نسخه Pdf

بهار همراه با چغاله

بهار همراه با چغاله

بهار است و فصل نوبرانه‌های رنگارنگ و متنوع. یكی از این نوبرانه‌ها چغاله بادام است كه علاوه بر مزه خوب، فیبر،كلسیم، آهن، فسفر و ویتامین E زیادی داشته و می‌توان از آن برای تهیه انواع غذا كمك گرفت.

مواد اولیه برای 4 نفر
  چغاله نیم كیلو(10000 تومان)
   برنج نیم دانه یك پیمانه(2000تومان)
   بلغور گندم یك پیمانه(1000 تومان)
   عدس یك پیمانه(2000 تومان)
   لوبیا سفید یك پیمانه(2000 تومان)
   تره و شوید خرد شده 2 پیمانه(1000 تومان)
   پیاز بزرگ یك عدد(1000 تومان)
   نعنا خشك: به میزان لازم
   روغن، نمك، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
   آبلیمو یا آبغوره: به میزان لازم

 طرز تهیه آش چغاله
​​​​​​​عدس و لوبیا را جداگانه خیس كرده و قبل از پخت چند بار آب آنها را عوض می‌كنیم. سپس لوبیا را با كمی آب پخته و كنار می‌گذاریم. برنج و بلغور را شسته و همراه عدس در ظرف بزرگی ریخته و چند لیوان آب به آنها اضافه كرده و روی حرارت زیاد می‌گذاریم. وقتی جوش آمد سبزی خرد شده را كه شامل تره و شوید است به مواد اضافه كرده و وقتی دوباره به جوش آمد حرارت را كم كرده و در قابلمه را می‌گذاریم تا مواد بپزد. در این فاصله چغاله‌ها را شسته و در قابلمه‌ای ریخته و با كمی آب می‌پزیم. وقتی آبش تمام شد چغاله‌ها را می‌كوبیم و همراه لوبیا سفید پخته شده به مواد اضافه كرده و روی حرارت كم می‌گذاریم.
در این مرحله پیاز را پوست كنده، خرد كرده و در قابلمه‌ای ریخته و با كمی روغن سرخ می‌كنیم. سپس نعنا خشك، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه كرده و بعد از كمی تفت دادن نصف آن را همراه نمك به آش اضافه می‌كنیم و روی حرارت كم می‌گذاریم تا وقتی كه آش جا بیفتد. قبل از سرو آش چاشنی آن را كه آبغوره یا آبلیموی تازه است به آش اضافه كرده و بعد از چند دقیقه آن را در ظرف مناسبی ریخته و با پیازداغ و نعناداغ تزیین كرده و سرو می‌كنیم.

ضمیمه چار دیواری