ایرانگردی آقای «نون‌خ»

ایرانگردی آقای «نون‌خ»

یکی از مجموعه‌هایی که در فروردین روی آنتن شبکه یک رفت و بسیار هم مورد توجه قرار گرفته و همچنان مخاطبانش با سفر ایرانگردی آقای نون‌خ و همشهری‌هایش همراه هستند، مجموعه «نون‌خ5» است.

سعید آقاخانی در فصل جدید سراغ داستانی رفته که همین موضوع باعث شده تا مخاطبان این سریال شاهد رنگین‌کمانی از اقوام مختلف ایرانی باشند. او که در فصل‌های قبلی این مجموعه هم سعی می‌کرد نگاه مخاطبان را با فرهنگ، آیین و زبان مردم کردنشین عجین کند، این بار سراغ شهر‌هایی چون کرمان و چابهار هم رفته و ما شاهد قرار گرفتن اقوام مختلف با زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون در کنار هم هستیم که نشان از یکپارچگی و اتحاد ملی است. مخاطب در این سریال با جاذبه‌های گردشگری، زبان و بخشی از فرهنگ، آداب، رسوم و موسیقی اقوام مختلف بیشتر آشنا می‌شود. به‌خصوص سکانسی که در آن اقوام مختلف با پوشش رسمی خود کنار هم جمع شدند و با توجه به موسیقی جذاب و شنیدنی که هر‌کدام از آنها داشتند، سکانس جذابی را برای مخاطب خلق کردند.

رنگین‌کمان موسیقی اقوام در «چهارگاه»
یکی از ویژه‌برنامه‌های سحرگاهی تلویزیون که بسیارهم پربیننده بود،برنامه«چهارگاه»شبکه چهار شامل کهن‌خوانی، مناجات‌خوانی و آوازخوانی توسط هنرمندان نواحی مختلف کشور بود. در این برنامه حسام‌الدین سراج، استاد آواز ایرانی؛ محمد اسماعیل آذر، استاد شعر ایرانی؛ حسن بلخاری، استاد زیبایی‌شناسی و متین رضوانی، پژوهشگر حوزه موسیقی ایرانی حضور ثابت داشتند و درباره گونه‌های شعر، فرهنگ و ادبیات با حضور استادان برجسته‌ای از کشور گفت‌وگو می‌کردند و میزبان مهمان‌هایی از نقاط مختلف کشور بودند. کهن‌خوانی، مناجات‌خوانی و آوازخوانی توسط هنرمندان نواحی مختلف کشور از بخش‌های اصلی این برنامه بود. رنگارنگی اقوام و پرداختن به موسیقی و شعر مناطق مختلفی از کشور و حضور مهمان‌هایی که از هنرمندان برجسته اقوام مختلف بودند، یکی از نقاط مثبت و ویژگی‌های این برنامه بود. متین رضوانی‌پور، سردبیر و کارشناس مجری برنامه در جایی عنوان کرده بود که هدف اصلی ما در این برنامه آشنایی هرچه بیشتر مردم با الحان و موسیقی‌های مختلف و متنوع نواحی ایران از مسیر رسانه‌ملی بود که خوشبختانه با بازخوردهای خیلی خوبی هم مواجه شد و ما به‌عینه دیدیم که مردم چقدر به شنیدن این الحان ارزشمند علاقه‌مند هستند. 

متنوع و پویا
نگاهی به کلیت برنامه‌ها و سریال‌هایی که در مدت اخیر روی آنتن رفته نشان از رنگارنگی نمایش اقوام در قاب تلویزیون دارد؛ قاب متنوعی که هرکدام از شهرها و استان‌ها در آن سهمی دارند و یک عکس متفاوت را به نمایش گذاشته‌اند. ترکیب این برنامه‌ها در کنار هم، حال‌وهوای تازه و سرزنده را به جدول پخش تلویزیون داده است.