استفاده از  اجاق‌گاز برای سلامتی مضر است؟

استفاده از  اجاق‌گاز برای سلامتی مضر است؟

تحقیقات رو به رشدی وجود دارد که اجاق‌گاز را به آلاینده‌هایی که هم به سلامت انسان و هم به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند مرتبط می‌کند. برخی معتقدند که استفاده از اجاق‌گاز یک خطر پنهان است.

مطالعات نشان می‌دهد اجاق‌های گاز هنگام روشن شدن، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسیدکربن و ذرات ریز منتشر می‌کنند که گاهی اوقات میزان آنها در سطوحی فراتر از دستورالعمل‌های آژانس حفاظت از محیط‌زیست و سازمان بهداشت جهانی است. آنها همچنین سایر آلاینده‌های مضر هوا را که شناخته شده یا مشکوک به ایجاد سرطان هستند، آزاد می‌کنند و حتی در صورت خاموش بودن، می‌توانند آن مواد شیمیایی را نشت دهند.

کربن‌زدایی:
استفاده بیش از حد از گاز مبتنی بر کربن به گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی منجر می‌شود. راه‌حلی که در سراسر جهان توصیه می‌شود حذف کربن یا حتی‌الامکان جلوگیری از ورود آن به جو است. کربن‌زدایی اصطلاحی است که معمولا به گروهی از راهکارها با هدف کاهش تغییرات آب‌وهوایی اشاره دارد. متان (CH4) و دی‌اکسیدکربن (CO2) دو گاز مبتنی بر کربن هستند که به اثر گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین منجر می‌شوند. به همین دلیل گروه‌های زیادی در حال تلاش هستند روند مصرف انرژی را به سمت انرژی‌های پاک سوق دهند. این یعنی اجاق‌های گاز می‌توانند در ایجاد آلاینده‌ها در هوای داخل خانه نقش داشته باشند.

اثرات تنفسی:
یکی از آلاینده‌های اصلی هوا که معمولا با استفاده از اجاق‌گاز مرتبط است، دی‌اکسید نیتروژن یا NO2 است که محصول جانبی احتراق سوخت است. قرارگرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن در خانه‌ها با افزایش استنشاق آن در کودکان و تشدید آسم مرتبط است. این گاز همچنین می‌تواند بر بزرگسالان مبتلا به آسم تأثیر بگذارد و در ایجاد و شدت بیماری مزمن انسدادی ریه نقش دارد.

متان و آلاینده‌های خطرناک هوا:
 دی‌اکسید نیتروژن تنها آلاینده نگران‌کننده اجاق‌گاز نیست. برخی آلودگی‌ها با اثرات بالقوه بر سلامت انسان و آب‌وهوا، زمانی رخ می‌دهد که اجاق‌ها حتی روشن نیستند.مطالعات نشان می‌دهد اجاق‌های گازی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، متان منتشر می‌کنند؛ گازی بی‌رنگ و بی‌بو که جزء اصلی گاز طبیعی است. همچنین نشت گاز طبیعی حاوی چند آلاینده خطرناک ازجمله بنزن می‌باشد که عاملی سرطان‌زاست. برای مهار تغییرات آب‌وهوایی، بسیاری از کارشناسان خواستار تغییر گسترده از سوخت‌های فسیلی به برق شده‌اند. امروزه هرچند اجاق‌های القایی مغناطیسی در اروپا و آسیا رایج هستند اما همچنان اکثریت افراد در مقابل این فناوری مقاومت می‌کنند. 

ویژگی‌‌های اجاق‌های القایی: واضح‌ است که استفاده از اجاق‌های القایی نسبت به اجاق‌گاز مزایای اقتصادی زیست‌محیطی داشته و براساس گزارش‌ها اجاق‌های القایی 3 درصد انرژی بیشتری نسبت به اجاق‌های گازی دارند. اجاق‌های القایی از شعله باز استفاده نمی‌کنند، بنابراین ایمن‌تر هستند. از آنجا که حرارت القایی در تابه ایجاد می‌شود و نه از واحد پخت، خود اجاق‌گاز داغ نمی‌شود لذا خطر سوختگی را کاهش می‌دهد و در نهایت خطر نشت گاز وجود ندارد زیرا اجا‌ق‌های القایی با برق کار می‌کنند. 
 
ایده جذب کربن: آیا خوب نیست اگر بتوانیم کربن را از هوا خارج کنیم؟ این ایده را جذب کربن می‌نامند. جنگل‌ها و خاک‌های سالم، این کار را به‌طور طبیعی انجام می‌دهند. به همین دلیل است که بسیاری از دانشمندان آب‌وهوا می‌خواهند جوامعی را ببینند که درختان بیشتری می‌کارند. برای کند کردن تغییرات آب‌وهوایی، جامعه باید تا آنجا که می‌تواند از راه‌های زیادی برای کاهش گازهای غنی از کربن استفاده کند. مهم‌ترین چیز، حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی به نفع منابع انرژی پاک است.

برگرفته از: theconversation.com
مریم مرامی | کارشناسی ارشد علوم شناختی -رسانه