زبان فارسی در قاب پویانمایی ماندگار می‌شود

قدردانی حداد عادل از تولید «فارسی هویت ماست»

زبان فارسی در قاب پویانمایی ماندگار می‌شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دیدار با مدیران مرکز پویانمایی صبا، در رابطه با پاسداشت زبان فارسی در صداوسیما سخن گفت و از تولید مجموعه پویانمایی «فارسی هویت ماست» قدردانی کرد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکشنبه 7خرداد1402 با حضور در مرکز پویانمایی صبا با رئیس و معاونان این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد. 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با قدردانی از تولید مجموعه پویانمایی فارسی هویت ماست گفت: مهم‌ترین دلیل حضور ما و کارشناسان فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مرکز ادای احترام و قدردانی از فعالیت‌های مرکز صبا در حوزه زبان و ادبیات فارسی و آشنایی بیشتر با تولیدات این مرکز است و امیدواریم این دیدار به مشورت و همکاری‌های بیشتر در آینده منجر شود. 
وی به ارتباط مؤثر فرهنگستان و رسانه ملی اشاره کرد و گفت: تمام این فعالیت‌ها برای رسیدن به زبان علمی فارسی است. خوشبختانه به همت رسانه ملی، فرهنگ توجه به زبان فارسی نهادینه شده است. 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که زبان فارسی در خطر است عنوان کرد: زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان رکن مهم و یکی از مشخصات هویت ملی مردم ایران است که همواره در خطر آسیب از سوی شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و ماهواره‌ها بوده‌است.
حداد عادل صیانت از زبان فارسی را یک وظیفه مهم رسانه‌ای دانست و افزود: تحولی که فناوری‌های روز به همراه داشته‌اند ما را موظف می‌کند که در هجوم رسانه‌ای از زبان فارسی پاسداری کنیم و به این سرمایه‌ها حساس باشیم.وی تصریح کرد: صیانت از زبان فارسی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده‌است و ایشان از فرهنگ به مانند هوا یاد کردند.
حداد عادل تولیدات مرکز پویانمایی صبا را یکی از مهم‌ترین تولیدات مؤثر دانست و گفت: پویانمایی بهترین شکل تصویرکردن واژه‌‌های جدید است. پیام هر‌واژه باید کوتاه و گویا باشد که پویانمایی در مقایسه با فیلم و سریال بهترین خاستگاه و بهترین امکان برای رساندن پیام است. وی در پایان تولیدمحتوا برای کودکان را امری دقیق و باظرافت توصیف و اظهار کرد: پویانمایی فارسی هویت ماست می‌تواند برای کودکان شیرین و آموزنده باشد و آنان با زبانی ساده مفاهیم مورد نظر را بیاموزند. 
 
ساده، موجز و کاربردی برای مخاطب 
در ادامه لیوانی، مدیر مرکز پویانمایی صبا با اشاره به تولیدات این مرکز در حوزه زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان فارسی ازجمله موضوعاتی است که مرکز پویانمایی صبا به آن توجه و به طور خاص روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.  وی پویانمایی را نوعی سرمایه‌گذاری فرهنگی توصیف کرد و افزود: پویانمایی صنعتی است که در چند دهه اخیر رونق بیشتری پیداکرده و نگاهش ارتباط با مخاطب فراگیر است. از این رو تولیدات این مرکز با نگاه آموزشی و سرگرم‌سازی رویکرد تحولی را در پیش گرفته ‌است.
 مدیر مرکز پویانمایی صبا، تدوین سند جامع تحول انیمیشن در رسانه‌ملی را یکی از افق‌های پیش‌رو در صداوسیما دانست و گفت امید است با تکمیل و تصویب این سند در صداوسیما شاهد تحولی اساسی در توسعه صنعت پویانمایی در صداوسیما و کشور باشیم.
لیوانی با بیان این‌که تاکیدات مقام معظم رهبری در پاسداشت زبان فارسی به تولیدمحتوا در این مرکز منجر شده افزود: با توجه به دغدغه تولید محتوای فاخر در این مرکز، مجموعه‌ای به نام فارسی هویت ماست در زمینه درست‌گویی و درست‌نویسی در سه فصل تولید شده‌ است.
وی افزود: این مجموعه با همکاری فرهنگستان زبان فارسی در حوزه واژه‌گزینی گام‌های مؤثری برداشته و ماحصل تلاشی که بیش از سه سال زمان برده توضیح 382 واژه با تکنیک موشن‌گرافیک است. تاکنون سه فصل از این اثر در 370 قسمت تولید شده ‌است.
مدیر مرکز پویانمایی صبا تصریح کرد: این برنامه تلاش دارد با هدف پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ صحیح خواندن و نوشتن را به مخاطبان آموزش دهد. اصلاح گفتاری و نوشتاری در زبان فارسی، آموزش فرهنگ و به‌کارگیری واژه‌های اصیل فارسی به‌جای واژه‌های بیگانه از دیگر اهداف این برنامه به‌شمار می‌آیند.لیوانی از تولید فصل چهارم این اثر خبر داد و گفت: فصل چهارم در 104 قسمت در حال تولید است و تا سال آینده روانه آنتن خواهد شد.وی مهم‌ترین ویژگی این اثر را ساده و موجز بودن دانست و گفت: این اثر یک‌دقیقه‌ای به‌دلیل جذابیت و گویا بودنش به‌راحتی در همه بخش‌های جدول‌پخش شبکه‌ها قرار می‌گیرد. ضمن این‌که این اثر به شکل رادیویی نیز قابل پخش است و البته در فضای مجازی هم بازخورد خوبی داشته ‌است. وی تاکید کرد در تولید این اثر به مناسب‌سازی آن برای استفاده ناشنوایان هم توجه شده است.
علیرضا میراحسنی، تهیه‌کننده مجموعه پویانمایی فارسی هویت ماست هم در این مراسم با اشاره به ضرورت تولید اثری با هدف پاسداشت زبان فارسی گفت: این اثر با همکاری و درخواست فرهنگستان زبان فارسی درباره موضوع واژگان و معنای آنها در گروه عام مرکز پویانمایی صبا تولید شده‌است.در انتهای این جلسه از مجموعه 380قسمتی فارسی هویت ماست توسط رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز پویانمایی صبا رونمایی شد.