یک سال با سریال‌های خاطره‌انگیز

یک سال با سریال‌های خاطره‌انگیز

سال1401 به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود و بررسی کارنامه رسانه‌ملی در بخش مجموعه‌های تلویزیونی که روانه آنتن شده، نشان می‌دهد که امسال جعبه جادو در بخش تولید سریال سنگ تمام گذاشته و سریال‌هایی با مضامین متفاوت روانه آنتن کرد؛ سریال‌هایی که هرکدام موضوعات مختلف را دستمایه قرار داد و توانست نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند.

از سوی دیگر آمارهای نظرسنجی نشان می‌دهد سریال‌های پخش شده در سال جاری رضایت بینندگان را به‌دنبال داشته است. همین موضوع نشان می‌دهد معاونت سیما در ساخت سریال‌ها به‌دنبال افزایش سطح کیفی آثار بوده تا بتواند پاسخگوی سلایق مختلف بینندگان باشد.
گرچه باید این اتفاق را به فال نیک گرفت اما کار مدیران و سازندگان آثار نمایشی سخت‌تر می‌شود، زیرا امسال سریال‌ها در ژانرهای گوناگون روانه آنتن شد و سطح توقع مخاطبان بالا رفته است و انتظار دارند در سال1402 بیننده سریال‌هایی با مضامین جدید و بکر باشند. بنابراین باید مدیران همچنان در مسیر کیفی مجموعه‌های تلویزیونی حرکت کنند و بر این اساس تلاش مضاعف‌تر کنند تا بتوانند آثاری به آنتن بفرستند که هم مورد توجه نسل‌های گذشته و هم نسل‌های جوان قرار‌بگیرد. 
بررسی آثار پخش شده نشان می‌دهد به غیر از محتوا و مضمون، سریال‌های پخش شده به لحاظ بیان روایی و جنبه‌های فرمی هم پیشرفت‌هایی داشته و نشان می‌دهد سازندگان آثار نمایشی به‌دنبال ساخت آثاری هستند که بخواهد به لحاظ ساختار هم با نظرات بینندگان همسو باشد، چراکه شیوه بیان، ساختار و فرم، عوامل تعیین‌کننده و تاثیرگذار بر میزان توجه مخاطب و همراهی با یک اثر داستانی است و نباید جذابیت‌های فرمی در ساخت یک اثر مورد غفلت واقع شود.
توجه نکردن به ابعاد فنی و ساختاری یک اثر باعث می‌شود تا کار به سمت تکرار پیش برود و نتواند نگاه مخاطبان را جلب کند اما امسال این اتفاق رخ نداد و همه شبکه‌های تلویزیونی سعی کردند تا بهترین کار را ارائه دهند. 
ضمن این‌که هر یک از شبکه‌های سیما سریال‌هایی در گونه‌های مختلف ساختند که می‌توان به ژانر اجتماعی، تاریخی، درام و... اشاره کرد که مخاطبان این ژانرها را در سریال‌هایی همچون فصل سوم زیر خاکی، خوشنام، مستوران، گیلدخت، عملیات رعد، حبیب، چشم‌بندی، شهباز، تمام رخ، بی‌همگان، آتش سرد، کاتب اعظم، مسافران شهر و... دنبال کردند. سازندگان این آثار نمایشی سعی کردند در هر یک از این آثار متناسب با قصه موقعیت‌های روایی متفاوتی خلق کنند تا بینندگان از تماشای سریال لذت ببرند. همچنین آماری که از سوی تلوبیون هنگام یا بعد از پخش مجموعه‌های تلویزیونی ارائه می‌شود، نشان می‌دهد سریال مورد رضایت مخاطبان بوده و افرادی که فرصت نکردند سریال‌ها را از تلویزیون دنبال کنند از تلوبیون به تماشا نشستند. 
حال باید منتظر ماند و دید که تلویزیون در سال آینده چه تدبیری برای رونق بیشتر جریان سریال سازی خود که جزو مهم‌ترین قالب‌های برنامه‌سازی و ارتباط با مخاطب محسوب می‌شود، خواهد داشت.

​​​​​​​فاطمه عودباشی | دبیر گروه رسانه