نسخه Pdf

میانگین صفحات کتاب رو به کاهش است

میانگین صفحات کتاب رو به کاهش است

شمارگان کل کتاب در فروردین سال۱۴۰۲ عددی بیش از دو میلیون نسخه کتاب را نشان می‌دهد اما میزان شمارگان کل کتاب در بازه زمانی مشابه در سال۱۴۰۱ عددی بیش‌ از پنج میلیون جلد است. کاهش سه میلیون جلدی کتاب در ۱۲حوزه‌ای که بخش آمارهای خانه کتاب نشان می‌دهد عددی قابل توجه است، چرا که در اردیبهشت‌ماه نیز نمایشگاه بین‌المللی کتاب را در پیش داریم.

کاهش شمارگان و صفحات کتاب قابل‌تأمل است!
میانگین تیراژ نیز در حال کاهش است طوری که در بررسی میانگین شمارگان در فروردین‌ماه امسال و سال گذشته با کاهش ۱۰۰نسخه‌ای مواجه هستیم. نکته دیگری هم که وجود دارد، کاهش محسوس تعداد صفحات کتاب است. چرا که تولید کتاب با حجم صفحات کم در تعداد تیراژ، عنوان تولید شده و فروش، صرفه اقتصادی بیشتر برای ناشر دارد. این امر نیز می‌تواند ما را در سیاست‌گذاری‌های رمان و آثار بلند به گمراهی ببرد و ذائقه بازار را به سمت داستان‌های کوتاه تغییر دهد. طوری که میانگین صفحه آثار منتشر شده نیز با کاهش ۱۰صحفه‌ایی مواجه شده است.
 
کتاب ارزان می‌شود؟

ارزش کل کتاب‌های چاپ شده در فروردین‌ سال۱۴۰۱ بیش‌ از یک‌هزار میلیارد ریال است که همین مقدار در سال گذشته برابر با 3000میلیارد ریال بوده است. این کاهش حجم اقتصادی در بازار نشر در ماه ابتدایی سال به‌دلیل کاهش شمارگان است که در ابتدای گزارش گفته شد. اما افزایش حدود ۱۸‌هزار تومانی در میانگین قیمت نیز قابل توجه است و در ماه‌های آتی نیز با توجه به افزایش کاغذ، زینک، حقوق، تعرفه‌های چاپ و... قیمت کتب نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
 
کاهش تعداد عناوین منتشر شده

در گزارش فارس آمده است؛ تعداد عناوین منتشر شده در ۱۲گروه تقسیم شده در سامانه خانه کتاب و ادبیات در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲‌هزار و ۷۳۹‌هزار عنوان بود اما همین عدد در سال قبل، پنج‌هزار و ۶۳۸‌هزار عنوان بوده است.