رینگ فوتبال

رینگ فوتبال

دعوای کلامی دیدیه دشام، مربی تیم ملی فوتبال فرانسه با کریم بنزما مهاجم این تیم و البته دارنده توپ طلای امسال بالا گرفته است.

تازه‌ترین تحولات پیرامون این موضوع به پاسخ تند بنزما در اینستاگرامش برمی‌گردد که مربی تیم ملی فوتبال فرانسه را «دلقک» خوانده بود. اگرچه این اتفاق با پوشش رسانه‌ای بالایی همراه بوده است اما آنچه برای فوتبالدوستان بدیهی است این که این موضوع چندان تازگی ندارد و در دنیای فوتبال بارها و بارها تکرار شده است، در همه این اتفاقات هم پای بازیکنان بزرگ را می‌توان دید. ضمن این که این دعواهای فوتبالی فقط محدود به مربی و بازیکن نبوده و بیشتر از آن می‌توان به دعواهای بازیکنان با یکدیگر هم اشاره کرد. اما جایگاه مربیان در این ورزش چنان است که کمتر کسی انتظار دارد این اتفاق از سوی بازیکنان بیفتد، در ایران هم این موضوع بی‌سابقه نیست، دو دهه پیش وقتی محمد مایلی‌کهن روی نیمکت تیم ملی نشسته بود  جدال او با علی دایی ( از بازی با سوریه آغاز شده بود) مدت‌ها نقل محافل ورزشی بود، اتفاقی که باعث شد علی دایی در بهترین شرایط خود مدتی از تیم ملی دور بماند، اگرچه این موضوع با پادرمیانی عده‌ای ختم به خیر شد اما این اتفاق در دعوای خداداد عزیزی و بلاژویچ عاقبت خوشی نداشت و باعث شد خداداد عزیزی از تیم ملی ایران دور بماند. 

بکام -  فرگوسن
روایت خود سرآلکس از ماجرای این دعوا روشن‌تر از همه چیز است، روایتی که در کتاب او منتشر شده است. او می‌نویسد: «سال 2003 در مرحله پنجم جام حذفی باشگاه‌های انگلیس در اولدترافورد میزبان آرسنال بودیم که در آغاز نیمه نخست با گل برتری آرسنالی‌ها راهی رختکن شدیم. من که واقعا تحمل این نتیجه را نداشتم وقتی در رختکن اعتراض خود را با فریاد زدن بر سر بازیکنان نشان ‌دادم، متوجه خنده تلخ دیوید بکام شدم و لنگه کفشی به سوی او پرتاب کردم که باعث پارگی ابرویش شد. این حادثه و متعاقب آن جدایی دیوید بکام را تلخ‌ترین خاطره دوران حضور 27ساله‌ام در منچستر یونایتد می‌دانم، اگرچه ما از فروش او به رئال مادرید سود زیادی نصیب باشگاه کردیم.» 

بالوتلی  - مانچینی
دعوای مشهور دیگر هم مربوط به یک تیم منچستری است، این بار مربوط به آبی‌های منچستر وقتی هدایت آن به عهده روبرتو مانچینی بود و البته یک بازیکن پرحاشیه‌ ایتالیایی به نام ماریو بالوتلی در این تیم توپ می‌زد. این روایت خود مانچینی از دست به یقه‌شدنش با بالوتلی است :« در تمرینات به بازیکنان تاکید کردم که روی کیلیچی خطا نکنند. کمی بعد از توصیه من، بالوتلی تکل سنگینی روی پای او رفت. من به سمت بالوتلی رفتم و یقه او را گرفتم تا او را هل بدهم اما او بسیار قدرتمند است و من موفق به انجام این کار نشدم. البته تصاویر این گونه نشان می‌داد که انگار ما به زد و خورد با یکدیگر پرداخته‌ایم اما در حقیقیت این اتفاق رخ نداد.» 

زلاتان  - گواردیولا
بر خلاف ظاهر آرام و البته چهره موقر پپ گواردیولا باید بدانیم او هم تنش‌های بسیاری با بازیکنان تحت هدایت خود داشته است. به عنوان مثال وقتی به یحیی توره بازیکن بارسا در این تیم بازی نمی‌رسید، او به صراحت از مشکل داشتن پپ با بازیکنان آفریقایی گفت! زلاتان ابراهیموویچ و پپ گواردیولا در مقطعی در تیم بارسلونا در کنار هم بودند اما سرمربی اسپانیایی همیشه لیونل مسی را به بازی می‌فرستاد و اغلب از مهاجم سوئدی تیمش به عنوان بازیکن جانشین استفاده می‌کرد که باعث ناراحتی زلاتان ابراهیموویچ شده بود. ایبرا البته پس از ترک بارسلونا همیشه تیغ انتقاداتش را به سمت گواردیولا نشانه رفته است. او یک بار این سرمربی اسپانیایی را یک انسان «ترسو و بی‌وجود» خواند.

روی کین - مک‌کارتی
پای تیم ملی ایران هم به نوعی به دعوای آخر ما باز شده است. البته برای ما خاطره تلخی است، دعوای آخر مربوط به روی کین و مک‌کارتی سرمربی این تیم است. آن هم در آستانه بازی حذفی مقابل تیم ملی ایران که باعث شد روی کین حتی برای بازی برگشت به تهران هم نیاید. در طول دوره صعود ایرلند به جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن روی کین خطاب به میک مک‌کارتی گفت:‌ تو یک بازیکن فاجعه بودی. تو یک مربی فاجعه بودی. تنها دلیلی که به نوعی با تو در ارتباط بودم این بود که تو سرمربی تیم ملی ایرلند بودی. تو حتی ایرلندی هم نیستی. تو یک انگلیسی فاجعه هستی! ایرلند جنوبی با برتری برابر ایران در مجموع دو بازی رفت و برگشت به جام‌جهانی صعود کرد تا همه در ایرلند این دعوا را فراموش و شروع به جشن گرفتن کنند. البته کین آن‌قدر حرف‌های رکیکی درباره مک‌کارتی زد که اصلا نمی‌شود آنها را بازتاب داد!