دانشمند ایرانی، منجی جهانی

نگاهی انداخته‌ایم به رمان ایرانی زایو که به ماجرای یک حمله میکروبی پرداخته است

دانشمند ایرانی، منجی جهانی

ما منجی جهانیم. این را آمریكا بارها در فیلم‌هایی كه در هالیوود تولید شده فریاد زده و اصلا هم به روی خودش نیاورده كه در تمام سال‌های گذشته نقشی منفی و نابودكننده در جهان داشته است. بنابراین كم نیستند آثار ادبی و تصویری‌ای كه سراغ روایت‌های آخرالزمانی می‌روند و نتایج دلخواه خود را می‌گیرند. این‌كه در جامعه ما با اعتقاد به ظهور یك منجی عادل كمتر به این فضاها پرداخته می‌شود، نكته‌ای است كه باید حسابی بررسی و آسیب‌شناسی‌اش كرد. چند سال پیش یك نویسنده جوان، اما مشابه چنین فضاهایی را در یك رمان تجربه كرد. مصطفی رضایی در رمان «زایو» فضایی عجیب و تاثیرگذار را روایت می‌كند؛ فضایی كه در پایانش می‌رسد به تشكیل جمهوری اسلامی فلسطین. می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به این رمان و ویژگی‌هایش، این‌كه چگونه فضایی دارد، روایتش را چطور پیش می‌برد و جذابیت‌هایش در چیست.

در «زایو» چه خبر است؟
زایو، رمانی در گونه علمی ــ تخیلی است كه حوادث آن سال ۱۴۲۰ هجری شمسی روایت می‌شود. دورانی كه در آن یك بیماری وحشتناك به نام زی.اُ یا زایو سراسر دنیا را فراگرفته است و نیمی از جمعیت زمین به واسطه گسترش این بیماری مرده‌اند. از جانب فلسطین گزارشی به ایران می‌رسد كه در آن به وجود یك آزمایشگاه مشكوك در اعماق زمین، در منطقه‌ای در فلسطین اشاره می‌شود.
دكتر علی پارسا، محقق و میكروب‌شناس ایرانی برای یافتن سرنخ‌هایی از زایو و نجات ساكنان زمین از دست این میكروب كشنده با یك گروه آموزش‌دیده برای رفتن به این آزمایشگاه آماده می‌شوند، ولی در طول مسیر با اتفاقات عجیبی روبه‌رو شده كه باعث آشنایی آنها با یك تیم حرفه‌ای بین‌المللی در حوزه شناسایی و مبارزه با بیماری‌های میكروبی می‌شود. دكتر پارسا با این تیم همراه می‌شود؛ تیمی كه یكی از اعضای اصلی آن یك پژوهشگر سرشناس آمریكایی به نام بیل اسمیت است كه علاقه زیادی به تفكر شیعه دارد.
همراهی این تیم و آشنایی بیشتر دكتر پارسا و بیل اسمیت در این مسیر زمینه‌ساز اتفاقات جالبی در ادامه داستان می‌شود.
عامل انتشار کشف می‌شود
 بنا به نظرات دانشمندان و اعلام رسانه، هیچ راهی برای ساختن واكسنی برای مقابله آن نیست.
 نیمی از مردم دنیا كشته شده اند و عامل انتشار ویروس هم اسرائیل است. آنها وقتی جهان را درگیر مرگ و پایان می‌بینند، خودشان به كره ماه گریخته و هم مسلكان شان را هم یكی یكی می‌برند. دانشمند ایرانی اما می‌تواند پادزهر آن را بیابد به شرط آن كه جان خودش را فدا كند و...
زایو، داستانی پر افت و خیزی دارد كه با رویكردی آینده‌نگارانه چهره‌ ایران در آینده‌ای نسبتاً دور را روایت می‌كند. داستانی كه قهرمان اصلی آن یك دانشمند ایرانی است كه با كمك و همفكری نخبگان سایر كشورهای جهان به مقابله با بزرگ‌ترین دشمن نسل بشر می‌رود.
زایو خیالی است؟ بله مانند هر اثر آخرالزمانی دیگر به نظر خیالی می‌آید، اما باید گفت ابعاد آینده نگرانه‌ای هم در خود دارد.
نویسنده درباره این كتاب می‌گوید: «زایو، یك ایده جسورانه برای مدیریت جمهوری اسلامی بر جهان است.» او قصد داشته داستانی بنویسد تا قهرمان اصلی آن یك ایرانی باشد؛ قهرمانی كه در داستان هم به دنبال پیدا كردن منشاء و راه حل مبارزه با ویروس رفته و هر دو را هم پیدا می‌كند.
باید گفت هر‌چند داستان علمی-تخیلی است اما جنبه‌های سیاسی هم دارد و صرفا
علمی - تخیلی باقی نمی‌ماند و آینده‌ای روشن را ترسیم می‌كند كه در آن اسرائیل قطعا نابود شدنی است.
 این كتاب توسط انتشارات كتابستان در ۲۹۲ صفحه و با قیمت ۲۹هزار تومان روانه بازار نشر شده است.