نسخه Pdf

جای غرفه شما پیش ما خالی‌است

آشنایی با بازار محصولات و صنایع دستی مجازی

جای غرفه شما پیش ما خالی‌است

اكثر ما طرفدار كالاهای اصیل و سالم ایرانی هستیم، اما دسترسی به تولیدكنندگانی كه بعضا در شهرهای خیلی دورتر از ما زندگی می‌كنند، كاری دشوار و گاهی ناممكن است. علاوه بر این اگر شما تولید‌كننده‌ای را هم پیدا كنید، شاید هنگام خرید كمی در اصل بودن كالا شك كنید یا به عبارتی دلتان تضمینی برای اصالت كالای مورد نظرتان می‌خواهد. سایت «باسلام» یك بازار اجتماعی آنلاین است كه در آن می‌توانید به وفور كالای سالم و اصیل ایرانی پیدا كنید و با خیال راحت محصول مورد نیازتان را بخرید. یاسر محدثی یكی از موسسان این سایت است. 40 سال دارد، كارگردانی است که پویانمایی خوانده و سال‌هاست در همین رشته فعالیت دارد. او در مورد همه چیزهایی كه شما باید در مورد سایت باسلام بدانید، برایتان گفته است.

الهام فیروزبخت / خبرنگار

شكست خوردیم، اما ناامید نشدیم
داستان طراحی این کسب و کار نوپا تقریبا برمی‌گردد به سه سال پیش كه با برخی از دوستانم درصدد طراحی سایت خرید و فروش با موضوع محصولات فرهنگی خاصه كتاب بودیم. سایت را طراحی كردیم، اما متاسفانه موفق نبودیم. بعدتر به حوزه فروش صنایع دستی كه در حال حاضر صنعت و هنر رو به افول ایران ماست، ورود كردیم. پیشرفت چندانی در كار نداشتیم و این بار هم با شكست مواجه شدیم. عقیده و پیشنهاد من این بود كه برای فروش محصولات محلی و صنایع‌دستی باید به صورت مستقیم با تولید‌كننده در ارتباط بوده و از نزدیك با هم دیدار داشته باشیم.

بسیار سفر باید...
به همین منظور به یكی از روستاهای محروم به نام «سیدآباد» كه بین استان تهران و استان قم قرار دارد، سری زدیم. در این روستا به‌صورت كاملا اتفاقی با پیرزنی آشنا شدیم كه تنها محل درآمد او از بافت شال كمر با پشم شتر بود. در میان صحبت‌هایمان با این پیرزن متوجه شدیم كه قدیم‌تر چون توان بیشتری داشته، می‌توانسته برای فروش این شال‌ها به شهر برود و به قول خودمان برای محصولش بازاریابی كند، اما حالا كه دست و پایی برای این كار ندارد بالطبع درآمد خیلی كمی از این راه برای خود كسب می‌كند. ما شال‌های بافته شده را خریدیم و توانستیم بازار خوبی برای همین تعداد محدود ایجاد كنیم. ما در این سفر به این نتیجه رسیدیم كه وقتی می‌شود با حداقل تلاش و امكانات در كنار هدف‌گذاری درست و دقیق، بازار خوبی برای كسب و كارهای خرد و كوچك درست كرد، پس نیازی به سرمایه‌گذاری‌های آنچنانی نیست. همین‌طور نیاز نیست در روستاها و مناطق محروم كه تقاضای كمی برای محصولات تولیدی وجود دارد، اقدام به تاسیس كارخانه یا كارگاه كرد و این نقطه سرآغاز داستان ما بود.

محصولات یک بازار عجیب
بازار اجتماعی شاید نمونه‌های زیادی نداشته باشد تا شما اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشید. این‌بازار، بازاری است كه براساس انسان‌ها شكل می‌گیرد. بسیاری از تولید‌كننده‌ها امروز در گروه‌ها و شبكه‌های اجتماعی صفحه‌ای برای عرضه و فروش دارند. در واقع این صفحات ویترینی برای كالای تولید شده است. 
در كنار این در این صفحات افراد داستان زندگی خود را تعریف می‌كنند و مخاطب تقریبا در جریان و روند تولید این محصولات قرار می‌گیرد. ما در سایت «باسلام» یا همان «بازار اجتماعی سلام» هم همین كار را كرده‌ایم. نگاهمان در این سایت بیشتر به سمت كالای اصیل و با‌ كیفیت ایرانی است. كارمان را با كسب و كارهای خانگی و روستایی و كارگاه‌های كوچك شروع كردیم و دنبال برندهای معتبر و كارخانه‌های بزرگ نبودیم. به عنوان مثال اگر كالایی كه عرضه می‌كنیم یك قوطی یا شیشه رب گوجه فرنگی یا رب انار است، همین رب از نوع خانگی و كاملا ارگانیك است كه در سایت ما جای دارد، وگرنه رب انار یا گوجه فرنگی كه محصول یك شركت معتبر باشد به اندازه كافی بازار و ویترین برای فروش دارد. در واقع در سایت باسلام محصولات گمنام اما اصیل و مرغوب در جایگاه ویژه نشسته‌اند. كم‌كم به گروه ما افرادی اضافه شدند كه تجربه كار در روستا و مناطق محروم یا اردوهای جهادی را داشتند و اطلاعات بهتر و دقیق‌تری از تولیدات روستا عرضه كردند.
دوست مشتری‌ها
شما به عنوان یك مشتری چیزی را می‌خرید كه شناخت كافی و كاملی در مورد آن دارید. چرا با تمام اطلاعاتی كه شما در غرفه تولید‌كننده‌ها به دست می‌آورید كاملا با پشت صحنه تولید محصول آشنا می‌شوید. علاوه بر این می‌توانید مطمئن باشید كه كالای اصیل و با‌كیفیت ایرانی را بدون واسطه از تولید‌كننده خریداری كرده‌اید. خیال‌تان هم راحت باشد. پول شما تا زمانی كه محصول به دست شما برسد، در «باسلام» می‌ماند تا شما كیفیت محصول را مورد تایید قرار دهید، پرداخت پول تولید‌كننده در گرو تاییدیه شماست. یعنی اگر از خریدتان راضی نبودید و كالایی كه دریافت كردید آن چیزی نبود كه تبلیغش را دیده یا خوانده بودید، خیلی راحت می‌توانید پولتان را پس بگیرید و نكته آخر این‌كه شما در این سایت تنها خرید نمی‌كنید بلكه با تولیدكننده‌ها و خریدارهای دیگر وارد دوستی و تعامل می‌شوید، فعالیت و زندگی تولیدكننده‌های مورد علاقه‌تان را دنبال می‌كنید و در ارتقای محصولاتشان كمك می‌كنید. حتی می‌توانید سفارش بدهید چیزی را اولین بار برای شما تولید كنند.

اگر تولید‌كننده هستید با ما باشید
برای خود درآمدزایی کنید
​​​​​​​هر تولید‌كننده‌ای می‌تواند با ثبت نام در سایت و درخواست غرفه، بدون پرداخت هزینه یك غرفه مجازی در سایت «باسلام» داشته باشد. چیزی كه برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تولید محتوا در سایت است. این محتوا در دو قالب عكس یا ویدئو در مورد محصول و نوشته‌ای در مورد شخص تولید‌كننده است. اگر خود فرد تولید‌كننده بتواند داستانش را بنویسد كه هیچ، در غیر این صورت دوستان و همكاران من در تحریریه به این فرد كمك می‌كنند تا داستان زندگی خود را بنویسد، چرا كه برای ما انسان‌ها مهم‌اند نه محصولات. این داستان باید طوری باشد كه اگر شما به عنوان یك مشتری داستان زندگی فرد تولیدكننده را خواندید، مجذوب سبك و محل زندگی و تمام مراحل تولید محصولش شوید و برای خرید از این شخص ترغیب شوید. علاوه بر این مشاوران در تیم اقتصادی به تولید‌كننده مشاوره و آموزش‌هایی می‌دهند تا بهتر و بیشتر بتوانند محصول‌شان را عرضه كنند. تا اینجای كار هیچ كدام از این كارها برای غرفه‌دار هزینه‌ای ندارد. اما بالطبع ما هم هزینه‌هایی داریم كه باید تامین شوند. برای این كار سرمایه‌گذار داشته‌ایم و در كنار آن بابت هرتراكنشی كه در سایت صورت می‌گیرد، متناسب با نوع قراردادی كه با تولید‌كننده بسته‌ایم بین 5 تا 9 درصد به عنوان حق‌الزحمه برداشت می‌شود.

ضمیمه قفسه کتاب