سنت‌های مناجات‌خوانی را ثبت کنیم

سنت‌های مناجات‌خوانی را ثبت کنیم

آیین اختتامیه جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان در تالار رودکی با حضور چهره‌های فرهنگی و دینی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این مراسم با اشاره به این‌که مناجات‌خوانی و سحری‌خوانی به پیش از ظهور اسلام در ایران می‌رسد که بعد از ظهور اسلام جلوه دیگری پیدا کرد، اظهار کرد: مناجات، منقبت و شعر خاص در این برنامه مهم است که صدای بزرگانی همچون کریم‌خانی، شجریان و موسوی قهار در این حوزه در اذهان مردم مانده است. وی گفت: تنوع بومی و قومیتی رنگ و بوی متفاوتی به مناجات‌خوانی و سحری‌خوانی داده است که لازم است، بیش از پیش به این جنبه‌ها توجه شود. لازم است از فرصت حضور بزرگان این عرصه استفاده کنیم و تاریخ آن را ثبت و ضبط کنیم. سازمان هیأت و تشکل‌های دینی آمادگی دار‌د با ثبت و ضبط سنت‌ها و سیره‌های استان‌ها‌ در زمینه مناجات‌خوانی و سحری‌خوانی برای حفظ و حراست از آنها تلاش کند. 

پیام‌های تسلیت برای شهادت یک مداح
ستوان یکم سید محسن حسین‌نیا اهل روستای روشندان ازتوابع بخش بهنمیراستان مازندران سحرگاه ۱۶فروردین درعملیات تروریستی گروه جیش‌الظلم به مقر نیروی انتظامی در چابهار به شهادت رسید. او افتخار خادمی و نوکری آستان اهل‌بیت و مداحی خاندان نبی(ص) را داشت و فضای معطر محافل حسینی با نوای جانسوز این مرثیه‌خوان آل‌ا...آشناست. افراد مختلفی این شهادت را تبریک و تسلیت گفتند؛ از جمله رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که در پیامی شهادت این مداح را تسلیت گفت. 
در متن این پیام آمده است: شهادت در راه خدا را خداوند تنها نصیب خاصان خویش می‌کند و خوشا به حال آنان که ذاکر آل ا... هستند و ردای پرفیض شهادت به تن می‌کنند.سید محسن حسین‌نیا که از ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت بود با زبان روزه و در راه دفاع از میهن عزیز اسلامی‌مان به دست دشمنان زبون این مرز و بوم، شهید شد و ان‌شاءا... با آنان که عمری را صرف ذکرشان کرد، محشور باشد. 

راز مداح پرطرفدار 
در لشکر ۲۵ کربلا همه مهدی نصیرایی را می‌شناختند.پای مداحی‌اش می‌رفتند. آن‌قدر معنوی بود که همه قبولش داشتند. صلوات اول مداحی را که می‌گفت، همه حال معنوی پیدا می‌کردند.علاقه عجیبی به حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) داشت. وقتی برای خواندن لب باز می‌کرد، صدای ناله و گریه‌ها بلند می‌شد.همیشه برایم سؤال بود:«او باقلب‌ها چه می‌کند؟» مرخصی بودیم. در مسجد محدثین بابل مداحی می‌کرد. جمعیت زیادی برای استفاده از جلسات می‌آمدند. یک بار دیدم آقا مهدی قبل از ورود به مسجد به پشت دیوار و کنار مقبره‌ها رفت. توی تاریکی یک دفعه زد تو گوش خودش! به خودش نهیب زد و گفت: «مهدی! اینها برای تو نیومدن. اینها برای امام زمان(عج) اومدن. نکنه غرور تو رو بگیره.»