آزمایشی آسان و بی‌درد برای تشخیص سرطان

آزمایشی آسان و بی‌درد برای تشخیص سرطان

بنابر آزمایش‌های جدید یکی از اساتید دانشگاه شفیلد هالم در بریتانیا، در آینده نزدیک می‌توان بیماری سرطان پستان را با استفاده از بررسی اثر انگشت به‌‌راحتی تشخیص داد. به‌زودی آزمایش‌های درد‌ناک و تهاجمی تشخیص سرطان پستان به تاریخ می‌پیوندد و جای خود را به روشی بی‌درد و ساده می‌دهد که در خانه هم می‌توان آن را انجام داد.

این آزمایش جدید براساس تحقیقات سیمونا‌فرانسیس، استاد دانشگاه شفیلد هالم و همکارانش، ابداع شده و با استفاده از آن می‌توان سرطان پستان را به‌سادگی با بررسی اثر انگشت تشخیص داد. سیمونا فرانسیس در بررسی‌های خود دریافت عرق روی نوک انگشت فرد می‌تواند با دقت ۹۸‌درصد، احتمال وجود سرطان پستان را نشان دهد.

این محقق پس از ۱۵ سال همکاری با پلیس برای ساخت روش‌های جمع‌آوری اطلاعات از اثر انگشت در صحنه‌های جرم، پروتئینی در عرق موجود روی اثر انگشت افراد یافت که گویای اطلاعاتی بیش از چیزی است که انتظار داشت.

این محقق می‌گوید: «با بررسی مولکول‌هایی که جنسیت افراد را به ما می‌گویند، به مولکول‌هایی چون پپتید‌ها و پروتئین‌های کوچک برخوردیم که علائم بالقوه سرطان پستان هستند.» در این آزمایش که روی ۱۵ زن داوطلب شرکت‌کننده انجام شده است، فقط نوک انگشتان بیمار با ظرف جمع‌آوری نمونه تماس پیدا می‌کرد؛ با کمک این روش ابتلا به سرطان پستان و همچنین شدت آن تشخیص داده می‌شود.  به‌‌دنبال آزمایش‌های بیشتر تیم تحقیقاتی سیمونا‌فرانسیس دانشگاه شفیلد هالم،‌ این فرآیند به‌زودی می‌تواند جایگزین ماموگرافی شود. در ماموگرافی که تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌شود، روشی دردآور برای میلیون‌ها زن است.  اما در این روش جدید افرادی که احتمال سرطان در آنها وجود دارد، می‌توانند به‌جای رفتن به بیمارستان و انجام دادن ۲۰ دقیقه ماموگرافی،‌ فقط نوک انگشتان خود را درون ظرف نمونه آزمایش فرو ببرند.بنا به گفته این تیم تحقیقاتی، داده‌هایی که از بررسی این نوع آزمایش تشخیصی به‌ دست آورده‌اند، بسیار امیدوارکننده است و این روش چنانچه در آزمایش‌های بیشتری که قرار است انجام دهند تایید شود، ظرفیت فوق‌العاده‌ای در تشخیص سرطان پستان دارد.

در حال حاضر بسیاری از زنان برای مراجعه غربالگری هر سه سال یک‌بار به مراکز تشخیص بیماری سرطان پستان، تعلل می‌کنند. از طرفی بررسی‌ها نشان داده که غربالگری‌های مکرر در تشخیص زودهنگام سرطان پستان و نجات جان افراد مبتلا موثر است.  بر‌اساس آمارهای منتشر شده سالانه بیش از 6000 مبتلای جدید به سرطان پستان در ایران تشخیص داده می‌شود که بیش از هزار مورد آنها منجر به مرگ می‌شود. به گفته متخصصان، علت آن دسترسی نداشتن به غربالگری و تشخیص به‌موقع تومور است. / منبع: mirror.co.uk

نادیا زکالوند | گروه دانش و سلامت