استفاده از پوست تخم‌مرغ برای رشد استخوان

استفاده از پوست تخم‌مرغ برای رشد استخوان

پژوهشگران دانشگاه ماساچوست به تازگی از پوست تخم مرغ برای تسریع و كمك به رشد استخوان‌های كشت داده شده بهره گرفته‌اند.
به گزارش مهر، نمونه برداری از استخوان پا برای تهیه استخوان پیوندی فرآیندی وقتگیر و دردناك است و می‌تواند در آینده باعث انتقال نقص از یك بخش از اسكلت بدن به بخش دیگر آن شود. 
دانشمندان در تلاش برای یافتن روشی جایگزین به دنبال كشت سلول‌های استخوانی هر فرد در آزمایشگاه و پرورش و رشد دادن آنها هستند.  پژوهشگران دانشگاه ماساچوست به تازگی از پوست تخم مرغ برای تسریع این فرآیند و كمك به رشد استخوان‌های كشت داده شده بهره گرفته‌اند.   پوست تخم مرغ یك منبع غنی از كلسیم است و لذا از آن می‌توان برای تسریع رشد سلول‌های استخوانی بهره گرفت.  به این منظور ابتدا به پوست تخم مرغ خرد شده، هیدروژل افزوده می‌شود.  این امر به تقویت و بازتولید این سلول‌ها و در نهایت شكل گیری استخوانی مستحكم و طبیعی منجر می‌شود. 
بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد تركیب استخوانی شكل گرفته با این روش زودتر برای پیوند با بدن آماده می‌شود و به علت استفاده از مواد طبیعی سازگاری بیشتری با سلول‌های خود بدن دارد. بنابراین احتمال كمتری وجود دارد كه استخوان تولید شده در این فرآیند توسط سیستم ایمنی بدن پس زده شود.  محققان امیدوارند در آینده بتوان از این روش برای تولید غضروف، دندان و تاندون مصنوعی هم استفاده كرد.  به‌خصوص كه سالانه میلیون‌ها تن پوست تخم مرغ بدون استفاده خاصی دور ریخته می‌شود.