پایان چهارشنبه سوزی با 29قربانی

حوادث چهارشنبه سوری امسال 4095مصدوم برجای گذاشت

پایان چهارشنبه سوزی با 29قربانی

شب چهارشنبه سوری امسال هم مثل سال‌های‌گذشته، جنگ تمام عیارآتشینی در بسیاری از خیابان‌ها وکوچه پس کوچه‌های تهران و شهرهای دیگر کشور برگزار شد که تصاویر آن دست کمی از میدان جنگ واقعی نداشت.

خیلی‌ها قطع عضو شدند، بعضی بینایی چشم‌شان را از دست دادند، عده‌ای فوت شدند و بعضی هم به دلیل سوختگی با درجات مختلف به اجبار مهمان بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها شدند تا سال نو و تعطیلات را برای یک شب هیجان از دست بدهند تا حدی که بنا بر اعلام رئیس سازمان اورژانس‌کشور، آمار مصدومیت‌ها و فوتی‌های امسال در مقایسه با سال 1400، رشد 22 درصدی داشته است.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، آخرین چهارشنبه سال 1401 در حالی برگزار شد که بسیاری از مردم و کسبه زودتر از روزهای‌گذشته، کسب و کار خود را تعطیل و به خانه برگشتند تا از انفجار و صدمات بمب‌های دستی کوچک و انواع و اقسام مواد منفجره در امان بمانند. حتی خیابان‌ها هم خلوت بود و به‌جز تعداد کمی از رانندگان، کمتر راننده‌ای جرات می‌کرد در میان دود و آتش و انفجار با خودرویش بیرون بیاید. بسیاری از عابران هم با توجه به تجربه‌هایی که از سال‌های پیش داشتند، ترجیح دادند در چهار دیواری خانه امن خود بمانند تا این‌‌که شاهد آتش بازی جوانان و نوجوانان باشند، اما این هم باعث نشد تا عابران عبوری از گزند چهارشنبه سوزی در امان بمانند. سال گذشته و بر اساس آخرین آمارهای اورژانس‌کشور، 17نفر جان خود را از دست دادند، 111نفر قطع عضو شدند، 665 نفر از ناحیه چشم آسیب دیدند و 692 نفر نیز دچار سوختگی شدند. بیشترین آمار مصدومیت‌ها در چهارشنبه سوری سال گذشته هم متعلق به تهران با 505 نفر، آذربایجان‌غربی با 210 نفر و آذربایجان‌شرقی با 185 نفر بیشترین تعداد مصدومان را داشتند.امسال اما علاقه‌مندان به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری حسابی سنگ تمام گذاشتند تا رکورد آسیب‌ها و صدمات سال 1400 را بزنند. براساس اعلام رئیس مرکز اورژانس تهران، در تهران 12 نفر فوت کردند که از این تعداد 10 نفر مرد و دو فوتی دیگر خانم بودند، 88 نفر قطع عضو شدند، 342 نفر دچار آسیب چشمی و 208 نفر دچار سوختگی شدند. از میان 1009 مصدوم در تهران هم، تعدادی در محل درمان شده و تعدادی دیگر به مراکز درمانی منتقل شدند. همچنین 38 درصد مصدومان هم عابر پیاده بودند. 
در کل کشور نیز، از ابتدای اسفند تا 24 اسفند، کل تعداد مصدومان و فوتی‌ها شامل 4095 نفر بود. 287 نفر بستری شدند. بخش مراقبت ویژه هم میزبان 25 نفر بود، 3674 نفر درمان و ترخیص شدند، 135 نفر در همان محل مصدومیت درمان شدند، 222 نفر دچار قطعی عضو شدند، چشم 1132 نفر ‌آسیب دید و در نهایت 626 نفر هم دچار سوختگی شدند. 
جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور گفت:  بیشتر مصدومان با 79درصد آقایان و 21درصد باقیمانده بانوان بودند. همچنین 44 درصد آسیب‌دیدگان بین سنین شش تا 18سال یعنی نوجوانان هستند.
در حالی که آماری از تعداد کشته‌شدگان چهارشنبه سوری در کشور منتشر نشده‌، اما بر اساس اخبار به نظر می‌رسد  29نفر در حوادث مرتبط با موادمحترقه جان باختند. 12نفر در تهران، هفت نفر در تبریز ، شش نفر در بوکان، دو نفر همدان و یک نفر در ارومیه و یک نفر دیگر در قزوین قربانی انفجار موادمحترقه خطرناک شدند.