حکومت نظامی ترامپ  در برابر معترضان

درگیری معترضان نژادپرستی و پلیس آمریکا در 22 ایالت ادامه دارد

حکومت نظامی ترامپ در برابر معترضان

جدال معترضان نژادپرستی و پلیس آمریکا دیگر در شهر مینیاپولیس و ایالت مینه سوتا متمرکز نیست. حداقل 22 ایالت آمریکا به صحنه اعتراضات وسیع علیه پلیس و کاخ سفید تبدیل شده اند. مخالفان تبعیض نژادی از نیویورک و کالیفرنیا گرفته تا ویسکانسین و میشیگان با حضور گسترده در خیابان‌ها،نژادپرستی سیستماتیک و نهادینه شده در ساختار سیاسی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیده اند.

گویا تهدیدات ترامپ مبنی بر شلیک مستقیم به معترضان و دستگیری و شکنجه آنها نه‌تنها تاثیری در توقف اعتراضات ضد نژادپرستی در مینیاپولیس نداشته،بلکه منجر به تعمیم آن به دیگر ایالات و شهرها شده است.شبکه یورو نیوزدر این خصوص می‌نویسد :
 خیابان‌های نیویورک، مینیاپولیس، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا، دالاس، هیوستون، لاس وگاس، لس آنجلس، ممفیس، پورتلند، سانفرانسیسکو و ایندیاناپولیس صحنه تجمعات اعتراض‌آمیز بود. پلیس ایندیاناپولیس اعلام کرده در جریان تظاهرات در این شهر سه نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند که یکی از آنها کشته شده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در ده‌ها  شهر از جمله مینیاپولیس مقررات منع رفت و آمد وضع شده است.  بسیاری از شهرها از جمله لس‌آنجلس، سیاتل، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو و آتلانتا نیز در طول شب مجبور به وضع مقررات منع رفت و آمد شده اند. تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا هشدار داده است، آن دسته از معترضان که پس از ساعت 20 به وقت محلی همچنان در خیابان‌های مینیاپولیس حضور داشته باشند، وضعیت خطرناکی پیدا خواهند کرد! حضور 13 هزار پلیس آمریکایی در مینیاپولیس، تاثیری در جلوگیری از تشدید اعتراضات عمومی نداشته است. فرماندار مینه سوتا پیش از تظاهرات شنبه شب از بسیج بیش از ۱۳ هزار سرباز گارد ملی آمریکا برای برقراری نظم در مینیاپولیس سخن گفته بود. او افزوده بود از پنتاگون برای حفظ نظم در مینیاپولیس درخواست کمک کرده است.
 ترامپ سردرگم‌ است
دونالد ترامپ ضمن انتقاد از مقامات محلی مینیاپولیس خواستار برخورد قاطع‌تر با معترضان شده است. گسترش تظاهرات ضد نژادپرستی به شهرهای پرجمعیت تری مانند نیویورک و لس‌آنجلس، هراس ترامپ از آینده این حرکت اعتراضی را بیشتر کرده است.
بنا به اعلام پلیس نیویورک بیش از ۲۰۰ نفر در این شهر در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده اند. از اعتراض‌های شنبه شب در نیویورک به عنوان بدترین ناآرامی‌های خیابانی در این شهر طی دهه‌های اخیر یاد شده است. بنا به اعلام پلیس نیویورک دست‌کم ۱۵ خودروی نیروهای انتظامی این شهر به آتش کشیده شده است. صدها نفر نیز در ایالت کالیفرنیا و به‌خصوص شهر لس آنجلس، بازداشت شده اند.
در این میان،مقامات کاخ سفید هشدار داده‌اند نیروهای  ارتش را برای سرکوب اعتراضات و کشتار مخالفان نژادپرستی به ایالات مختلف این کشور اعزام خواهد کرد. شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است ده‌ها شهر آمریکا در وضعیت اضطراری به سر می‌برند. در این میان فرماندار ایالت جورجیا قصد دارد از گارد ملی(در مواجهه با معترضان) استفاده کند. پس از تظاهرات خشونت‌بار در آتلانتا و شهرهای همجوار، برایان کمپ، فرماندار جورجیا در توییتر نوشت، حدود ۵۰۰ سرباز گارد ملی در مناطق ناآرام مستقر می‌شوند.این در حالی‌است که شامگاه جمعه در دیترویت از یک خودروی در حال حرکت به سوی شماری از معترضان شلیک شد. به گزارش بوستن گلوب، در این حمله مسلحانه یک جوان ۱۹ ساله جان باخته است. تیم والز، فرماندار ایالات مینه سوتا به ترامپ هشدار داده است استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراضات، تصمیمی نگران کننده محسوب می‌شود. ساعاتی پس از اظهارات تیم والز، دونالد ترامپ اعلام کرد ارتش در حال آماده‌باش است و می‌تواند هر لحظه به‌سرعت وارد عمل شود.
 حداقلی ترین خواسته معترضان
حداقلی‌ترین خواسته معترضان این است که در ماجرای قتل جورج فلوید،  مامور  پلیس مینیاپولیس باید به قتل عمد متهم شود و تعقیب قضایی او به دلیل قتل غیرعمد، کافی نیست.ضمن آن‌که گزارش پزشکی مربوط به کشته شدن جورج فلوید نیز کاملا مغرضانه نگاشته شده است.  شبکه دویچه وله در این خصوص می‌نویسد :
وکلای خانواده جورج فلوید اعلام کردند در مورد نتایج کالبدشکافی مقتول ۴۶ ساله تردید دارند. آنها قصد دارند پیکر جورج فلوید را برای معاینه به یک پزشک مستقل بسپارند.در حکم دستگیری مامور پلیسی که باعث کشته شدن فلوید شده، آمده است «او بر اثر خفگی فوت نکرده، بلکه بیماری او و احتمالا مواد مخدر همراه با حمله پلیس به مرگ او انجامیده است!»
پیش بینی آینده اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا مورد توجه بسیاری از تحلیلگران قرار گرفته است. برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی معتقدند اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا طی روزهای آینده به نقطه اوج خود خواهد رسید.در این میان، هر گونه اظهار نظر ترامپ در خصوص سرکوب معترضان و استفاده از نیروهای نظامی ویژه ، حکم ریختن بنزین در آتش را برای حاکمیت ایالات متحده آمریکا خواهد داشت.
 رد ادعای ترامپ درباره منشاء اعتراضات
گزارش‌های میدانی از زندان‌های ایالت مینه‌سونا نشان می‌دهد ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره منشاء خارجی 80 درصد بازداشت شدگان در شهر مینیاپولیس نادرست است. ادعای مضحکانه و غیر مستند رئیس جمهور آمریکا مبنی بر وجود منشا خارجی در اعتراضات ضد نژادپرستی( آن هم بدون توجه به جنایتی که پلیس مینه سوتا انجام داده است ) منجر به خشم بیشتر شهروندان آمریکایی از وی شده است. ترامپ مدعی شده است  ۸۰ درصد  معترضان  شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا از خارج این ایالت آمده‌اند اما  گزارش‌های دفاتر زندان‌ها نشان می‌دهد اکثر بازداشتی‌های اعتراضات روزهای اخیر ساکنان محلی این شهر بوده‌اند. پایگاه آمریکایی فاکس ۹ با بررسی گزارش‌های مربوط به زندان‌های ایالت مینه‌سوتا خبر داد،  از مجموع ۴۵ نفری که روزهای جمعه هفته گذشته و شنبه هفته جاری به اتهام شورش و غارت در مینیاپولیس دستگیر شدند، آدرس محل زندگی ۳۸ نفرشان مینه‌سوتا و فقط شش نفر از آنها محل زندگی شان خارج از این ایالت بود.

