حکمرانی ریال و ارز، دو روی سکه هستند

رئیس کل بانک مرکزی‌‌:

حکمرانی ریال و ارز، دو روی سکه هستند

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: ارز و ریال، دو روی یک سکه هستند و زمانی که درباره ارز صحبت می‌کنیم در واقع در رابطه با پول صحبت می‌کنیم؛ بنابراین وقتی درباره حکمرانی ارزی صحبت می‌کنیم، باید حکمرانی ریال را نیز مد نظر قرار دهیم. حکمرانی ریال باید تقویت شود و تا جایی که می‌شود سهم ریال حتی در تجارت کشور نیز افزایش یابد.

وی با تاکید بر این‌که ایران باوجود تحریم‌ها به معنای اقتصادی باز است،گفت: سهم واردات وصادرات بهGDP ایران بسیار بزرگ است که نشان می‌دهد کشوری با اقتصاد باز هستیم و به همین دلیل اقتصاد کشور به نرخ ارز حساس است.
فرزین بیان کرد: مراودات ایران با دنیای خارج زیاد است و به دلیل تجارت بالا مراودات مالی با دنیا نیز بسیار بالاست و‌ چون دارای اقتصادی باز هستیم دائما با خطر اثر نوسان نرخ ارز روی متغیر‌های کلان اقتصادی مواجه هستیم.رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: قبل از تحریم، نظام بانکی وظیفه اصلی را در مبادلات تجاری داشت و از ابزار‌های مختلف در این زمینه استفاده می‌کرد؛ در سال‌های پیش از تحریم بیشتر واردات از محل تجارت بوده و مراودات مالی آن‌چنانی نداشتیم. در این دوره تراز تجاری و تراز پرداخت‌ها همواره مثبت بوده و مشکلی در تجارت خارجی و نقل و انتقالات پولی نیز نداشته‌ایم.
وی بابیان این‌که قبل از تحریم‌ها روند مشخص بود، افزود: نظام بانکی درتجارت خارجی فعال بود و با هزینه کمی تجارت خارجی جریان داشت‌ اما تحریم‌ها باعث شد نقشه تجاری کشور تغییر کند؛ پس ازتحریم‌ها تجارت ازغرب به سمت شرق رفت  اما نظام مالی کشور همچنان در غرب است و به شرق منتقل نشده است. برای مثال در انگلستان سه بانک داریم و این درحالی است که تجارت آنچنانی با این کشور نداریم‌ اما در چین با این حجم تجارت، بانکی نداریم؛ بنابراین باید نظام مالی را نیز به سمت شرق ببریم چرا که دراین زمینه با مشکل مواجه هستیم.رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: پس از تحریم‌ها نقل و انتقالات مالی ازبانک‌ها خارج شده واز ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم که پرهزینه‌ و پرریسک‌تر هستند و برنامه‌ریزی و کنترل آنها نیز سخت‌تر شده است. البته هم‌اکنون با وجود همه این مسائل در وضعیت خوبی قرار داریم و نهادسازی مناسبی اتفاق افتاده و ابزار‌های خوبی را استفاده می‌کنیم. تلاش این تیم فکور ایرانی نیز این بوده که برای حفظ تجارت از این ابزار‌های جایگزین استفاده کنند. تمام نقال و انتقالات پولی و مراودات مالی کشور تحریم شده بود و باید سازوکار جدیدی شکل می‌گرفت که با این حساب در این حوزه تاکنون عملکرد بدی نداشته‌ایم.
فرزین گفت: حجم تجارت کشور نزدیک به ۲۰۰میلیارد دلار بوده که شامل مجموع واردات و صادرات رسمی و غیررسمی است؛ این نشان می‌دهد که سازوکاری که انجام شده تا‌حدودی موفق عمل کرده است. نوسانات این سازوکار‌ها بر اقتصاد کشور اثرگذار است و باید ثبات آن را تقویت کنیم.وی افزود: هنوز نتوانسته‌ایم به اندازه‌ای که در غرب حضور تخصصی داشته‌ایم، در شرق نیز حضور داشته باشیم. این نقد را از ابتدا مطرح کردیم و به دنبال حل کردن آن هستیم  اما باوجود تحریم‌ها کمی سخت است تا نظام رسمی خود را به این منطقه منتقل کنیم. نظام غیررسمی کشور کار خود را انجام می‌دهد اما هنوز رسمی نشده و باید برای رسمی شدن مبادی مالی کشور تلاش کنیم.در حوزه ارز، دائما در معرض تهدید بوده‌ایم‌ اما تقویت شده‌ایم.
رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: بسیاری از اقتصاددانان تا ساعت‌ها می‌توانند دررابطه با نقاط ضعف کشور صحبت کنند، اما غافل از این‌که چند دقیقه بتوانند نقاط قوت اقتصاد کشوررا مطرح کنند و زمانی‌که گرد و غبار‌های سیاسی و زد و خورد‌های سیاسی کم شود و بتوانیم از دانش صاحب‌نظران واقتصاددانان کشور استفاده کنیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. درحوزه تجارت و ارز نیز این‌گونه است ومی‌توانیم با تکیه بر ظرفیت‌های کشور، مسائل را برطرف کنیم.وی افزود: درحوزه ارز دائما درمعرض تهدید بوده‌ایم وهمان‌طور که رهبر معظم  انقلاب بیان کردند در هر زمینه‌ای که در معرض تهدید بوده‌ایم، تقویت شده‌ایم.