نسخه Pdf

تیم‌ملی امید، مانند بچه سر راهی است!

تیم‌ملی امید، مانند بچه سر راهی است!

زمانش از دست همه خارج شده بود که تیم‌ملی امید کشورمان سرمربی ندارد اما بالاخره بعد از روزهای طولانی تکلیف تیم‌ملی امید کشورمان مشخص شد و رضا عنایتی، بازیکن سابق تیم استقلال تهران و پیشکسوت فوتبال سکان هدایت این تیم را به دست گرفت. مشکلات در فوتبال کشورمان به خصوص در بحث فوتبال پایه و نوجوانان و جوانان زیاد است. به همین بهانه  با مدیر آکادمی باشگاه بازیکن‌ساز پیکان گفت‌وگو کرده‌ایم تا خلاصه‌ای از مشکلات این حوزه را از زبان مهدی کمیجانی بشنویم.

خودتان از چه زمانی به فوتبال علاقه‌مند شدید؟
مانند هر شخصی که در کودکی به این ورزش علاقه پیدا می‌کند اگر بخواهم دقیق بگویم در همان زمان کودکی علاقه‌مندی شدیدی به فوتبال پیدا کردم و از همان زمان ورزش فوتبال را دنبال کردم.
 
نوجوانی شما با کدام فوتبال و فوتبالیست‌ها مرتبط می‌شد؟ طرفدار چه تیم و بازیکنی بودید.
بازیکن‌های زیادی در آن زمان توپ می‌زدند و بازی می‌کردند اما اگر بخواهم خلاصه بگویم، مهدی رحمتی، محسن بیاتی‌نیا، ابراهیم صادقی، مرتضی کاشی، سبو شهبازیان، مهدی امیرآبادی، جواد نکونام از کسانی هستند که در زمان نوجوانی من بازی می‌کردند. از ابتدا نیز طرفدار تیم پرسپولیس بودم و بازی‌های مجتبی محرمی را به عنوان بازیکن مورد علاقه‌ام دنبال می‌کردم.
 
در زمان نوجوانی چه دغدغه‌هایی داشتید؟
موارد زیاد بود اما می‌توانم به مهم‌ترین دغدغه‌هایم اشاره کنم که یکی از آنها نداشتن کتونی و لباس مناسب و دیگری اجازه ندادن پدر و مادر برای رفتن به باشگاه بود.
 
به نظر شما چرا فوتبال اولین ورزش محبوب جهانه؟
دلایل زیادی وجود دارد اما یکی از موثر‌ترین دلایلی که باعث توجه دنیا به این ورزش شده، توجه بیش از حد رسانه‌ها و ورود اسپانسرهای غول‌پیکر به چرخه فوتبال است.
 
اولین تصویر شما از فوتبال ایران چه زمانی است؟
شاید خیلی از افراد از بازی‌های جذاب آن دوران لیگ‌برتر صحبت کنند اما اولین تصویر من از فوتبال ایران تقریبا با همه فرق می‌کند و من فوتبال ایران را با مجله کیهان ورزشی سال 1368 می‌شناسم. بسیار طرفدار این مجله بودم.
 
به عنوان مربی فوتبال از ابتدای فعالیت خود تاکنون طرفدار کدام مربی فوتبال هستید و سبک‌ آن را دوست دارید؟
خیلی سوال سختی است به این دلیل که مربی‌های بزرگ زیادی در این دنیا وجود دارند که به زیبایی‌های فوتبال اضافه کرده‌اند اما فقط دو سرمربی مدنظر من است که یکی از آنها فابیو کاپلو و دیگری دیگو سیمئونه است که از سبک مربیگری آنها به شدت خوشم می‌آید.
 
از کی قاطعانه تصمیم گرفتید به فوتبال نگاه ویژه‌تری داشته باشید؟
از دوران مدرسه مخصوصا مقطع راهنمایی نگاهم به فوتبال جدی‌تر شد و با توجه به علاقه قلبی‌ام به این ورزش تمام سعی خودم را کردم تا به بهترین شکل ممکن در آن حضور داشته باشم و بتوانم موفق باشم.
 
به نظر شما در کدام دوره فوتبالی، بحث بازیکن‌سازی در کشورمان بهتر بوده؟
به نظرم بین سال‌های ۱۳8۰-۱۳7۰ بهترین دوران بازیکن‌سازی ما در کشورمان بوده و کاش مجددا همان دوران تکرار می‌شد تا بتوانیم بیش از قبل در این عرصه موفق باشیم.
 
از چه سنی باید برای فوتبالیست شدن شروع کرد؟
۹سالگی به نظر من بهترین سن برای آغاز فوتبالیست شدن است و شرط حضور و موفق شدن در یک ورزش حرفه ای،حضور مداوم و تلاش بی‌پایان و خسته نشدن است.
 
