دستور جلسه؛ تغییر

نخستین نطق پیش از دستور قالیباف در مجلس یازدهم را می‌توان نقشه راه جدید خانه ملت دانست

دستور جلسه؛ تغییر

روز گذشته محمد باقر قالیباف نخستین نطق پیش از دستور خود را به عنوان رئیس مجلس یازدهم ایراد کرد؛نطقی که روشن بود از پیش و با وسواس تنظیم شده و حتی از یک متن سخنرانی غیر معمول مثل نخستین سخنرانی در صحن علنی هم عمیق تر و جدی‌تر بود.نفی بی تعارف مذاکره با آمریکا،تاکید بر نقش مجلس در حل مشکلات ملی و محلی،نقد الگوی فعلی دولت در مدیریت کشور و تاکید بر ایستادن برابر سهل انگاری آن،محوری بودن پیام های رهبر انقلاب و البته پیگیری انتقام حاج قاسم محور های کلیدی نطق قالیباف بودند. منهای یکی دو حاشیه مثل زمان نشستن نواب رئیس بر صندلی ریاست و اشتباه در قرائت کلمه «مسامحه»،بقیه بازتاب‌ها از سخنان قالیباف در شبکه های اجتماعی و فضای رسانه ای عمدتا مثبت بود و بسیاری کل نگر بودن نگاه او را تحسین کردند. همراهان رئیس مجلس که در اکثریت هستند بر اساس سخنان دیروز او در صحن، کار مجلس یازدهم را پیش خواهند برد.در روزهای آینده قالیباف به عنوان رئیس مجلس درباره موضوعات مختلفی صحبت خواهد کرد که بسیاری از آنها مربوط به مسائل روز می شوند و شاید زود فراموش شوند.نطق دیروز او ولی هم برآمده از نگاه فردی اش به سیاست و اجتماع و اقتصاد بود و هم می تواند به نوعی نقشه راه مجلس یازدهم برای چهار سال آینده تلقی شود. خلاصه حرف‌های دیروز قالیباف این بود؛ دستور جلسه خانه ملت تغییر کرده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان رئیس‌مجلس مسائل اقتصادی بود. قالیباف با اشاره به تاکید رهبر‌انقلاب در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت گفت:  متاسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصادِ مردمی منجر نشد و این رخداد، بیش از همه، محصول نبود تفکّر جامع، منسجم و نظام‌مند به اقتصاد ملّی است.
امروزه امراض اصلی اقتصاد ملی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت هایِ نسبی و تخصصی نبودن  تولید، بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. از مهم‌ترین دلایل آن هم، حذف حضور موثر مردم، مداخلات  غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضاهای طلایی، پولی‌سازی کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است.
قالیباف سپس به برخی برنامه‌های مجلس یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی و تحقق‌عدالت و رفع مشکلات فرهنگی پرداخت و گفت: مجلس یازدهم در کنار مسائل ملّی، به حل مسائل محلّی مردم نیز توجه دارد، و بویژه اینجانب، به عنوان رئیس‌مجلس، خود را متعهد می‌دانم که در این موضوع، با حضور میدانی، پشتیبان نمایندگان باشم. این امر مهم، از طریق هم‌افزایی نیروهای جهادی و مردمی، متخصصان و نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان نهادهای عمومی و حاکمیتی، و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با محوریت نماینده مجلس، محقّق خواهد شد .رئیس مجلس تصریح کرد: با شتاب دادن به روند شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات و نظارت دقیق بر عملکرد مسؤولان این حوزه، ضمن قانونمندسازی فضای مجازی، دستگای مسؤول را مکلف کنیم با بهترین کیفیت ممکن، خدمات زیرساختی و محتوایی در حوزه فضای مجازی را به مردم عرضه کنند.
ویژگی‌های مجلس یازدهم
قالیباف سپس به تشریح ویژگی‌های مجلس یازدهم پرداخت. وی گفت: مجلس یازدهم، خود را نماینده همه مردم ایران می‌داند، حتی کسانی که به هر دلیل سیاسی یا نارضایتی از شرایط کشور به آن رای نداده اند و بر اساس نگاه بلند رهبرحکیم انقلاب، معتقد است تمام دستگاه‌های حاکمیتی باید مثل خورشید، بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به آنها خدمت کنند.
قالیباف افزود: مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن‌ساز انقلاب اسلامی قائل است، بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب، هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی، به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول اساسی خود قرار می‌دهد و در مرزبندی با جریان معاند و منافق داخلی تعارف نمی‌کند و البته دایره نیروهای انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده می‌داند و با طرد نیروهای انقلابی، به دلیل اختلاف سلیقه‌های سیاسی یا کارشناسی، با جدیت مخالفت خواهد کرد.  رئیس مجلس ادامه داد: مجلس یازدهم خود را متعهد به ادامه دادن راه شهید سلیمانی، در افزایش توان محور مقاومت به عنوان راهبردی غیرقابل تغییر دانسته و حمایت از ملت فلسطین، حزب ا... لبنان، گروه‌های مقاومت، حماس، جهاد اسلامی و مردم مظلوم یمن را وظیفه  انقلابی و ملی خود به حساب می‌آورد و همیشه خود را کنار مردم، دولت و مرجعیت عراق و آماده هرگونه همکاری با آنها خواهد دانست.
مجلس یازدهم، استکبارستیزی را، هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را، بی‌حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند. راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است. وی ادامه داد: طبیعی است تحول در مجلس و احیای جایگاه و شأن مجلس، الزام اولیه برای هر اقدام موثر در حل مسائل کشور و مشکلات مردم است. مجلس باید تغییر را از خود آغاز کند. شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی، چهار رویکرد اصلی در تحول مجلس خواهد بود.

