در  جلسه چه گذشت؟

در جلسه چه گذشت؟

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی روز شنبه پای سخنان جمعی از مدیران، فعالان محیط‌زیست در سازمان‌های مردم نهاد، محیط بانان، اعضای یگان حفاظت محیط‌زیست، دانشگاهیان، متخصصان و خبرنگاران این حوزه نشست تا از دغدغه و مشكلات آنها در این حوزه آگاه شود. در این جلسه سرهنگ محبت‌خانی، مسؤول یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست از تاخیر چندین ساله در تصویب لایحه محیط‌بانی در مجلس شورای اسلامی گفت. اصغر عبدلی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی از بی‌توجهی به فعالیت كارشناسانه فعالان محیط‌زیست گفت و خواستار ورود دادستانی به طرح احیای تالاب انزلی شد.  محمد درویش، فعال رسانه‌ای محیط‌زیست خواستار اجرای جدی تبصره‌3 ماده‌۶ قانون آیین دادرسی شد. قانونی كه بر اساس آن سازمان‌های مردم نهاد از جمله سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط‌زیست می‌توانند علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی كه اقداماتشان به تخریب غیرقابل جبران محیط‌زیست منجر می‌شود، اعلام جرم كنند، اما آن‌طور كه محمد درویش می‌گوید بعد از گذشت شش سال از این قانون، ویترینی باقی مانده است. سلاجقه، رئیس اتحادیه انجمن‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست از بالا بودن حجم قوانین گفت و خواستار جامع‌نگری در قوانین شد و مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار محیط‌زیست خواهان تعیین تكلیف بازداشتی‌های محیط‌زیست شد. 
حجت میان‌آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در نشست با رئیس قوه قضاییه گفت: ایران موقعیت ژئوپلیتیکی خاصی دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از ابعاد دیپلماسی محیط زیست غفلت کرده‌ایم.
به گفته میان آبادی جنگ آب در خاورمیانه به شکل نظامی رخ نداده است اما با ابزار حقوقی این جنگ شروع شده است. برخی کشورها از جمله عراق در مراجع بین‌المللی علیه کشورهای همسایه طرح دعوا کرده‌اند. 
او ادامه داد: اقدامات کشورهای مختلف همسایه در سدسازی و مسائل آب و محیط‌زیست اثرات منفی روی ایران دارد که بخشی از آن را به صورت گرد و غبار در خوزستان شاهد هستیم.