آپاندیس  از تشخیص تا درمان

آپاندیس از تشخیص تا درمان

دكتر شهاب شهابی فلوشیپ جراحی لاپاراسكوپی


تشخیص آپاندیسیت بیشتر بالینی است و در صورتی كه علائم واضح باشد ممكن است پزشك تصمیم به جراحی فوری بگیرد، زیرا در صورت تاخیر خطر افزایش می‌یابد. در‌صورت نیاز پزشك برای تشخیص از آزمایش، رادیوگرافی، سونوگرافی و حتی لاپاروسكوپی استفاده می‌كند.
عكس رادیوگرافی شكم در تشخیص آپاندیسیت بیشتر برای رد سایر عوامل درد شكمی گرفته می‌شود. سونوگرافی شكمی هم روش قابل استفاده‌ای در تشخیص آپاندیسیت است و سایر علل درد شكمی را نیز مشخص می‌كند. همچنین زنان باردار، شیرخواران، كودكان و افراد سالمند، افراد بسیار چاق، افراد مبتلا به سرطان یا كسانی‌ كه شیمی‌درمانی دریافت می‌كنند و افرادی كه داروهای سركوب‌كننده سیستم مثل استروئیدها را دریافت می‌كنند نیز به علت تشابه علائم بیماری با شرایط خاص آنها، نیازمند توجه ویژه هستند.
پاره شدن آپاندیس: اگر آپاندیس شما پاره شود، محتویات روده‌ شما و ارگانیسم‌های عفونی می‌تواند به داخل حفره شكم نفوذ كند که این امر می‌تواند سبب عفونت حفره شكمی شما (پریتونیت) شود.
تشكیل كیسه چرك در شكم: اگر آپاندیس شما پاره شود، عفونت و نفوذ محتویات روده‌ای ممكن است در اطراف آپاندیس تشكیل آبسه (كیسه عفونت) دهد. آبسه آپاندیس قبل از این‌كه پاره شده و سبب عفونت گسترده‌تر در حفره شكم شود، نیازمند درمان است.
درمان آپاندیس: اگر پزشك به آپاندیسیت شك كند ممكن است بدون انجام تست‌های دیگر جراحی را توصیه كند. جراحی سریع خطر پاره‌شدن آپاندیس را كاهش می‌دهد. به جراحی‌ای كه برای درمان آپاندیسیت انجام می‌شود آپاندكتومی گفته می‌شود. آپاندكتومی می‌تواند به صورت یك عمل جراحی باز با استفاده از ایجاد یك برش در ناحیه شكم به طول پنج تا ده سانتی‌متر انجام شود یا جراحی آپاندیسیت می‌تواند به صورت یك عمل لاپاروسكوپی انجام شود كه شامل چند برش كوچك در ناحیه شكم است.
 به طور كلی، جراحی لاپاروسكوپیك به شما امكان بهبودی سریع‌تر و با جای زخم (اسكار) كمتر را می‌دهد. اما جراحی لاپاراسكوپیك برای همه مناسب نیست. اگر آپاندیس شما پاره شده و عفونت گسترش پیدا كرده باشد یا اگر یك آبسه وجود داشته باشد، شما ممكن است به آپاندكتومی باز نیاز داشته باشید. آپاندكتومی باز به پزشك امكان تمیز كردن حفره شكمی را می‌دهد.