نگاه کارشناسان به اقتصاد در برنامه هفتم توسعه

نگاه کارشناسان به اقتصاد در برنامه هفتم توسعه

برنامه هفتم توسعه در اواخر اردیبهشت رونمایی شد که حمایت‌ها و انتقادات زیادی را به دنبال داشت. در برنامه ویژه گفت‌و‌گوی اقتصادی رادیو میزگردی با حضور کارشناسان برگزار شد و نظرات خود را درباره برنامه هفتم توسعه ارائه کردند.

فردین کریمی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه گفت‌وگوی اقتصادی با اشاره به ماهیت برنامه هفتم گفت: ابتدا باید روشن شود که متولی برنامه هفتم کیست و مشخص گردد آیا تیم قبلی یا تیم کنونی حاضر در سازمان برنامه و بودجه بوده‌اند! کریمی گفت: قبل از استخراج برنامه هفتم بر اولویت پیشرفت اقتصادی همراه عدالت تاکید شده بود و در سال آخر و ارزیابی برنامه هفتم باید مشخص شود که این برنامه تا چه میزان به پیشرفت اقتصادی کشور کمک کرده است. در ادامه محمد حسینی، نماینده ادوار مجلس در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی ضمن مرور تاریخ برنامه‌ریزی در کشور از دوران قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: برخی برنامه‌ها عمرانی بودند و پس از انقلاب بعد از گذراندن یک وقفه، برنامه‌های توسعه‌ای در کشور تدوین شد. برخی برنامه‌ها بیش از پنج سال را پشت‌سر گذاشتند ولی برای اولین بار با یک چشم‌انداز ۲۰ساله رو‌به‌رو هستیم و چشم‌اندازی طولانی‌مدت را برای اقتصاد کشور تدوین کرده‌ایم.  ابوالفضل حسینی، کارشناس اقتصادی در مصاحبه با برنامه گفت‌وگوی اقتصادی با بیان این‌که برنامه هفتم در دوران چالش‌زای تحریم تدوین شده است، تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت مجبور شد چندین بار در این برنامه تغییر ایجاد کند. وی با اشاره به فصول ۲۲ گانه این برنامه و اصلی‌ترین رکن آن به عنوان حوزه اقتصادی گفت: نقش و اثر اصلاح ساختار در برنامه دیده می‌شود که در حوزه حقوق اداری و قضایی و امنیتی و اجتماعی و نیز حکمرانی آب و انرژی تبلور یافته است.

برخورد با کالاهای بدون شناسه
محمدمهدی برادران،‌ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) اعلام کرد با توجه به اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا از ۱۶خرداد طرح تشدید برخورد با عرضه کالاهای بدون شناسه در سطح بازار از سوی سازمان حمایت، سازمان صمت استان‌ها، نیروی انتظامی و با همکاری سایر نهادهای امنیتی اجرا می‌شود.   این طرح با هدف اجرای مصوبات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی انجام می‌شود و به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این طرح، نظارت بر عرضه کالاهای مختلف در حوزه لوازم خانگی، لوازم یدکی و کالای دخانی آغاز می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت، فروردین سال گذشته نیز طرحی مشابه با عنوان «طرح مقابله با قاچاق در سطح عرضه» را در حوزه لوازم یدکی خودرو آغاز کرد. لوازم یدکی خودرو، لوازم‌ خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا اعلام شده بود اما طرح بعد از مدتی متوقف شده که انتقاداتی از سوی فعالان حوزه پوشاک، لوازم خانگی و کالاهای دخانی به‌دنبال داشت.