پاس گل فیسبوک به قاتلان جورج فلوید
درست در شرایطی که خشم معترضان به نژادپرستی در سراسر آمریکا شعله ور شده است، شبکه فیسبوک، پوشش دادن سخنان و مواضع نژادپرستانه ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی را مصداق آزادی بیان دانسته است. مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک می‌گوید به آزادی بیان متعهد است و مانند توییتر دست به اقدامی درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در شبکه‌های اجتماعی نمی‌زند.
شبکه بی‌بی‌سی گزارش داده است که توییتر برای اولین بار یکی از توییت‌های ترامپ را به دلیل "ستایش خشونت" پنهان کرده است. توییتر می‌گوید به استناد مقرراتش دست به این کار زده است.همین توییت در فیسبوک هم منتشر شده و کاربران می‌توانند آن را ببینند. فیسبوک نیز مقررات مشخصی درباره دعوت یا ترغیب به خشونت دارد، اما بر خلاف توییتر، دست به اقدامی نزده است. زاکربرگ و دیگر موسسان فیسبوک، به علت تعلق خاطر شدید خود به رژیم صهیونیستی و کاخ سفید (به‌خصوص در دوران ریاست جمهوری ترامپ)، از هیچ‌گونه اقدامی در راستای تقویت مواضع کاخ سفید و پلیس فدرال آمریکا در قبال معترضان فروگذار نمی‌کنند.
مجادله بر سر توییت اخیر ترامپ در آمریکا ادامه دارد. بخشی از توییت مورد اشاره ترامپ در مورد ناآرامی‌ها در مینیاپولیس بر سر قتل یک مرد غیرمسلح سیاهپوست نوشته بود «وقتی غارت‎ها شروع شود، تیراندازی هم آغاز می‌شود.»
توییتر گفت این توییت به دلیل زمینه تاریخی، آن مقررات را نقض کرده و این خطر را دارد که امروزه الهام‌بخش اقدامات مشابهی شود.منظور از زمینه تاریخی، وقایع اواخر سال‌های دهه 60میلادی است که رئیس پلیس وقت میامی با عبارت «وقتی غارت شروع می‌شود، تیراندازی هم شروع می‌شود» مقررات خشونت‌باری را در محله‌های سیاهپوست‌نشین به اجرا گذاشت.
شبکه فیسبوک در شرایطی که تقابل ترامپ و توییتر وارد فاز تازه‌ای شده ، حمایت خود از رئیس جمهور آمریکا را دوچندان کرده است. پست فیسبوکی ترامپ بیش از ۶۷ هزار بار توسط نژادپرستان به اشتراک گذاشته و بیش از ۲۰۰ هزار بار پسندیده ( لایک ) شده است. همین پست در اینستاگرام هم به اشتراک گذاشته شده که ۴۵۸ هزار بار توسط طرفداران کاخ سفید پسندیده شده است.
مارک زاکربرگ در توجیه نژادپرستی خود می‌گوید: بر خلاف توییتر، ما سیاستی برای زدن برچسب هشدار در مقابل پست‌هایی نداریم که ممکن است باعث بروز خشونت شوند، چون معتقدیم اگر متنی باعث خشونت شود، باید بدون توجه به این‌که دارای ارزش خبری است، حتی اگر آن متن از یک سیاستمدار باشد، حذف شود.