موقعیت دربی

موقعیت دربی

هرچه در ذهنتان درباره شهرآورد دارید فراموش کنید. این شهرآورد متفاوت‌ترین، سنگین‌‎ترین و عجیب‌ترین بازی در حداقل 10سال اخیر است.

برای این بازی هم می‌توان شاعرانه نوشت و هم عامیانه. هم می‌‎توان به آن ساده نگاه کرد و هم متوجه پیچیدگی‌‎های آن شد. شهرآورد 101 خاص است و دقیقا به مثابه دو روی سکه می‌ماند؛ یک طرف فوتبالی زیبا و یک طرف هم فوتبالی زشت، به‌سان اغلب دربی‌ها. شهرآورد 101 هم جایی برای انتقام است و رویای نخستین جام فصل و سال و هم جایی برای رویای تصاحب دوگانه. این بازی جنگ مهندس‌های فوتبال است، نبرد تکنیکی‎‌‌ها، گلرهای برتر و مربیان جاه‌طلب. یک نبرد تمام عیار. تمام زیبایی‎‌‌های فوتبال می‌تواند چنان به هم بپیچد که بیننده و تماشاگر را میخکوب خود کند. شهرآورد 101 را باید با تمام وجود دید. 

به رنگ آبی 
نخستین جام فصل

برای استقلال که به راحتی از کورس قهرمانی لیگ‌برتر جا ماند هیچ چیز حیاتی‌تر از غلبه بر پرسپولیس در فینال جام‌حذفی نیست. آنها جام را می‌خواهند تا دست خالی به استقبال فصل آتی نروند. البته به نظر می‌رسد در روزهای اخیر باشگاه استقلال دچار یک حاشیه خودخواسته شده، حاشیه‌ای به نام بیانیه‌های بی سر و ته و البته بی‌فرجام درباره داوری. به هر حال بسیاری معتقدند نباید تیم استقلال در آستانه مهم‌ترین بازی فصل تمرکزش از بین برود آن هم با بازی‌های روانی نخ‌نما و قدیمی. البته که استقلالی‌ها یک مشکل دیگر هم دارند آن هم این‌که کوین یامگا بر خلاف آن‌چه‌ گفته می‌شود هنوز شرایط بازی کردن ندارد. 

به رنگ سرخ 
رویای دوگانه

پرسپولیس بزرگ‌ترین رویای 20 سال اخیر را دارد؛ تصاحب دوگانه. بعد ازفتح لیگ‌برتر حالا در حالی که تا دندان مسلح است برای جام حذفی و قهرمانی بزرگش می‌جنگد و موفقیت در این راه یعنی یک دوگانه تاریخی. یحیی گل محمدی برای این تقابل بزرگ همه را دارد، از نیمکت‌نشین تا بازیکن ثابت و ستاره، همه هستند. یکی از یکی آماده‎تر. پرسپولیس در هفته‌های اخیر رقیبانش را گلباران کرده و همه را از دم تیغ گذرانده است. حالا با تمام قوا آماده کسب دوگانه است. اما آبی‌ها به راحتی اجازه چنین کاری را می‌دهند؟

سهمگین، مثل شهرآورد
علی علیزاده | پیشکسوت استقلال 
دربی در هر شرایطی متفاوت است حتی اگر نتیجه‌اش در هیچ چیزی تاثیر نداشته باشد. برای دربی شماره 101 باید بگویم استقلالی‌ها حسابی عزم‌شان را جزم کرده‌اند. آنها نه تنها دربی را در هفته‌های پایانی به پرسپولیس واگذار کردند که در فتح لیگ هم ناکام بودند. هرگز صحبت از داوری در دربی یک‌طرفه نیست و اظهارنظر درباره این موضوع که داور برای قهرمانی یک تیم تلاش می‌کند واقعا بیهوده و ناصحیح است. ای‌کاش استقلال درباره داوری بیانیه نمی‌داد. این موضوع تاثیر سنگینی روی مسابقه می‌گذارد. فکر می‌کنم دربی سنگینی خواهیم داشت. 

نبرد با اضطراب
اسماعیل حلالی | پیشکسوت پرسپولیس

پرسپولیس را تیم متفاوت‌تری نسبت به استقلال می‌بینم. این تیم انگیزه زیادی برای قهرمانی دارد و از نظر من ثبات روحی و روانی این تیم برتر از استقلال است. به لحاظ فنی هم پرسپولیس بهتر ارزیابی می‌شود. بازیکنان استقلال به دلیل این‌که از لحاظ کسب جام تحت فشار است استرس زیادی را تحمل می‌کنند. اما هر دو تیم جدی و قوی هستند. برتری فنی پرسپولیس به این مربوط می‌شود که در کارهای تیمی و حفظ مالکیت تیم بسیار بهتر عمل می‌کند. اما در نهایت تیمی برنده دربی خواهد بود که حاشیه کمتری داشته و از لحاظ روحی روانی آماده‌تر باشد.