نسخه Pdf

دمی با ادبیات در کافه کتاب‌ها

گفت‌وگوی آدینه این هفته با سمیرا هوری، شاعر

دمی با ادبیات در کافه کتاب‌ها

شیما آشتیانی

سمیرا هوری متولد 28 آبان 1367 است. مدرك كارشناسی اقتصاد دارد و به‌دلیل علاقه به ادبیات فارسی، كارشناسی ارشد را در رشته زبان و ادبیات فارسی گذرانده‌ است. از دوران نوجوانی به ادبیات علاقه‌مند بوده و كتاب‌های غیردرسی‌ای كه مطالعه داشته، در حوزه شعر و داستان و نقد ادبی بوده‌ است. او می‌گوید: «مسیر شعری من به سه دوره تقسیم می‌شود؛ اول: پیش از تحصیل در رشته ادبیات، كه به صورت خودآموز و با مطالعه كتاب‌های آموزشی ادبی گذشت. دوم: تحصیل در رشته ادبیات فارسی كه بسیار به مسیر شعری من كمك كرد. هم مفاد درسی كه مرا بهتر و دقیق‌تر با متون كهن فارسی آشنا كرد، هم دروسی كه بلاغت و بدیع و معانی و بیان و فنون ادبی را به من آموخت و هم یاری‌های استادان دانشگاه. تمام این موارد بسیار برایم راهگشا بود. سوم: كارگاه شاعر گرانقدر، مهدی فرجی. رشته ادبیات، بنای ادبی را در من استوارتر كرد و كارگاه استاد فرجی، ظریف‌كاری‌های این بنا را سبب شد. نگاه شاعرانه‌تر به سوژه‌ها، جزئیات و تناسب و ظرافت‌های شعری و زبان استوار اما امروزی، از جمله نتایج مهم كارگاه جناب فرجی است برای من كه بسیار در شعرم تأثیرگذار بود.»
حاصل این سه دوره بیش از یك دهه سرودن غزل به طور جدی شده ‌است و حالا اولین مجموعه غزل او كه شامل 44 غزل گزیده شده از سال 88 تا سال 98 با نام «دیدار تو در خیال هم ساده نبود» از سوی انتشارات «فصل پنجم» منتشر شده‌است. جمعه نوزدهم مهرماه، جلسه رونمایی آن با حضور مهدی فرجی، اصغر علی‌كرمی و حجت بداغی در كتابفروشی فرهنگان برگزار شد. او در حال حاضر، مشغول نوشتن غزل‌های جدید، مطالعه متمركزتر و تلاش برای بهتر سرودن است. همیشه در كنار شعر، به داستان هم علاقه‌مند بوده و به طور جدی مخاطب حوزه داستان به‌ویژه داستان ایرانی است. پایان‌نامه دانشگاهش نیز روی داستان‌های پیمان اسماعیلی كار كرده و مقاله‌ای علمی هم در این خصوص با نام «بررسی و تحلیل رمان نگهبان از منظر اسطوره و گوتیك» نوشته و منتشر كرده‌است. حالا هم هرگاه دغدغه شعر اجازه دهد، داستان می‌خواند و در صفحه اینستاگرامش معرفی می‌كند.

کتاب
كتابی در حوزه داستان از آثار نویسنده‌ای كه در موردش پژوهش انجام داده‌ام، معرفی می‌كنم. پیمان اسماعیلی از بهترین و خاص‌ترین نویسنده‌های حال حاضر ماست. مجموعه داستان موفق «برف و سمفونی ابری» او كه جوایز متعددی را نیز از آن خود كرده است، فضایی موهوم، ابهام‌آمیز و مضطرب دارد كه پیشنهاد می‌كنم بخوانید.

  توضیحات تکمیلی
«برف و سمفونی ابری» نوشته پیمان اسماعیلی مجموعه‌ای از هفت داستان كوتاه شامل: میان حفره‌های خالی، مرض حیوان، لحظات یازده‌گانه سلیمان، مردگان، یك هفته خواب كامل، یك تكه شازده در تاریكی و گرای پنجاه و پنج است. همگی این داستان‌ها در غرب كشور و در فضایی سرد و برفی همراه با فضایی رمز‌آلود و گاهی ترسناك اتفاق می‌افتد و نویسنده با توصیفات زیبای خود حتی سرمای داستان را به خواننده منتقل می‌كند. موضوعاتی از قبیل افسانه‌ها و خرافات و حتی جنایت دستمایه اسماعیلی برای نقل داستان‌هایش است.

فیلم
آخرین فیلمی كه در سینما دیدم «متری شیش و نیم» بود كه خوشم آمد. به نظرم از نظر موضوع كه به مساله اعتیاد و مواد مخدر می‌پرداخت، بسیار مهم است؛ چرا كه دغدغه غیرقابل انكار اجتماعی است. همین‌طور بازی بازیگرانش را پسندیدم. به كسانی كه ندیده‌اند، پیشنهاد می‌كنم. 

 توضیحات تكمیلی
متری شیش و نیم فیلمی به نویسندگی و كارگردانی سعید روستایی و تهیه‌كنندگی سیدجمال ساداتیان و در سال ۹۷ است. این فیلم نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. بعد از ابد و یك روز، این فیلم دومین همكاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است. نام فیلم برگرفته از خاطره ناصر خاكزاد، متهم پرونده مواد مخدر است كه در بخشی از سكانس دادگاه روایت می‌كند كه كفن برادرش را متری شش و نیم خریدند.

پاتوق
كافه‌كتاب‌ها را پیشنهاد می‌كنم. مثل كافه‌كتاب ثالث. یا كافه‌هایی كه كتابخانه قابل توجهی دارند. مثل كافه تهرون‌ویلا. به نظرم مكان‌های خوبی برای دورهمی و گپ و گفت درباره ادبیات و زندگی هستند.

  توضیحات تکمیلی
كافه كتاب‌ها معمولا یك فضای آرام، دنج و دوست داشتنی برای علاقه‌مندان خرید و مطالعه كتاب هستند. می‌توانید پس از خرید كتاب‌هایتان ساعتی را در فضای دنج و لذتبخش كافه كتاب سپری كنید و همپای کلمات، چای بنوشید!

سفر
اگر بخواهم جایی را برای سفر كردن پیشنهاد بدهم، كیش را می‌گویم. سفر به كیش یك سفر واقعا تفریحی و شاد است. تفریحات هیجان‌انگیزی مثل چترپاراسل و جایروكوپتر دارد كه من خیلی دوست دارم. ناگفته نماند كه دریایش هم تمیز و زیباست.

  توضیحات تکمیلی
آیا تا به حال فكر دیدن جزیره كیش از بالا و در اوج آسمان به سرتان زده است؟ اگر از پرواز لذت می‌برید و شناور بودن در هوا را دوست دارید، یك تفریح لذتبخش و هیجان‌انگیز، جایروكوپتر است. این وسیله بین هواپیما و بالگرد است كه ارتفاع پرواز كمی دارد و حداكثر دو سرنشین می‌توانند سوار آن شوند. جایروكوپتر حدودا صد سالی هست كه ساخته شده ولی استفاده تفریحی از آن به‌تازگی مد شده‌ است. گردشگران تور كیش می‌توانند با استفاده از جایروكوپتر بر فراز دریای نیلگون خلیج فارس پرواز كنند و از پرواز لذت ببرند.
ضمیمه کلیک