2 ویژگی لازم برای رسانه ملی

2 ویژگی لازم برای رسانه ملی


رسانه خوب رسانه‌ای است كه به‌روز باشد و حتی بهتر است كه آینده‌نگر نیز باشد و این دو ویژگی است كه نشان از قدرت یك رسانه دارد. رسانه‌ای كه به‌روز باشد و آینده‌نگری را پیشه خود سازد در رقابت با هیچ رسانه غربی و شرقی كم نخواهد آورد. رسانه ملی به عنوان فراگیرترین رسانه سمعی - بصری كشورمان باید این ویژگی‌ها را داشته باشد.
هر زمان كه رادیو و تلویزیون ما به‌روز و به‌ لحظه در موضوعات ورود كردند و چه به ‌لحاظ خبری و چه به‌ لحاظ تحلیلی و چه به ‌لحاظ سرگرم‌كنندگی كوشیدند در حداقل زمان نسبت به اتفاقات به پوشش و تحلیل و دراماتیزه كردن آنها در قالب سریال و فیلم تلویزیونی بپردازند، موفق بودند و هر زمان كه از سیر اتفاقات جا ماندند با انتقاد مخاطبان روبه‌رو شدند. حتی تندروترین مخاطبان هم شب كه به خانه می‌روند ابتدا سری می‌زنند به تلویزیون خودمان و كانال‌های مختلف آن را مرور می‌كنند و اگر برنامه یا سریالی باشد كه سرگرم‌شان كند اول آن را می‌بینند. اگر در هیچ‌كدام از شبكه‌های داخلی برنامه‌ای جذاب پیدا نكنند آن زمان است كه سراغ ماهواره یا فضای مجازی می‌روند. البته خیلی‌ها ماهواره را هم به دلیل تكرار مكرراتش كنار گذاشته‌اند و روی آورده‌اند به فضای مجازی.
باز اگر فضای مجازی در این سال‌ها توانسته مخاطب جلب كند به خاطر آن است كه هر خبری در هر لحظه فی‌الفور در آن مخابره می‌شود. كاری نداریم به این‌كه بسیاری از این اخبار هم ممكن است دروغین و جهت‌دار باشند. مسأله آن است كه فضای مجازی از عنصر به ‌لحظه بودن بهترین استفاده را كرده برای جلب مخاطب و به نظر می‌رسد رسانه ملی هم باید بیش از پیش از این عنصر استفاده كند.
در تحلیل‌ها و گزارش‌های تحلیلی رسانه ملی، برنامه‌هایی كه درباره آینده به مخاطب اطلاعات دقیق دهند كم پیدا می‌شود. درست است كه برنامه‌های سیاسی- اجتماعی داشته‌ایم كه به طور روزانه تحولات كشور را رصد می‌كنند ولی نیاز وافر داریم كه در این برنامه‌ها از كارشناسانی استفاده كنیم كه به ارائه تحلیل درباره آینده نزدیك تحولات دست زنند. مثلا در حیطه اقتصاد جای چنین كارشناسانی واقعا در برنامه‌های رادیو و تلویزیون خالی است. چه ایرادی دارد كه كارشناسان اقتصادی را به خدمت بگیریم كه به جای نقد مدام سیاست‌های اقتصادی، درباره آینده تحولات اقتصادی به مخاطب اطلاعات داده و حتی به او توصیه كنند كه برای كوچك‌تر نشدن جیبش(!) چه باید بكند. مردم باید بفهمند رسانه ملی به فكر آنهاست و نه به فكر فلان جریان سیاسی و این راهی ندارد جز آن‌كه رسانه ملی به‌ ‌لحظه به مخاطب اطلاعات دهد و به‌روز به مخاطب بگوید در آینده نزدیك چه اتفاقاتی در انتظارش است.