رنگین‌کمان سکوهای تخصصی

نگاهی به تنوع پلتفرم‌ها در نخستین نمایشگاه رصتا

رنگین‌کمان سکوهای تخصصی

دیروز با برگزاری اختتامیه نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا) این رویداد در حالی به کار خود پایان داد که چهار روز میزبان همنشینی رنگین‌کمانی از پلتفرم‌ها و فعالان رسانه بود. همان طور که اشاره شد آنچه بیش از همه در این رویداد فرهنگی به چشم ‌آمد، حضوری متنوع از سکوهای مجازی بود که در حوزه‌های مختلف فعال بودند. در حالی که برخی بیشتر با نام چند پلتفرم پخش فیلم و سریال آشنا هستند، پلتفرم‌هایی داریم که در زمینه‌هایی چون کشاورزی، آموزش، مدیریت بحران، سبک زندگی، بازی و... فعال هستند و کاربران زیادی دارند. در این میان با مدیران تعدادی از آنها درباره رصتا گفت‌وگو کردیم.

اگر به نمایشگاه رصتا سر زده و به سر در غرفه‌های حاضر در سالن‌های 7 و 27 نگاه کرده باشید، احتمالا تنوع حوزه فعالیت این مجموعه‌های رسانه‌ای توجه‌تان را جلب کرده‌است. برای مثال چند مجموعه حضور داشتند که با محور مذهب محتوا تولید و منتشر می‌کنند؛ تعدادی هم سیاسی، اجتماعی، زنان و... 
   
همنشینی، شناخت نواقص و رشد
حوزه‌های علمیه همواره کانون تربیت نخبگان بوده که رسالت پاسداری از معارف اسلامی و انتشار آن را در طول سال‌های پس از انقلاب بر دوش داشته‌اند. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یکی از شرکت‌کنندگان حاضر در نخستین نمایشگاه رصتا بود. رضا نصیری، عضو مرکز تبلیغ‌جایی و سخنگوی این مرکز در گفت‌وگو با «جام‌جم» در خصوص فعالیت‌های این مرکز می‌گوید: فعالیتی که دوستان ما در این مرکز انجام می‌دهند ذیل ۲۲ کارگروه تخصصی است که فرآیند رصد، پایش و تولید محتوا و انتشار را دنبال می‌کنند، تعریف می‌شود.
نصیری همچنین می‌افزاید: از صفر تا صد تولیداتی مثل انیمیشن‌های دو بعدی و سه‌بعدی و موشن‌گرافیک و همه تولیدات چند رسانه‌ای که در این مرکز صورت می‌گیرد، توسط 20کارگروه ما انجام می‌شود. حدود ۲۵۰نفر از طلاب حوزه علمیه علاوه بر این که طلبه‌اند، متخصص حوزه خود هستند و در این مرکز در تولید انیمیشن و موشن‌گرافیک فعالیت می‌کنند.
وی درباره همکاری با تلویزیون هم توضیح می‌دهد: ما با ارگان‌های بسیاری در زمینه تولید انیمیشن و موشن‌گرافیک همکاری می‌کنیم. مثلا در حال همکاری با بنیاد سعدی درباره یک موشن‌گرافیک با محوریت زبان فارسی هستیم یا انیمیشن جام‌جهانی را برای تلویزیون ساختیم. یا این که در نرم‌افزار شاد محتوای فرهنگی را همکاران ما پشتیبانی می‌کنند. یعنی همکاران ما در کارگروه دانش‌آموزی در قالب قصه‌گویی، طراحی شخصیت، ساخت کلیپ و انتشار در نرم‌افزار شاد فعالیت می‌کنند.
نصیری در خصوص نگاه حمایتی ساترا از پلتفرم‌ها هم می‌گوید: صددرصد ساترا با نگاه حمایتی که در نمایشگاه رصتا از پلتفرم‌ها داشت، اتفاق مثبت و باارزشی را رقم زد؛ چون پیش از این فضای جزیره‌محوری بود و برخی همکاران از ظرفیت‌های همدیگر خبر نداشتند. اما یکی از اتفاقات خوب این نمایشگاه هم‌افزایی بود که بین برخی پلتفرم‌ها ایجاد شد. همین کنار هم قرارگرفتن و از نقص‌های هم مطلع‌شدن، باعث شد در کیفیت آثار هم تاثیری به‌سزا داشته‌باشد. ارتباطاتی که با ما در نمایشگاه برقرار شد باعث ارتقای کیفیت‌ فنی کار گردید. نکته بعد این‌که دوستان مطلع شدند حوزه علمیه قم به مسأله‌ ساخت و تولید انیمیشن ورود پیدا کرده و نگاه جدی در این زمینه دارد.
   
ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات حقوقی
رشد پلتفرم‌های مختلف در نهایت برای این است که بتواند مردم را در زمینه‌های مختلف به آگاهی مجهز کند. چه زمانی که صحبت از سرگرمی می‌شود و چه وقتی که پای خدمات اجتماعی به میان می‌آید. «وکیل تیک» یکی از همین پلتفرم‌هاست که تلاش کرده دسترسی به خدمات حقوقی را برای همه مردم ایران میسر کند. 
علیرضا سلطانی، بنیان‌گذار وکیل تیک در پاسخ به این پرسش که چنین نمایشگاهی چقدر در هم‌افزایی میان پلتفرم‌های مختلف تاثیرگذار است، به جام‌جم می‌گوید: در همین مدت کم، بستری فراهم شد تا با افرادی که در غرفه‌های دیگر بودند و آنها را نمی‌شناختیم آشنا شویم و باب همکاری‌های مشترک فراهم شود. به نظرم هر قدر این‌گونه نمایشگاه‌ها برگزار شود و مکانی وجود داشته‌باشد تا استارت‌آپ‌ها و رسانه‌ها بتوانند با هم ارتباط برقرار سازند، خیلی خوب است و همه با هم می‌توانند توسعه و رشد یابند. 
وی عنوان می‌کند: ما برای دریافت مجوز پلتفرم خودمان جایی نبود که نرفته باشیم؛ از قوه قضاییه گرفته تا نهاد ریاست‌جمهوری، کانون وکلا و....  به همه جا مراجعه کردیم و هیچ‌کس به ما مجوز نداد، ساترا تنها جایی بود که از ما حمایت کرد. چون کار جدید است، هیچ‌کس گردن نگرفت و اعتماد نکرد و مجوز ساترا باعث شد بتوانیم با صداوسیما قرارداد منعقد کنیم و کارمان را انجام دهیم.  سلطانی درخصوص جزئیات فعالیت کار وکیل تیک می‌گوید: وکیل تیک یک سامانه خدماتی آنلاین است که دسترسی تمام مردم ایران به خدمات حقوقی وکلای دادگستری را تسهیل کرده و یک عدالت در دسترسی به خدمات وکلای دادگستری برای همه ایرانیان ایجاد می‌کند. 
   
فرصت رصتا برای تعامل پلتفرم‌ها
همان‌طور که گفتیم از جمله نکاتی که در نمایشگاه رصتا به وضوح به چشم می‌خورد، مسأله تنوع پلتفرم‌هایی بود که در حوزه‌های مختلف کار می‌کردند. محمدحسین رحیم‌زاده، مدیرعامل پلتفرم ایما در خصوص نمایشگاه فوق می‌گوید: به طور عادی، ارتباط گرفتن با پلتفرم‌ها قدری سخت است و نمی‌توان راحت با همه آنها در ارتباط بود. وقتی در نمایشگاه هستیم، دسترسی‌مان به هم بیشتر است. به همین دلیل می‌توانیم گفت‌وگو کنیم و نتیجه خیلی بهتری از کارمان بگیریم. رحیم‌زاده در خصوص فعالیت‌های پلتفرم‌ خود توضیح می‌دهد: کار ما تولید محتوا به زبان اشاره برای ناشنوایان است و در این زمینه فعالیت پنج ساله داریم. در واقع تلاش می‌کنیم محتواها را برای ناشنوایان دسترس‌پذیر کنیم. در فاز اول بحث‌مان روی وی‌اودی‌ها بود و در فاز دوم دسترس‌پذیر کردن مجموعه‌ها و ارگان‌های مختلف است.
   
رقابت و هم‌افزایی در کنار هم 
حضور پلتفرم‌های مختلف در نمایشگاه رصتا، در کنار رسانه‌های تخصصی آنلاین توانست فضای متفاوتی را در این نمایشگاه ایجاد کند. مهدیار اشراقی، مدیر مسئول خبرگزاری پارس فوتبال در خصوص فرصتی که در نمایشگاه رصتا فراهم شد نیز می‌گوید: مجموعه ساترا چند سالی است تصدی‌گری صوت و تصویر را با توجه به اسناد بالادستی در اختیار گرفته‌است. بسیاری از کسانی که در این حوزه آمدند، مجوزهای‌شان را از طریق ساترا گرفتند و علاقه‌مند بودند این مجوز محملی برای‌شان ایجاد کند که توسعه و پیشرفت داشته‌باشند. 
وی ادامه می‌دهد: اتفاقی که افتاد، می‌تواند جهش بلندی باشد. چنین کاری می‌تواند اتفاقات خوبی را برای آنهایی رقم بزند که با مجوز ساترا فعالیت می‌کنند. 
اشراقی درباره مجموعه‌اش می‌گوید: ما از سال 81 شروع به فعالیت کردیم و قدیمی‌ترین مجموعه فعال در حوزه ورزش برخط هستیم. 
وی ادامه می‌دهد: حضور همزمان رسانه‌هایی که در حوزه‌های شبیه ما کار می‌کنند هم ایجاد رقابت می‌کند و هم باعث هم‌افزایی می‌شود. قبل از این هم سعی‌مان بر این بود با مجموعه‌هایی که با ما رقابت دارند بیشتر هم‌افزایی انجام دهیم و بتوانیم به یک تولید مشترک برسیم. 
   
معرفی پلتفرم‌های عمومی
یکی از اتفاقاتی که در نمایشگاه رصتا رقم خورد، حضور رسانه‌های تخصصی بود که با مجوز ساترا و برای تعامل با دیگر بخش‌ها در این نمایشگاه حاضر شده‌بودند. فرشید نوروزخانی، مدیرعامل رسانه تخصصی ایران‌آلارم درباره فعالیت‌های این رسانه می‌گوید: ما یک رسانه تخصصی در صنعت حفاظت و ایمنی آتش‌نشانی هستیم که ۱۵ سال است در این زمینه فعالیت می‌کنیم. ما هم مجله و هم پلتفرم داریم که با مجوز ساترا فعالیت می‌کنیم.
وی در ادامه عنوان می‌کند: اساسا تفکر برگزاری این نمایشگاه کار ارزشمندی است؛ به‌خصوص این‌که از پلتفرم‌های سطح متوسطی مثل ما هم حمایت کرد که این نشان‌دهنده تفکر درستی است که در ساترا وجود دارد. وی همچنین بیان می‌کند: این فضا برای دیده‌شدن و شناخته شدن پلتفرم‌های عمومی بسیار تاثیرگذار است. البته ما تخصصی هستیم و در نمایشگاه‌های تخصصی فرصت دیده شدن داریم. با این حال هدف از حضور ما در نمایشگاه رصتا، دیده شدن توسط عموم مردم بود.
   
یک دورهمی مفید
 می‌توان گفت همه کاربران گوشی‌های اندرویدی، یک اپلیکیشن تقویم روی آن نصب کرده‌اند. بدون تردید، یکی از معروف‌ترین این اپلیکیشن‌ها در بین کاربران ایرانی، «تقویم اذان‌گوی بادصبا» است که در نخستین نمایشگاه رصتا حضور دارد. محمدعلی طهرانچی، مدیر‌عامل باد صبا درباره نگاه حمایتی ساترا از پلتفرم‌ها می‌گوید: اصولا برگزاری نمایشگاه و دور هم جمع کردن فعالان یک حوزه یا صنعت بسیار مفید است. چون ایجاد فضای تعاملی می‌کند و همچنین نت‌ورکینگ را تقویت می‌کند و همچنین اتفاقات خوب دیگری را رقم می‌زند.  طهرانچی همچنین برگزاری این نمایشگاه را در دیده‌شدن و تعامل با کاربران مثبت ارزیابی کرد و می‌افزاید: ما از مشهد آمدیم و این فرصت را مغتنم شمردیم و تلاش کردیم با کاربران بیشتری ارتباط برقرار کنیم. ضمن این‌که نتایج و خروجی این نمایشگاه و دیده‌شدنی که به جذب سرمایه منجر شود، یکی دو ماه بعد مشخص می‌شود.

«رصتا» نمایشگاه متنوعی بود
عبدالکریم خیامی، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی صداوسیما در بازدید از نمایشگاه گفت: نمایشگاه متنوعی بود و من به عنوان یک بازدیدکننده و کارشناس ساده، فکر نمی‌کردم تا این حد از این نمایشگاه استقبال شود. این نشان‌دهنده این است که ما ظرفیت‌های خاموش فراوانی داریم که آنها را ندیدیم. باید برخی اهدافی را که آشکارتر نیستند هم در نظر بگیریم. یک هدف آشکار این است که پلتفرم‌ها و سکوهای گوناگون دیجیتال در عرصه تولید و توزیع محتوا، فیلم و انیمیشن خودشان را نشان دهند اما این نمایشگاه کارکردهای پنهان هم داشت که آرام آرام خودش را نشان می‌دهد. 

ضمیمه نوجوانه