در پروسه فوتبال حرفه‌ای، یک فوتبالیست نوجوان باید چه کارهایی را برای موفقیت انجام دهد؟
موارد مختلفی وجود دارد که یک فوتبالیست نوجوان باید انجام دهد اما سبک زندگی مناسب، تغذیه مناسب‌، استراحت مناسب و فعالیت زیر نظر مربی کاربلد چند مورد بسیار مهم است که نوجوان ورزشکار با انجام این موارد می‌تواند قله موفقیت را فتح کند.
 
اگر در جایگاهی بودید که می‌توانستید یک مشکل فوتبال کشورمان را حل کنید، چه کاری انجام می‌دادید؟
کارهای زیادی می‌توان انجام داد اما من ساختار تربیت مربی در کمیته آموزش را عوض می‌کردم که به نظرم یکی از مهم‌ترین مواردی است که فکر می‌کنم اگر در جایگاهش حضور داشتم، در آن تغییر حاصل می‌کردم.
 
در حال حاضر وضعیت فوتبال پایه و آکادمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در فوتبال پایه و آکادمی‌ها تربیت بازیکن بخوبی صورت نمی‌گیرد و مربیان ضعیفی در حال کار با بازیکنان پایه هستند. مدیران باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها هیچ توجهی به آکادمی‌ها ندارند و حاضر به هزینه کردن در سطوح پایه نیستند و بازیکنان پایه در زمین‌های نامناسب و توپ‌های غیر استاندارد در حال فعالیت هستند. علاوه بر اینها هیچ طرح و برنامه‌ای برای فوتبال پایه نیست و همین باعث شده از مربیانی که هیچ برنامه‌ای برای توسعه و رشد بازیکن ندارند استفاده کنند‌. ما در سال جاری برای انتخاب مربیان تیم‌های پایه، گذر از فیلترهای مختلفی را از جمله داشتن برنامه مدون برای یک فصل و داشتن اطلاعات فنی مناسب و غیره لحاظ کردیم ودر حال حاضر تمام برنامه‌های آکادمی پیکان بر اساس برنامه‌های تدوین شده مربیان رده‌ها در حال پیگیری است اما مطمئنا این سبک و فلسفه کاری برای این‌که نتایج خودش را نشان بدهد به حمایت و زمان کافی نیاز دارد.
 
نگاه شما به تیم‌ملی امید زیر نظر آقای عنایتی چیست؟ آیا بالاخره طلسم ناموفق بودن تیم امید شکسته می‌شود‌؟
نگاه به تیم‌ملی امید مثل نگاه به بچه سرراهی است و از انتخاب مدیر و مربیان این تیم در حرف‌های من قابل لمس است. مشکل اساسی تیم امید مربیان این تیم نیست و تا زمانی که نگاه اصولی و علمی و تحقیقاتی در مورد بازیکنان رده امید صورت نگیرد متاسفانه نمی‌توانیم نتایج مناسبی در رده امید کسب کنیم‌. اگر به فهرست بازیکنان ۵۰ نفره تیم امید نگاهی بیندازید می‌بینید هیچ کدام از بازیکنان این تیم امسال در لیگ ۱۵بازی رسمی هم نداشته‌اند و بیشتر به عنوان نفر تمرینی در تمرینات تیم‌های لیگی حضور دارند و بخش کمی از این نفرات به عنوان نفر ذخیره نهایتا برای ۱۰تا۱۵دقیقه در چند بازی فرصت حضور پیدا کرده‌اند. به نظر من اگر می‌خواهیم در المپیک حضور پیدا کنیم بایستی تمام تیم‌های لیگ برتری را مجاب کنیم که در تمام بازی‌ها، باید یک بازیکن زیر 23 سال در ترکیب ۱۱نفره حضور داشته باشد.
 
در حال حاضر چه مشکلاتی وجود دارد که با حل آن لیگ و تیم‌ملی ما با وضعیت بهتری جلو می‌رود؟
خیلی سخت است که بخواهم از تمام مشکلات فوتبال کشورمان صحبت کنم اما حداقل می‌توانم بگویم که وجود مدیران نالایق، وجود مربیان سنتی و رانت‌دار، زمین و امکانات نامناسب، دولتی بودن فوتبال باعث پدیدار شدن مشکلات زیادی در فوتبال کشورمان شده است.

به بهانه اتفاقات اخیر نژادپرستی در فوتبال جهان، آیا خودتان در عمر فوتبالی‌تان که در ایران گذرانده‌اید، آیا شاهد نژادپرستی بین بازیکن‌ها بوده‌اید؟
متاسفانه بله‌، بیشتر در موضوعات قومی از این مسائل وجود دارد.

امیرحسین علی‌نیافرد - نوجوانه