حج برائت

حج برائت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌ا... الحرام کشورمان به نکات کلیدی و ارزنده‌ای درخصوص ماهیت و جایگاه مراسم حج امسال اشاره فرمودند.

 معظم له در این خصوص تاکید کرده‌اند:«حج امسال، حج برائت است. آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، شاخص عظیمی است که در تاریخ می‌ماند و راه را نشان خواهد داد.»به‌راستی مراد از حج برائت چیست؟ و چگونه این واژه در فرامتن حوادث و رخدادهای تلخی که امروز در نوار غزه رخ می‌دهد، تبلور و تجلی می‌یابد؟ در این خصوص مواردی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست این‌که در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، حج صرفا یک آیین نیست، بلکه دارای روح و فلسفه‌ای عظیم است. خمیرمایه حج ابراهیمی چیزی جز تبیین، آگاهی و هم‌افزایی بندگان خدا در مسیر حل مشکلات جوامع اسلامی نیست. یکی از اصلی‌ترین مصائب ضدفرهنگی در جریان حج، ممانعت از تبدیل خروش جمعی مسلمانان در مکه مکرمه و مدینه منوره به یک حرکت جمعی در برابر جریان ظلم است. این در حالی ‌است که دین مبین اسلام، مناسک حج را بستری برای نمایش اتحاد عمیق پیروان دین مبین اسلام و همصدایی آنها در برابر جریان کفر و الحاد قلمداد می‌کند. 

نکته دوم، معطوف به وقایع تلخ و دهشتناکی است که طی ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای اخیر در نوار غزه رخ می‌دهد. در حالی که ماشین کشتار و نسل‌کشی صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها لحظه‌ای متوقف نمی‌شود، مسئولیت و رسالت مسلمانان بیش از هر زمانی بر دوش‌شان سنگینی می‌کند. مناسک حج امسال، فرصتی برای تجمیع دغدغه‌ها و تبدیل آنها به یک جریان کارآمد و تأثیرگذار در مهار دشمنان انسانیت، عدالت و آزادی خواهد بود. در شرایطی که خیزش‌های ضدصهیونیستی و ضد آمریکایی (‌ازجمله جنبش‌های دانشجویی در جهان) که برخاسته از فطرت ظلم ستیز انسان‌ها و بازگشت آنان به فطرت و درونمایه الهی خویش است، هر روز چهره‌ای جدید به خود می‌گیرد، مسلمانان مسئولیت مضاعفی در این آوردگاه احساس می‌کنند؛ اولا مسئولیتی ذاتی که ناظر بر دستورات و احکام دین اسلام بوده و ثانیا، مسئولیتی مضاعف که جهاد تبیین در سطح جهانی نام دارد. 

نکته سوم به جایگاه برائت از دشمنان در این مناسک مقدس مربوط می‌شود. مصداق کامل دشمن متجاوز و شیطان مجسم در برهه کنونی رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان آن است و طبیعی است که آنان از حج برائت بیمناک باشند، زیرا نه‌فقط این برائت گسترده مسلمانان موجب آگاهی بیشتر و مسئولیت‌پذیری آنان خواهد شد، بلکه مولد خیزش‌های جدیدی در سراسر دنیا علیه این رژیم جعلی و نامشروع خواهد بود. میلیون‌ها زائر بیت ا... الحرام امسال در حالی راهی سرزمین وحی می‌شوند که نقاب تزویر از چهره رسانه‌ها و ابزار تبلیغاتی رژیم منحوس صهیونیستی فرو افتاده و کارکرد و کارویژه همیشگی خود را از دست داده و تصویرهای وارونه و کاذبی که در طول دهه‌های اخیر در قبال بحران فلسطین خلق کرده بودند، رنگ باخته است. امسال به مدد الهی، حج برائت، نقطه عطف بیداری اسلامی و جهانی در مواجهه با رژیمی تبدیل خواهد شد که روز به‌روز به مرگ و زوال نهایی خود نزدیک‌تر و حامیان آن هرلحظه نسبت به قبل رسواتر می‌شوند. این مسئولیت تاریخی و خیزش مقدس، فقط به‌عهده حجاج بیت‌ا... الحرام نیست و شامل همه مسلمانان آزاده و حق‌طلب در دنیا خواهد بود. 

محمد مهدی ایمانی‌پور / رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی