رادیویی برای همه مردم ایران

جشن تولد ۸۳سالگی رادیو ایران برگزار شد

رادیویی برای همه مردم ایران

۴اردیبهشت همزمان با سالروز تولد رادیو ایران جشن بزرگی برای ۸۳سالگی تاسیس این رادیو با حضور علی‌بخشی‌زاده معاون صدا، محمد‌جعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران وجمعی از هنرمندان پیشکسوت، اهالی رادیو و اصحاب رسانه در ساختمان شهدا با اجرای علیرضا جاویدنیا و ابوالفضل آقاخانی برگزار شد.

این مراسم که به صورت زنده برای شنوندگان رادیو ایران پخش شد، برنامه‌ای شاد و مفرح بود. یکی از ویژگی‌های این مراسم حضور خارج از استودیو بود و از این رو همکاران رادیو می‌توانستند در این جشن حضور پیدا کنند و از دیدن و شنیدن آن لذت ببرند. در ادامه گزارش این مراسم را‌می‌خوانید. 

علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی در این مراسم بیان کرد: ما امروز ۸۳ سالگی رادیو را با خانواده رادیو جشن گرفتیم. رادیویی که در طول این سال‌ها فراز و نشیب متفاوتی را تجربه کرده است‌. به گزارش جام‌جم، وی افزود: رادیو رسانه بسیار دوست داشتنی است و جوانان قدرشناس و باتجربه‌ای دارد که با آن همکاری می‌کنند. بخشی‌زاده همچنین بیان کرد: جوانانی که در رادیو کار می‌کنند، قدردان بزرگ‌ترها هستند و همواره صفت یادگیرندگان را دارند. از طرفی روی باز پیشکسوتان نیز همیشه در رادیو مثال‌زدنی است. همه می‌گویند رادیو رسانه گرمی است. من می‌گویم باید در هوای رادیو نفس بکشید تا متوجه گرمای آن شوید.
بخشی‌زاده در پایان نیز خبر خوشی به شنوندگان رادیو داد و گفت: آمار مخاطبان رادیو 3 درصد افزایش پیدا کرده است. ضمن این‌که در اپلیکیشن ایرانصدا به زودی بستری فراهم می‌شود که مردم در تمام نقاط ایران بدون اینترنت و به صورت رایگان بتوانند ایرانصدا را دریافت کنند. ‌
   
مولفه‌های هویت ملی در رادیو ایران
محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران نیز در این مراسم بیان کرد: رادیو در ایران عمری ۱۰۰ساله دارد. چون از سال۱۳۰۱ زمزمه تاسیس آن شنیده شد و از سال‌۱۳۱۹ امواج رادیو ایران شنیده شد. وی با بیان بخشی از تاریخچه رادیو ادامه داد: خوشحالم که در جمع بزرگان و پیشکسوتان رادیو هستم و ۸۳سالگی رادیو ایران را جشن می‌گیریم. محمدزاده در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص سالروز تولد این شبکه و برنامه‌های جدید گفت: رادیو ایران شبکه‌ای است که تغییراتش بیشتر محتوایی است. بنابراین در زمان‌ها و اسم برنامه‌ها نمی‌توانیم تغییری ایجاد کنیم. چون در این شبکه برنامه‌هایی وجود دارد که برند و جزو برنامه‌های برجسته و پرشنونده محسوب می‌شوند. بنابراین ما فقط می‌توانیم در محتوا تغییر ایجاد کنیم. وی همچنین ادامه داد: نوآوری، نیازهای سال و مسائل راهبردی مثل شعار سال می‌تواند جزو برنامه‌های‌ ما‌ قرار گیرد و مقتضیات زمان هر چه که هست انجام ‌شود. مثلا امسال بحث مؤلفه‌های هویت ملی به ویژه مولفه‌های هویت فرهنگی ایران در رادیو برجسته خواهد شد. محمدزاده در پایان درباره مسابقه «یک، دو، صدا» هم گفت: از آنجا که این مسابقه یکی از رقابت‌های جذاب رادیو است و با استقبال خوبی هم مواجه شده، همچنان سری جدید این برنامه را در رادیو خواهیم داشت. همچنین شب‌شعر جام‌جم، ایران آوا، فرهنگ مردم برنا‌مه‌هایی است که به فرهنگ و هویت ملی مردم می‌پردازد و همچنان تداوم خواهند داشت.
   
رادیویی‌ها حرفه‌ای‌های صداوسیما هستند
مهدی ساعی از تهیه‌کنندگان قدیمی رادیو در رادیو ایران، سال‌هاست برنامه‌های پرشنونده‌ای دارد. از جمله فصل یک مسابقه «یک، دو صدا» که به فصل‌های دیگر هم رسید و همچنین «کوی نشاط» و «راه شب». او که مدتی است مدیر گروه تفریحات و سرگرمی رادیو صباست درباره سال‌ها همکاری با رادیو گفت: من فکر می‌کنم هر جایی که پول بیشتری باشد، علاقه و عشق به کار کمتر است. چون در این صورت جنبه هنری کار در اولویت قرار نمی‌گیرد و جنبه مالی کار پررنگ می‌شود.  وی افزود: کم بودن بودجه رادیو و کم بودن دستمزدها در رادیو باعث شده همه بچه‌ها با عشق بیشتری کار کنند و کارشان هنری‌تر است. اگر این موضوع را از بچه‌های تلویزیون بپرسید می‌گویند رادیویی‌ها حرفه‌ای‌تر و با جزئیات بیشتری کار می‌کنند و کارشان هنری‌تر است. همین باعث می‌شود ماندگارتر شوند. وی در پایان عنوان کرد: تنها ابزار بچه‌های رادیو صداست. به همین دلیل کار در رادیو نیازمند تخصص و تجربه بیشتری است تا بتوانند هنرشان را به مخاطبان‌شان منتقل کنند. از این رو من فکر می‌کنم رادیویی‌ها بچه‌های حرفه‌ای صداوسیما هستند.
   
آرزو داشتم ساختمان رادیو را ببینم
متین‌السادات فیروزگر از جمله تهیه‌کنندگان جوان اما با‌تجربه رادیو ایران که ۹ سالی است به خانواده رادیو ایران پیوسته و از جمله برنامه‌های موفق او می‌توان به خانه و خانواده، ایرانشهر، پلاک شهر و خاص باشید اشاره کرد نیز درباره فعالیت در رادیو و خواسته و سلیقه مخاطبان این شبکه رادیویی به جام‌جم گفت: معتقدم هر برنامه‌ای مخاطب خودش را دارد. از آنجا که چند سالی است در برنامه خانه و خانواده هستم، به نوعی با دغدغه‌‌های مردم در زندگی شخصی و خانوادگی آشنا هستم. بنابراین فکر می‌کنم چنین برنامه‌هایی جای کار بسیاری دارند.
وی در ادامه افزود: مثلا برنامه ایرانشهر که برنامه عصرگاهی رادیو است مخاطبان خاص خودش را دارد. بنابراین نمی‌توان چیزی را حذف کرد. موضوعات به قدری گسترده هستند که نیاز به جای کار بیشتری در برنامه‌های رادیویی دارند. به همین دلیل فکر می‌کنم برنامه‌های رادیو باید به فراخور نیاز مخاطب تولید شود. البته در رادیو ایران مسابقات رادیویی کم است و شاید لازم است بیشتر شود. وی درباره خاطراتش از رادیو و مخاطبانش هم توضیح داد: مهم‌ترین اتفاق خوشایند برای من در رادیو این بود که از نوجوانی به رادیو علاقه داشتم و جزو شنونده‌های رادیو بودم و همیشه آرزو داشتم یک بار ساختمان شهدای رادیو را ببینم. اصلا فکر نمی‌کردم روزی برسد که اینجا کار کنم. به همین دلیل روزهای اولی که اینجا می‌آمدم یا بعد از این سال‌ها که سختی و فشار کار بود مدام به خودم می‌گفتم صبور باش! اینجا آرزوی نوجوانی توست. خوشحالم جایی کار می‌کنم که دوستش دارم. چیزی که رادیو را برای من جذاب‌تر می‌کند این است که مخاطبان به قدری با ما صمیمی و خودمانی هستند که خصوصی‌ترین مسائل‌شان را با ما در میان می‌گذارند. به ما اعتماد دارند و از زندگی‌شان برای رادیو حرف می‌زنند. این درددل آنها و راهنمایی که از ما می‌گیرند حس خوشایندی‌دارد.

خاطره‌بازی با رادیویی‌ها
در ابتدای این مراسم عذرا وکیلی، از گویندگان پیشکسوت رادیو که صدایش یادآور برنامه‌های «قصه‌های شب» و «سلام کوچولو» است در جایگاه خطاب به علیرضا جاویدنیا گفت: وقتی شما را دیدم به یاد برنامه پر خاطره صبح جمعه با شما و زنده یاد منوچهر نوذری و مهین دیهیم افتادم. من از سال ۱۳۴۸،۴۹ وارد رادیو شدم و بعد به برنامه صبح جمعه با شما پیوستم و خاطرات خوبی از این برنامه دارم. وی در ادامه از خاطرات استودیو ۸ میدان ارگ گفت و اظهار کرد که جشن امسال رادیو ایران خیلی باشکوه‌‍‌تر از سال‌های قبل برگزار شد. چون همه شبکه‌ها این جشن را برگزار کردند. در ادامه مجریان یادی از گذشتگان رادیو کردند و نمایش رادیویی نیز پخش شد. سپس ارتباط تلفنی با ناهید تاج‌نیا، یکی از پیشکسوتان رادیو برقرار شد و او نیز تولد رادیو ایران را تبریک گفت. در بخشی از این مراسم احمد طبعی یکی دیگر از گویندگان و گزارشگران پیشکسوت رادیو در کنار مجریان قرار گرفت و از خاطراتش در طول سال‌های فعالیتش در این رسانه گفت. در بخش‌های مختلف این مراسم هنرمندانی چون عباس سنجری، فرهنگ جولایی و امیر نوری در جایگاه قرار گرفتند و از رادیو و سال‌های فعالیت‌شان گفتند. همچنین با بهروز رضوی، نظام اسلامی و خسرو والی‌زاده ارتباط تلفنی برقرار شد و آنها نیز تولد رادیو را تبریک گفتند. سپس کیک تولد ۸۳‌سالگی رادیو با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدا و محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران و عذرا وکیلی و امیر نوری دو پیشکسوت رادیو بریده شد.

زینب علیپور طهرانی | گروه رسانه