خوش قول باشیم

خوش قول باشیم


 عبارت‌هایی از این دست را بار‌ها و بارها شنیده‌ایم و حتی ممكن است به كار هم برده باشیم كه «فلانی بد قوله» یا «فلانی قول و فعل نداره» و
«یا فلانی قولش قوله»،....این در حالی است كه یكی از مولفه‌هایی كه در روابط بین انسان‌ها بسیار مهم و كلیدی است «خوش قولی» است.افرادی كه این ویژگی رفتاری را دارند معمولا مورد اعتماد دیگران هستند. این اعتماد در تقویت روابط انسانی بسیار مهم است و سرمایه بزرگ و پشتوانه محكمی برای زندگی محسوب می‌شود. مدیری كه به قول‌هایش عمل نكند مردم و كاركنانش نسبت به ایشان و سازمانش بی اعتماد می‌شوند. ضمن این كه حواس مان باشد قولی را که توان انجامش را نداریم، ندهیم: «عهد نابستن به از آن كه ببندی و نمانی.» در ادیان مختلف از جمله دین اسلام هم خوش قولی و وفای به عهد از مهم‌ترین اصول اخلاقی و فضایل انسانی است. افرادی كه به قول‌های خود عمل می‌كنند معمولا در میان مردم جایگاه خوبی دارند و منزوی نیستند و می‌توانند مروج این مولفه اخلاقی در جامعه و اطرافیان خود باشند و چون به قولی كه دادند عمل می‌كنند خللی در كار‌هایی كه به‌واسطه تعهد شان پایه ریزی شد ایجاد نمی‌كنند. در اینجا لازم است به  این نكته اشاره كنم كه قولی به فردی دادم كه نتوانستم عمل كنم و هنوز هم احساس شرمندگی می‌كنم؛ چرا كه افراد مسؤولیت‌پذیر اگر به قول خودشان عمل نكنند، این احساس بد را خواهند داشت و من این حس را تجربه كرده‌ام.
خوش‌قولی یكی از ویژگی‌های مهم رفتاری است كه امروزه خیلی كمرنگ شده و مردم و كاسب‌ها خیلی به این موضوع توجه ندارند. همین موضوع باعث شده مشتری‌های زیادی از بد قولی آنان ناراضی باشند.حتی ممكن است برای بد قولی خود دلایل منطقی هم ارائه كنیم ولی تاثیر منفی این رفتار در ذهن مردم باقی می‌ماند. این شرایط را بسیاری از ما در زندگی اجتماعی خود تجربه كرده‌ایم. در زندگی خانوادگی هم همین است. افراد بدقول حتی مورد قبول و اعتماد خانواده‌شان نیز قرار نمی‌گیرند . این نكته را مدنظر داشته باشید اگر قولی به همسرتان دادید، عمل نكنید می‌تواند بر كیفیت روابط شما تاثیر منفی بگذارد. گاهی این قول، عمل كردن است و گاهی عمل نكردن به موضوعات مورد توافق. مثلا نگفتن یك راز یا یك مشكل و.... مراقب باشیم بد قولی‌ها آرامش زندگی ما را به هم نریزد. این كه خداوند در سوره اسراء آیه سی وچهارم تاكید می‌كند به عهد خود وفا كنید كه از وفای به عهد سوال می‌شود به‌خاطر اهمیت این رفتار است.در زندگی و گفتار و رفتار افراد موفق هم خوش قولی جایگاه مهمی دارد. از جمله اینها «استیو جابز» هست كه در صنعت رایانه فردی با شهرت جهانی است و یكی از راز‌های موفقیت خود را در «خوش قولی» می‌داند و به همین دلیل همیشه تاكید می‌كرد صادق و خوش قول باشید.