واکنش توییتری قالیباف به تمجید یک نماینده
پس از آن‌که حسین عباس‌زاده، نماینده چناران و بینالود در بخشی از نطق میان‌دستور دیروز خود در صحن علنی به تعریف و تمجید نامتعارف از رئیس مجلس پرداخت، محمدباقر قالیباف این مطلب را در فضای مجازی منتشر کرد.

فرصت‌ها و تهدید‌ها
قالیباف در نطق خود با اشاره به قرار داشتن کشور در ابتدای گام 40‌ساله دوم  به فرصت‌ها و تهدید‌های موجود پرداخت و  آنها را به‌این شرح  توضیح داد:
 فرصت‌ها:
 رهبری حکیمانه و هوشمندانه حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای که کشتی نظام را از توفان‌های سخت به سلامت عبور داده است.
 باور دینی عمیق مردم، به‌ویژه جامعه ایثارگری و خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم.
 قدرت منطقه‌ای فزاینده جمهوری اسلامی
 قدرت علمی و پیشرفت فناورانه پرسرعت کشور به دست نخبگان.
 بدنه وسیع و گسترده نیروهای جهادی و مردمی در سراسر کشور
 وجود طیفی از جوانان مو‌من و انقلابی و در کنار تمامی این موارد، سرمایه انسانی جوان و توانمند ایرانی، ثروت‌های عظیم خدادادی و منابع فراوان طبیعی.
تهدیدها و آسیب‌ها:
 کاهش سرمایه اجتماعی نظام که در نتیجه  ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسوولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متاسفانه بحران اقتصادی را به‌وجود آورده که زمینه ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است.
منجر نشدن انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی
 فساد نگران‌کننده‌ای که در تاروپود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی، و عدم تحقق عدالت شده است.
 نظام اداری-اجرایی به هم ریخته کشور که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است.
 تضعیف نهاد خانواده از طریق گسترش روز افزون سبک زندگی غربی.
 گسترش نفوذ جریان غرب زده که با امید بستن به دشمن، مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی شده است.


7 راه مقابله با تهدیدها
قالیباف در نطق خود پس از برشمردن فرصت‌ها و تهدیدها تاکید کرد: از دید من و بر اساس نظام فکری رهبر معظّم انقلاب اسلامی، برای استفاده از فرصت‌های یاد‌شده و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها، تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته‌شود.
به اعتقاد قالیباف این الگوی مدیریتی جهادی بر اصول ذیل استوار است:
 باور به مبانی قرآنی و سنت‌های الهی و استعانت مستمر از آنها، که امروز برای ما در ولایت‌مطلقه‌فقیه و مردم‌سالاری‌اسلامی متبلور است .
 مردمی‌سازی حکمرانی، به ویژه مردمی‌کردن اقتصاد.
 تلاش و کوشش مجاهدانه و امیدوارانه .
توجه‌ویژه به معنویت و اخلاق‌اسلامی.
 وحدت‌کلمه مردم و همگرایی نخبگان .
 توجه و میدان‌دادن به نسل جوان پر‌انگیزه و توانمندسازی آنان.
 توجه ویژه به عدالت، با اولویت‌دادن به محرومین و مستضعفین و همچنین طبقه متوسط ضعیف شده.


چارچوب تعامل مجلس با دولت
قالیباف در بخش دیگری از اولین نطق خود به نحوه تعامل مجلس یازدهم با دستگاه‌های مختلف بویژه دولت پرداخت و گفت: مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به‌خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.
مجلس یازدهم، نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرارداده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همّت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می‌کند .
مجلس یازدهم، نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند. مجلس یازدهم تلاش می‌کند، موانع قانونی دولت، در مسیر خدمت رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین‌حال، اجازه نخواهد داد، دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند.