دارند و این بانک‌ها جایگاه مناسبی در شبکه بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.
شایان ذکر است تعداد یک میلیون اوراق قرض‌الحسنه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با قیمت اسمی یک میلیون ریال در نماد معاملاتی مهرایران از ۱۴تا ۲۱اسفندماه به مدت پنج روز کاری پذیره‌نویسی می‌شود که پس از اتمام پذیره‌نویسی، معاملات ثانویه این اوراق در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ایران آغاز خواهد شد.