نسخه Pdf

غذاهای مناسب نوزادان

غذاهای مناسب نوزادان

تغذیه كودكان از دغدغه‌های اصلی و همیشگی والدین حساس بوده و البته این نگرانی كاملا هم به‌جاست زیرا تغذیه نوزادان و كودكان از اهمیت خاصی برخوردار است و باید برای این گروه سنی میوه‌ها، سبزیجات تازه و مواد مورد نیاز بدن را در برنامه غذایی‌شان قرار داد تا درآینده انسان‌هایی قوی و سالم باشند. فقط نكته مهم این كه غذای نوزادان و كودكان را باید درحجم كم و تازه تهیه كرد تا ویتامین و املاح لازم بدن آنها تامین شود و در ضمن تا جای ممكن باید از نمك و طعم دهنده‌های دیگر كمتر استفاده كرد زیرا مذاق آنها را عوض كرده و در آینده به اصطلاح بدغذا شده وهر غذایی نمی‌خورند. غذاهای عنوان شده دراین شماره از شش تا نه ماهگی نوزادان را شامل می‌شود. به امید این‌كه در آینده افرادی سالم و جامعه‌ای پویا داشته باشیم.

مژده مظهری

سوپ عدس قرمز
مواد لازم: 
عدس قرمز:  یك قاشق غذاخوری / برنج نیم دانه: یك قاشق غذاخوری / سبزی‌های معطر و تازه مانند ریحان و گشنیز(ساطوری خرد شده): یك قاشق غذاخوری / كره: یك قاشق غذاخوری / پودر زیره: نوك قاشق چایخوری
كره را در قابلمه‌ای كوچك ریخته و روی حرارت می‌گذاریم سپس سبزی‌ها را خوب شسته و ضدعفونی می‌كنیم و ساطوری خرد كرده و همراه با پودر زیره به كره اضافه كرده و كمی تفت می‌دهیم. در این مرحله برنج و عدس قرمز را خوب شسته و به سبزی اضافه كرده و با کمی آب روی حرارت كم می‌گذاریم تا خوب بپزد.بعد قابلمه را از روی حرارت برمی داریم و وقتی خنك شد با همزن برقی خوب میكس می‌كنیم.غذای كودك آماده است.

پوره برنج یا جودوسر
مواد لازم: 
برنج نیم دانه: یك قاشق غذاخوری/جودوسر ترجیحا پرك: یك قاشق غذاخوری/شیر: نصف فنجان
برنج یا جودوسر را خوب شسته و وقتی آب اضافه‌اش رفت آن را در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت می‌گذاریم و مدام هم می‌زنیم. برنج یا جو وقتی داغ شد پف می‌كند همان موقع قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم تا خنك شود. سپس آن را كوبیده یا در آسیاب برقی ریخته، پودر كرده و در زمان مناسب آن را با شیر، ترجیحا شیر مادر مخلوط كرده و به كودك می‌دهیم.
البته می‌توانید مقدار بیشتری پودر برنج یا جو آماده كرده و در ظرف شیشه‌ای نگهداری كنید و درمواقعی كه فرصت این كار را ندارید از آن استفاده كنید.


فرنی برنج و میوه
مواد لازم: 
برنج نیم دانه: یك قاشق غذاخوری / میوه فصل: از هر كدام یك تكه كوچك / شیر: به میزان لازم
برنج را خوب شسته و با كمی آب در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت كم می‌گذاریم تا خوب بپزد سپس میوه‌های دلخواه شامل سیب، گلابی، هلو و... را شسته، پوستش را گرفته، خرد كرده و به برنج اضافه می‌كنیم و روی حرارت می‌گذاریم تا خوب نرم شود. بعد قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و وقتی خنك شد کمی شیر ترجیحا شیر مادر به آن اضافه کرده و با همزن خوب هم می‌زنیم. 

پوره میوه
مواد لازم: 
سیب كوچك: یك عدد / موز كوچك: نصف / انبه: یك برش / گلاب: نصف قاشق چایخوری / شیر: به میزان لازم
سیب را پوست كنده، رنده ریز كرده و در قابلمه‌ای ریخته و با كمی آب حدود پنج دقیقه روی حرارت می‌گذاریم تا كاملا نرم شود و آب به خورد سیب برود. بعد قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و وقتی كمی خنك شد آن را با گلاب و كمی شیر،ترجیحا شیر مادر مخلوط كرده و به كودك می‌دهیم.
اگر برای تهیه پوره از موز یا انبه استفاده كنیم احتیاج به پختن ندارد و فقط باید خوب له شود.