سیلاب؛ همان همیشگی

سیلاب؛ همان همیشگی

سیل دیگر یک اتفاق یکباره نیست، توالی مکرر سیلاب‌ها در ایران که منجر به از دست رفتن جان عزیز شهروندان می‌شود و خسارت‌های مالی فراوانی هم به همراه دارد، نشان می‌دهد که این اتفاق بیشتر از گذشته در کشور می‌افتد.

دلیلش تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی باشد یا سوءمدیریت در بی‌توجهی به دانش آبخیزداری و تعدی به طبیعت، آنچه مشخص است ما در برابر این اتفاق عموما مستاصل عمل کرده‌ایم. نمونه‌اش سیلاب چند روز پیش خراسان‌شمالی که تنها با 20دقیقه بارش شاهد به راه افتادن سیلابی شش متری در برخی روستاها بودیم و البته طبق معمول آن کسانی که نباید، در این میان «غافلگیر» شدند. سیلاب‌ها از جمله حوادث طبیعی بوده که تا حدود بسیاری برخلاف زلزله قابل پیش‌بینی و البته پیشگیری است. 

پایان دیپلماسی پاندایی
دولت پکن قصد دارد تا به دیپلماسی پاندایی خود در آمریکا پایان دهد و یکی از پاندا‌های خود را پس از گذشت ۲۰ سال زندگی در یکی از باغ‌وحش‌های آمریکا، به خانه برگرداند. یک پاندا متعلق به دولت چین به نام یایا ۲۲ ساله، پس از گذشت دو دهه زندگی در باغ‌وحش ایالت ممفیس آمریکا به خانه برگردانده می‌شود. دولت پکن مدعی است که وضعیت رفاهی و حقوق حیوانات برای این پاندا رعایت نمی‌شود اما باغ‌وحش آمریکایی این ادعا‌ها را رد می‌کند. برخی ناظران گفته‌اند که تصاویر و ویدئو‌ها از این پاندا نشان می‌دهد که او لاغرشده و از مشکلات پوستی رنج می‌برد. همچنین این ناظران مدعی‌اند که این حیوان رفتار‌های غیرمعمول و تکراری از خود نشان می‌دهد. این ناظران همچنین باغ‌وحش ممفیس را بابت مرگ لی‌لی، یکی دیگر از پاندا‌های این باغ‌وحش مقصر می‌دانند.