فصل آخر سریال مسمومیت‌ها

ماموران، تعدادی از عوامل مسمومیت دانش‌آموزان را دستگیر کردند

فصل آخر سریال مسمومیت‌ها

پس از گذشت سه ماه پر التهاب از آغاز مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در برخی مدارس دخترانه با استفاده از یک عامل ناشناخته و در حالی‌ که جامعه هنوز در التهاب کشف مسمومیت‌ها به سر می‌برد، تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در خصوص بررسی این موضوع وارد مرحله جدیدی شد و تعدادی از عوامل مربوط به مسمومیت‌های زنجیره‌ای شناسایی و بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم‌، در روزهای پایانی هفته گذشته و در شرایطی ‌که مردم نگران تداوم مسمومیت‌های زنجیره‌ای در میان دانش‌آموزان بودند، وزارت اطلاعات در بیانیه اول خود اعلام کرد: «درخصوص موضوع بدحالی برخی از دانش‌آموزان تعدادی از مدارس کشور در هفته‌های اخیر ماموران این وزارتخانه از نخستین اتفاقات روی‌داده در شهر مقدس قم وارد میدان شده و تحقیقات لازم را آغاز کرده و همین بررسی‌ها، مبنای ورود برخی دیگر از دستگاه‌های مرتبط به موضوع شدند. گر چه از خلال مجموعه بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌اند، اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش شده، موجب تأمل در اطلاع‌رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد. روند تحقیقات و پیگیری‌های همه جانبه‌ اطلاعاتی، امنیتی و فنی به صورت بی‌وقفه ادامه دارد.»
همچنین سردار رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس از شناسایی و دستگیری پنج نفر از عوامل مسمومیت دانش‌آموزان در شهرستان لارستان خبر داد. دو مرد 50و 22ساله و سه ‌خانم که یکی از آنان دانش‌آموز مردودی 21ساله هستند. به صورت تیمی اقدامات خود را انجام داده و در روز‌های اخیر با پرتاب وسیله‌ای به داخل هفت مدرسه در لارستان باعث مسمومیت 53 دانش‌آموز شده بودند. سه زن دستگیر شده، علاوه بر انجام این اقدامات، اقدام به تهیه فیلم کرده و به شبکه‌های معاند از جمله اینترنشنال ارسال می‌کرده‌اند. متهمان انگیزه‌شان را ایجاد جو بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و ایجاد فضای ناامنی در مدارس اعلام کردند. همچنین با گذشت یک روز از اطلاعیه اول وزارت اطلاعات، این وزارتخانه با صدور اطلاعیه جدیدی با اشاره به جزئیات اقدامات یک پدر و دانش‌آموزش اعلام کرد: در شش استان خوزستان، آذربایجان‌غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش‌آموزان منجر شد، شناسایی و دستگیر شدند. برابر اطلاع واصله در مورد یکی از تیم‌های چهار نفره، سه نفر از آنان دارای سوء‌سابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است.یکی از اعضای این تیم ضمن انتقال مواد تحریک‌کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش‌آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش‌آموز بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش‌آموزان را برای رسانه‌های معاند ارسال می‌کند تا در راستای سناریوی ایجاد هراس و دلهره در ملت عزیز و دانش‌آموزان و به تعطیلی کشاندن مدارس بهره‌برداری شود. همچنین بنا بر اعلام رسانه‌ها، یک بلاگر نیز در رابطه با مسمومیت‌های سریالی دستگیر شده است. گفته می‌شود این بلاگر در یکی از شبکه‌های مجازی بیش از 700هزار دنبال‌کننده داشت و اقدام به شایعه‌پراکنی و التهاب‌آفرینی در خصوص دانش‌آموزان می‌کرد که دستگیر و تمام پست‌های صفحه وی پاک شد.‌
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی هم از دستگیری یک نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان یکی از مدارس دخترانه بجنورد خبر داد. سرهنگ سجاد نامور در این خصوص اظهار داشت: پس از اعلام مسمومیت در یکی از مدارس شهر بجنورد بلافاصله تیمی از کارآگاهان عملیات ویژه پلیس آگاهی وارد عمل شد.
وی افزود: پس از بررسی، یک دانش‌آموز به عنوان عامل مسمومیت‌ها(نوعی مواد محترقه بدبو) شناسایی شد. سپس ماموران مغازه‌ای که اقدام به فروش این اقلام می‌کرد را شناسایی کردند و عامل فروش توسط ماموران دستگیر شد. نامور این واحد صنفی با دستور قضایی پلمب شد، درباره بررسی و شناسایی عوامل سایر مدارس بجنورد گفت: احتمالا سایر مدارس هم همین عامل بوده چون براساس شواهد صدا و بوی مشابه با این مواد را داشته‌اند.